Arriva en NS

‘Waarom zo verkrampt over marktwerking op het spoor?’

Een trein van Arriva en NS gebroederlijk naast elkaar. Flickr/PvL/CC

Staatssecretaris Vivianne Heijnen en huidig concessiehouder van het hoofdrailnet NS begrijpen de zorgen van de vakbonden over de pogingen van de EU om vrije marktwerking in het spoor te bewerkstelligen. De in het spoorrecht gespecialiseerde advocaat Viola Sütő van LegalRail begrijpt daarentegen niet waarom Nederland zo “verkrampt” over marktwerking doet.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

5 reacties op “‘Waarom zo verkrampt over marktwerking op het spoor?’”

Paul De Graaff|17.02.23|10:05

“In Limburg zijn de reizigers erg tevreden.” Dat klinkt als iemand die weinig gebruik maakt van het regionale OV daar.

Cornelius Koelewijn|17.02.23|12:04

Marktwerking levert voor de reiziger nagenoeg niets op. De reiziger is alleen maar gebaat met snelle directe en betaalbare verbindingen. Het Britse experiment – dat als voorbeeld diende voor het Nederlandse – is inmiddels weer ongedaan gemaakt. Nu Nederland nog…

Ronald Mulder|18.02.23|15:38

Met de markt werking van ov zijn veel dorpen op het platteland niet meer bereikbaar met de bus. Dat was een goede waarschuwing

Robert Jan Roos|19.02.23|17:37

Marktwerking heeft veel opgeleverd. Niet de marktwerking zoals in de UK, dat is bij ons dan ook niet. Marktwerking bij ons is gebaseerd op concessie uitvragenmet alle controles van dien. Nadeel van de huidige concessies is dat lange(re) doorkijk en actief meewerken van de vervoerder geen pluspunten opleveren. Nadeel is ook dat door deze manier van aanbesteden de fut in het management door de financiële randvoorwaarden kan afnemen. Noordnet, Syntus en Valleilijn zijn voorbeelden hoe goed dit is.

Robert Jan Roos|19.02.23|17:54

Marktwerking in NL is niet gestoeld op de UK. Verre van dat. Noordnet, Syntus en Valleilijn zijn basis voorbeelden hoe regionaal vervoer grote groei heeft doorgemaakt juist buiten de NS. Waarom, omdat een regionaal product ook een regionale opdrachtgever dient te hebben. Daarom zijn de ondergeschoven stoptreindiensten, reed bij NS op gratie van de intercity winst, echt wat geworden. Essentieel hierbij is goed opdrachtgeverschap. Dus markttucht. Voor het NL ‘metro’ HRN- net, als Paris, NRW???

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Waarom zo verkrampt over marktwerking op het spoor?’ | SpoorPro.nl
Arriva en NS

‘Waarom zo verkrampt over marktwerking op het spoor?’

Een trein van Arriva en NS gebroederlijk naast elkaar. Flickr/PvL/CC

Staatssecretaris Vivianne Heijnen en huidig concessiehouder van het hoofdrailnet NS begrijpen de zorgen van de vakbonden over de pogingen van de EU om vrije marktwerking in het spoor te bewerkstelligen. De in het spoorrecht gespecialiseerde advocaat Viola Sütő van LegalRail begrijpt daarentegen niet waarom Nederland zo “verkrampt” over marktwerking doet.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

5 reacties op “‘Waarom zo verkrampt over marktwerking op het spoor?’”

Paul De Graaff|17.02.23|10:05

“In Limburg zijn de reizigers erg tevreden.” Dat klinkt als iemand die weinig gebruik maakt van het regionale OV daar.

Cornelius Koelewijn|17.02.23|12:04

Marktwerking levert voor de reiziger nagenoeg niets op. De reiziger is alleen maar gebaat met snelle directe en betaalbare verbindingen. Het Britse experiment – dat als voorbeeld diende voor het Nederlandse – is inmiddels weer ongedaan gemaakt. Nu Nederland nog…

Ronald Mulder|18.02.23|15:38

Met de markt werking van ov zijn veel dorpen op het platteland niet meer bereikbaar met de bus. Dat was een goede waarschuwing

Robert Jan Roos|19.02.23|17:37

Marktwerking heeft veel opgeleverd. Niet de marktwerking zoals in de UK, dat is bij ons dan ook niet. Marktwerking bij ons is gebaseerd op concessie uitvragenmet alle controles van dien. Nadeel van de huidige concessies is dat lange(re) doorkijk en actief meewerken van de vervoerder geen pluspunten opleveren. Nadeel is ook dat door deze manier van aanbesteden de fut in het management door de financiële randvoorwaarden kan afnemen. Noordnet, Syntus en Valleilijn zijn voorbeelden hoe goed dit is.

Robert Jan Roos|19.02.23|17:54

Marktwerking in NL is niet gestoeld op de UK. Verre van dat. Noordnet, Syntus en Valleilijn zijn basis voorbeelden hoe regionaal vervoer grote groei heeft doorgemaakt juist buiten de NS. Waarom, omdat een regionaal product ook een regionale opdrachtgever dient te hebben. Daarom zijn de ondergeschoven stoptreindiensten, reed bij NS op gratie van de intercity winst, echt wat geworden. Essentieel hierbij is goed opdrachtgeverschap. Dus markttucht. Voor het NL ‘metro’ HRN- net, als Paris, NRW???

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.