Rood sein, station Tilburg Universiteit

SP: ProRail verzweeg fouten bij beveiligingssysteem ATB Vv

Spoorbeheerder ProRail verzweeg jarenlang een veiligheidsrisico. Het beveiligingssysteem ATB Vv werkte niet naar behoren en ProRail zou dat niet hebben gezegd tegen minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Dat zegt de SP vrijdag. De partij wil, net als de ChristenUnie, opheldering van de minister en van de spoorbeheerder.

ATB Vv (Automatische Treinbeïnvloeding, Verbeterde versie), dat volgens de SP niet naar behoren functioneerde, moet voorkomen dat een trein door rood rijdt. Echter, het is niet op afstand te zien of het systeem in- of uitgeschakeld staat.

Duidelijkheid

Het risico bestaat dat het systeem uitstaat en dat een trein door een rood sein rijdt, zonder dat het beveiligingssysteem ingrijpt. Zo was er onlangs in de buurt van Zwolle nog een trein die door een rood sein reed. De tegemoetkomende trein stopte echter wel waardoor een botsing werd voorkomen.

ProRail heeft dat risico echter nooit gemeld aan de minister, schrijft De Telegraaf. De SP vindt dat de spoorwegbeheerder dat wel had moeten doen en vraagt nu duidelijkheid van de minister hierover. Schokkend, noemt Tweede Kamerlid Bashir de hele kwestie.

Lees ook: ProRail koos bewust voor installatie ATB Vv zonder monitoring

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van SpoorPro en Nieuwsblad Transport.

1 reactie op “SP: ProRail verzweeg fouten bij beveiligingssysteem ATB Vv”

Edwin van der Vegte|18.11.13|12:59

Ik begin dit een beetje zat te worden.
Wat is de meerwaarde van een signalering in de cabine voor het aan/uit zijn van ATBvv?
Het is toch verdorie niet zo dat we dan maar eens lekker door rood gaan rijden?
Als een machinist een rood sein mist, gaat ATBvv dat in veel gevallen niet voorkomen. ATBvv voorkomt alleen maar dat een trein het gevaarpunt niet bereikt. Het kwaad is voor de mcn dan al geschied. Een cab signalering verandert daar niets aan!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.