De raadszaal van het stadhuis in Rotterdam

Hoekse Lijn kost 90 miljoen extra, directeur en projectleider van project gehaald

De ombouw van de Hoekse Lijn tot metroverbinding gaat mogelijk negentig miljoen meer kosten dan eerder was begroot. Door meerdere problemen in het metroproject zal de oplevering pas eind 2018 plaatsvinden. Dat maakte verantwoordelijke wethouder Pex Langenberg donderdagochtend bekend tijdens een persbijeenkomst in het Rotterdamse stadhuis. Vanwege de problemen zijn een directeur en een projectleider van het project gehaald.

Door de vertraging ontstaat een tekort van 55 miljoen euro, dat onder meer wordt veroorzaakt doordat de projectorganisatie langer met het project bezig zal zijn. Daar bovenop komen nog gemiste reizigersinkomsten van 3,5 miljoen per maand, omdat de metro’s nog niet kunnen rijden. Eerder werd al bekendgemaakt dat het project vijf maanden vertraagd was. Woensdag kreeg de Rotterdamse raad vertrouwelijk te horen dat de vertraging inmiddels opgelopen tot ruim één jaar. Donderdagochtend werd de pers in het stadhuis bijgepraat. De oplevering van het project stond aanvankelijk gepland voor 1 september 2017.

Oorzaken vertraging

Langeberg noemt meerdere oorzaken voor de vertraging. De belangrijkste oorzaak is volgens de wethouder de software van de spoorbeveiliging van leverancier Bombardier. In juli van dit jaar werd de eerste vertraging gemeld met als reden dat de eerste testen met de software van de spoorbeveiliging van Bombardier tegenvielen. Daarna veranderde de planning voor de software van het beveiligingssysteem steeds, stelt Langenberg. “Er moesten steeds nieuwe aanpassingen komen.”

Maar ook het projectbureau heeft volgens hem fouten gemaakt, onder meer in de planning en aansturing van het project. “We hebben personele maatregelen genomen. Er zijn twee directeuren van het project gehaald.” Het project Hoekse Lijn bestaat uit verschillende deelprojecten. Deze planningen waren volgens Langenberg onvoldoende op elkaar afgestemd. Een andere tegenvaller was dat op onverwachte plekken kabels en leidingen aangetroffen werden en de bodem vervuild bleek te zijn. Ook bleek dat de beweegbare bruggen bij Maassluis en Vlaardingen niet goed sluiten.

Problemen

Opdrachtgever RET heeft in het contract met Bombardier een boeteclausule opgenomen, vertelt RET-directeur Maurice Unck. “Dit dekt echter niet de totale kosten van de vertraging. De spoorbeveiliging is ook niet de enige reden van de vertraging”, aldus de topman. Doordat de beveiliging vak ‘het sluitstuk is van spoorprojecten’, kwamen de problemen volgens hem pas laat aan het licht. “Bombardier moet keihard aan de bak om dit zo snel mogelijk af te ronden.” Langenberg geeft aan ‘zeer verbaasd’ te zijn dat het Bombardier ‘zo veel moeite kost’. “Het is een gerenomeerd bedrijf dat spoorsystemen in heel Europa aanlegt. Je zou verwachten dat ze hier ervaring mee hebben.”

Er wordt opnieuw gekeken naar de planning van de verlenging van de metroverbinding naar het strand van Hoek van Holland. Daarbij wordt ook gekeken of verlengen nog financieel haalbaar is, nu de kosten oplopen. Langenberg: “We hebben in alle beleidsnota’s opgenomen dat de verlenging van de Hoekse Lijn tot aan het strand belangrijk voor de regio is. Daarnaast is het een van de belangrijke punten waardoor de business case sluitend is gemaakt.”

Afronding project

Eind 2017 worden de fysieke werkzaamheden aan de spoorbaan en stations afgerond. Vanaf 2018 wordt de ‘Site Integration Testing’ uitgevoerd. Daarbij wordt het testen van het gehele systeem uitgevoerd. Ook de softwareontwikkeling met betrekking tot de spoorbeveiliging loopt die fase door. Het dynamisch testen, waarbij naar de spoorinfrastructuur wordt gekeken, staat gepland voor maart 2018.

Voor reizigers op de Hoekse Lijn betekent deze vertraging dat zij langer zijn aangewezen op vervangend busvervoer. Ook goederenvervoer is pas mogelijk als de Hoekse Lijn in gebruik is genomen. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft extra geld beschikbaar gesteld aan de RET om maatregelen te treffen die het ongemak voor de reizigers verkleinen. Daarbij wordt de dienstregeling zodanig aangepast dat reizigers minder vaak in te volle bussen moeten reizen of hun aansluiting missen.

Reiziger

VVD-fractievoorzitter Jan-Willem Verheij van de Rotterdamse gemeenteraad gaf woensdag voorafgaand aan de raadsvergadering al zijn reactie: “Deze vertraging betekent één heel jaar ongemak voor de reiziger en een verloren zomer voor Hoek van Holland. Het is belangrijk dat er snel alternatief vervoer komt. Hier is veel onvrede over, omdat de reistijd langer is en de punctualiteit te wensen overlaat. Reizigers moeten vaak staan in de bus, omdat er onvoldoende zitplaatsen zijn. We moeten zo snel mogelijk naar een situatie waarbij alle stations goed worden bediend, dus ook het nieuwe station Maassluis Steenpolderdijk.”

Lees ook:

‘‘Metroverbinding Hoekse Lijn opnieuw uitgesteld, oplevering eind 2018’

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Hoekse Lijn kost 90 miljoen extra, directeur en projectleider van project gehaald”

Arco Sierts|14.12.17|16:47

Dit is toch werkelijk de giller van de dag: wethouder Langenberg is verbaasd dat Bombardier de beveiliging verknalt. Ellende ETCS L2 Sofingen-Sempach (Ch), enorme vertraging viersporigheid en nog erger ETCS Asd-Ut, instabiliteit ETCS-treinapparatuur, softwareproblemen SLT, hardnekkige problemen Traxx in IC-Direct en niet voorelkaar krijgen software Traxx Benelux. 1 telefoontje naar ProRail was voldoende geweest om te weten dat Bombardier een ronduit slecht track record heeft.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.