NS-treinen op Rotterdam Centraal

Staatssecretaris zet gunning aan NS door, ondanks Europees dreigement

NS-treinen op station Rotterdam Centraal. Rob Dammers/Flickr

De Europese Commissie (EC) heeft Nederland formeel opgeroepen zich te houden aan EU-regels inzake concurrerende aanbesteding van contracten voor openbaar vervoer per spoor. De EC heeft besloten een inbreukprocedure in te stellen door een aanmaningsbrief te sturen aan Nederland wegens onjuiste toepassing van de EG-Verordening betreffende het openbaar personenvervoer per spoor en over de weg. De zogeheten inbreukprocedure kan uiteindelijk leiden tot een rechtszaak bij het Europees Hof van Justitie. Staatssecretaris Heijnen heeft SpoorPro al laten weten de onderhandse gunning aan NS te willen doorzetten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Staatssecretaris zet gunning aan NS door, ondanks Europees dreigement”

asierts|14.07.23|21:30

De staats volgt ‘gewoon’ het standpunt van de meerderheid der Tweede Kamer. Klaarblijkelijk vindt de staats het politiek te lastig of teveel gedoe of inhoudelijk te ingewikkeld om aan de Kamer al vooraf een heldere brief te sturen binnen welke Europese kaders ‘des lands spoorbeleid’ dient te bewegen. Dat zag je met ERTMS ook al: men had werkelijk geen benul op het ministerie – en anno 2023 nog steeds niet. En dat moet dan bestuurlijk leiding geven…

Cornelius Koelewijn|17.07.23|11:31

Misschien kan de EC meteen ook een briefje sturen naar de NMBS of SNCF en al die andere Europese staatsspoorwegmaatschappijen die hun werk onderhands gegund uitvoeren…

Illya Vaes|18.07.23|14:43

Voor die ambities kan het ministerie beter leren wat werkelijk opdrachtgeverschap inhoudt (buurt even bij wat provincies…). Daar hoort ook flankerend beleid bij, dat de concurrentiepositie van het OV niet laat verslechteren (dus zeker als NS spitstarieven mag verhogen, dan ook eindelijk rekeningrijden invoeren en werkelijk de spits wegprijzen).
Maar dit is weer een geval “talk is cheap”, oftewel in Nederlands alleen met de mond belijden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.