Moerdijkbrug, spoorstaaf (foto: ProRail)

Spoorlassen op Moerdijkbrug veroorzaken problemen

De spoorlassen op de Moerdijkbrug zorgen ervoor dat spoorbeheerder ProRail de laatste tijd meerdere malen is geconfronteerd met defecten aan het spoor op deze brug. Afgelopen maandag brak een las die slechts een paar weken geleden is aangebracht. Spoorbeheerder ProRail zegt samen met de aannemer op zoek te zijn naar onderhouds- en hersteltechnieken voor de spoorlassen.

De spoorstaafbreuk van afgelopen maandag werd onmiddellijk gedetecteerd door het beveiligingssysteem. Na controle moesten alle treinen de rest van de dag met beperkte snelheid, maximaal 40 kilometer per uur, over het spoor rijden. Pas op maandagnacht kon de breuk worden hersteld.

Compensatielassen

ProRail geeft toe dat de spoorlassen de spoorbeheerder parten spelen. Het spoor moet de ruimte hebben om te krimpen en uit te zetten bij temperatuurverschillen en daarom beschikken de sporen over compensatielassen, die ervoor zorgen dat het spoor ruimte heeft om uit te zetten of langer te worden bij warm weer.

Het is hiervoor van belang dat een compensatielas precies recht ligt zodat alle spoorstaven naadloos op elkaar aansluiten. Wanneer die las niet helemaal recht ligt, kan er een knik ontstaan in de las, doordat de las elke keer een klap krijgt wanneer er een trein over het spoor rijdt. “Dat knikje in de las veroorzaakt uiteindelijk kleine scheurtjes in de spoorstaven, die mogelijk tot een spoorstaafbreuk zouden kunnen leiden”, aldus ProRail.

Elastische emulsie

Tevens leidt het tot meer overlast dat de spoorstaven van de Moerdijkbrug – in tegenstelling tot veel andere bruggen – in een elastische emulsie zijn gegoten. Deze maatregel moet de levensduur van de brug te verlengen en de geluidsoverlast voor de bewoners flink verminderen.

Een nadeel hiervan is echter dat deze elastische emulsie ervoor zorgt dat het lastiger is om herstelwerkzaamheden uit te voeren aan het spoor. Bij defecten aan het spoor moeten deze emulsie namelijk worden opengebroken om bij het spoor te komen en achteraf moet deze emulsie opnieuw worden aangebracht. Dit kost flink wat tijd; beduidend meer dan bij een spoor dat niet in een emulsie is gegoten.

Inspectie Leefomgeving en Transport

De Maatschappij voor Beter OV kaartte het probleem met het spoor op de Moerdijkbrug begin deze week aan bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en zei het vervoer over de Moerdijkbrug niet langer te vertrouwen. De Maatschappij voor Beter OV vroeg daarom om een rijverbod over deze brug. Daarop schreef de ILT dat ze deze maatregel niet nodig vond. Het hoort weliswaar niet dat een breuk ontstaat in een recent aangebrachte las, maar de inspectie zag geen reden om het treinverkeer over de Moerdijkbrug te verbieden.

Wel zei de inspectie toezicht te houden op een plan van ProRail om eerder ontdekte gebreken aan het spoor op de Moerdijkbrug te verhelpen. Dit juicht de Maatschappij voor Beter OV toe. “Het gebeurt keer op keer dat hier de lassen scheuren of breken”, aldus voorzitter Rikus Spithorst van de Maatschappij van Beter OV. ProRail test momenteel verschillende las- en hersteltechnieken en het in het najaar van 2016 worden hiervan de resultaten verwacht.

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

1 reactie op “Spoorlassen op Moerdijkbrug veroorzaken problemen”

Arco Sierts|21.07.16|23:33

Er lijkt iets niet te kloppen in bovenstaand verhaal: er wordt wel uitgelegd waarom herstel hier veel langer duurt, maar niet waarom er hier vaker breuken optreden dan elders, en dat is nou net waar het om gaat.
Verder meen ik te weten dat bij bruggen de compensatielassen juist op de overgang tussen brug en vasteland liggen, en daar ligt nou net geen ingegoten spoor. Dus hoe kan het herstel daar nu een probleem zijn? Of is dat wel het geval, en is dat dan het probleem? Vragen, vragen…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.