Directeur Ad Toet van KNV, hoorzitting Tweede Kamer

‘Internationale harmonisatie ERTMS onderbelicht in spoorplannen’

Er wordt nog te veel nationaal gedacht bij de planvorming voor de uitrol van het spoorbeïnvloedingssysteem ERTMS. Een van de doelen van de installatie van het Europese systeem is het creëren van een Single European Railway Area, maar tot dusver lijkt Nederland niet veel verder te kijken dan de eigen landsgrenzen. Deze vrees werd woensdag uitgesproken tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer over ERTMS.

Vorige week vrijdag publiceerde het ministerie van Infrastructuur en Milieu de aangepaste uitrolstrategie voor ERTMS. Daarin werd gemeld dat de uitrol begint op de spoortrajecten rondom Haarlem en het traject Kijfhoek-Roosendaal. Het traject Kijfhoek-Roosendaal is een belangrijke verbinding in het trans-Europese spoornetwerk. Het systeem kan naar verwachting in 2024 op deze trajecten in gebruik worden genomen. Daarna volgen andere spoortrajecten.

Internationale verbindingen

Werkgeversvereniging KNV gaf vrijdag in reactie op de plannen aan te vrezen voor de internationale verbindingen. Directeur Ad Toet van KNV Spoorgoederenvervoer benadrukte woensdag tijdens de hoorzitting opnieuw dat “internationale harmonisatie een must is”. Europese coördinator Karel Vinck van de Europese Commissie drukte de Tweede Kamerleden het belang van de uitrol van ERTMS op de Europese corridors op het hart.

Directeur Josef Doppelbauer van de European Railway Agency (ERA) gaf een flinke uitbrander aan de industrie over de hoge kosten en het niet volgen van de specificaties voor ERTMS. Ook Vinck gaf aan zich te verbazen over de prijzen voor de installatie van het Europese systeem in het spoorwegmaterieel.

Co-financiering ERTMS-installatie

Ook kwam de cofinanciering van de ERTMS-installatie aan boord van de trein aan bod. In Nederland is de cofinanciering voor NS-treinen via de concessie geregeld. Toet gaf aan dat eerder deze week bekend is geworden dat de Duitse overheid de investering van de installatie in de treinen gaat steunen. “Nederlandse spoorvervoerders met uitzondering van NS tasten nog in het duister”, aldus de directeur.

Onderzoeker Rob Goverde van de TU Delft gaf tijdens de hoorzitting aan dat de regionale vervoerders ook deel moeten uitmaken van de stuurgroep ERTMS.  Ook KNV Spoorgoederenvervoer moet hierin een rol krijgen, stelde Toet. Op dit moment zitten vertegenwoordigers van het ministerie, NS en ProRail in de stuurgroep. NS bevestigde in antwoord op een vraag gesteld dpor CDA-Kamerlid Martijn van Helvert dat het nuttig zou zijn om de stuurgroep uit te breiden om de belangen van andere vervoerders een plek te geven.

Lees ook:

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “‘Internationale harmonisatie ERTMS onderbelicht in spoorplannen’”

Rob van Looveren|29.09.16|15:07

Het is ongehoord dat deze onderwerpen over ERTMS nu pas op tafel komen. Dit is al jaren bekend. Wat is hier aan de hand?

Arco Sierts|29.09.16|15:12

Wat bedoel je Rob? Dit punt is toch ook geen nieuws? Dus wat is er ongehoord? Graag nadere toelichting, want bij mij valt het kwartje nog niet.

Marc Busio|29.09.16|16:57

Natuurlijk wordt er bij de plannen voor uitrol van ERTMS teveel nationaal gedacht. Als je over de grens kijkt dan moet je namelijk constateren dat er in geen enkel ander land sprake is van een serieuze uitrol van ERTMS en dat op de plaatsen waar het sporadisch wel is toegepast de versies hopeloos van elkaar verschillen. Kortom, als je je internationaal zou orienteren zakt de moed je in de schoenen en zou je uberhaupt niet beginnen aan dit zoveelste Europese monstrum.

Arco Sierts|30.09.16|13:26

Ja tuurlijk Marc, dan gaan we zeker door met -tig landspecifieke systemen op basis van peperdure + capaciteitsverspillende baanseinen plus peperdure + capaciteitsverspillende baanzijdige treinbeinvloeding. Denk je nou serieus dat dit goedkoper is? Dream on!
En zoals reeds gesteld in een andere thread: de niet-100% interoperabele tussenversies in baseline 2 zijn een opstartprobleem.

Arco Sierts|30.09.16|13:48

Dat Nederland kiest voor ERTMS ipv NS54/ATB is logisch, omdat ERTMS meer capaciteit biedt (en in dat opzicht nog veel meer potentieel in zich heeft!), op langere termijn veel goedkoper is, en – niet te vergeten – onze GRS-spoorstroomloop met ES-lassen erg (ver)storingsgevoelig is. Belgie en Zwitserland hebben ook valide redenen om ERTMS snel in te voeren.
Dat landen als Duitsland rustig aan doen, is ook goed te verklaren. Indusi/PZB is nu nog veel goedkoper en veel grootschaliger ingevoerd.

Arco Sierts|30.09.16|14:17

Mijns inziens had Indusi/PZB indertijd volwaardig onderdeel moeten worden van ETCS Level 0 en treinzijdig standaard verplicht aanwezig (nb: landelijke ontheffing mogelijk onder strikte voorwaarden). Dan zou een standaard ETCS-trein overal in heel Duitsland en Oostenrijk kunnen rijden. Als tegenprestatie zouden DB + OBB de LZB dan binnen 10 jaar naar ETCS gemigreerd moeten hebben.
Zo’n pragmatisch interoperabiliteitsbesluit zou nog steeds genomen kunnen worden, bijvoorbeeld in Baseline 4.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.