Havenspoorlijn Rotterdam

Spoorgoederensector voelt zich gehoord over bereikbaarheid Rotterdamse haven

Spoorgoederenvervoerders voelen zich niet langer “een roepende in een woestijn” als het om de problemen rondom de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven gaat. Dat zegt Hans-Willem Vroon van belangenorganisatie RailGood woensdag in de uitzending van SpoorProTV.

Vroon reageert daarmee op de behandeling van de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. D66-Kamerlid Faissal Boulakjar had staatssecretaris Steven van Weyenberg gevraagd naar zijn reactie op de risico’s van onderhoudstekorten. Van Weyenberg gaf daarop aan de instandhouding van het spoor in de havengebieden “om een inhaalslag” vraagt.

“We hebben de afgelopen tijd gezien dat de Tweede Kamer de vinger goed aan de pols houdt. Onze boodschap is opgepikt en de politiek is ervan doordrongen dat er meer geld naar instandhouding moet. Dat zorgt voor goede moed. Beetje bij beetje zien we de situatie verbeteren”, aldus Vroon.

Helft blusvoorzieningen is defect

Wat Vroon betreft vloeien de middelen vanuit het rijk in de eerste plaats naar de belangrijkste rijwegen van de haven. Die moeten namelijk ten alle tijden open zijn. Minstens zo belangrijk is dat er volgens de RailGood-voorman nog 50 tot 100 miljoen euro per jaar extra gereserveerd wordt voor zaken als de blusvoorzieningen en het vervangen van wissels.

“Het is heel simpel: meer dan de helft van de blusvoorzieningen in de haven doen het op dit moment niet. Er is jarenlang geen adequaat onderhoud gepleegd, waardoor er nu vervanging nodig is. Doe je dat niet, dan vergroot je het risico op treinuitval, wat vervolgens weer voor economische schade en imagoschade zorgt.”

Bekijk hier het interview met Hans-Willem Vroon:

Spoor Tweede Maasvlakte kwetsbaar

Daarnaast wijst Vroon op andere belangrijke to-do’s. Zo moet het spoor langs de buitencontour van de Tweede Maasvlakte goed afgeschermd blijven tegen de elementen, zoals wind en opstuivend zand. Daarnaast zullen er assentellers geïnstalleerd moeten worden. “Zonder assentellers worden treinen niet gedetecteerd, terwijl we veiligheid boven alles willen. Kan die veiligheid niet gegarandeerd worden, dan krijgt het spoor de rode vlag. Dat kan de Rotterdamse haven zich niet veroorloven.” Het detectiesysteem dat er nu ligt, werkt al een aantal jaar problematisch, aldus Vroon.

“We moeten ons er in Europa bewust van zijn dat onze infrastructuur er al heel lang ligt. Die is voor een groot deel aan het einde van de levensduur. Dat zie bijvoorbeeld in Duitsland, waar een toenemend aantal bruggen afgesloten moet worden voor zwaar verkeer. Wil je Amerikaanse toestanden voorkomen, waar de infrastructuur totaal uitgewoond is, dan moet je inzetten op instandhouding”, besluit Vroon.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Spoorgoederensector voelt zich gehoord over bereikbaarheid Rotterdamse haven | SpoorPro.nl
Havenspoorlijn Rotterdam

Spoorgoederensector voelt zich gehoord over bereikbaarheid Rotterdamse haven

Spoorgoederenvervoerders voelen zich niet langer “een roepende in een woestijn” als het om de problemen rondom de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven gaat. Dat zegt Hans-Willem Vroon van belangenorganisatie RailGood woensdag in de uitzending van SpoorProTV.

Vroon reageert daarmee op de behandeling van de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. D66-Kamerlid Faissal Boulakjar had staatssecretaris Steven van Weyenberg gevraagd naar zijn reactie op de risico’s van onderhoudstekorten. Van Weyenberg gaf daarop aan de instandhouding van het spoor in de havengebieden “om een inhaalslag” vraagt.

“We hebben de afgelopen tijd gezien dat de Tweede Kamer de vinger goed aan de pols houdt. Onze boodschap is opgepikt en de politiek is ervan doordrongen dat er meer geld naar instandhouding moet. Dat zorgt voor goede moed. Beetje bij beetje zien we de situatie verbeteren”, aldus Vroon.

Helft blusvoorzieningen is defect

Wat Vroon betreft vloeien de middelen vanuit het rijk in de eerste plaats naar de belangrijkste rijwegen van de haven. Die moeten namelijk ten alle tijden open zijn. Minstens zo belangrijk is dat er volgens de RailGood-voorman nog 50 tot 100 miljoen euro per jaar extra gereserveerd wordt voor zaken als de blusvoorzieningen en het vervangen van wissels.

“Het is heel simpel: meer dan de helft van de blusvoorzieningen in de haven doen het op dit moment niet. Er is jarenlang geen adequaat onderhoud gepleegd, waardoor er nu vervanging nodig is. Doe je dat niet, dan vergroot je het risico op treinuitval, wat vervolgens weer voor economische schade en imagoschade zorgt.”

Bekijk hier het interview met Hans-Willem Vroon:

Spoor Tweede Maasvlakte kwetsbaar

Daarnaast wijst Vroon op andere belangrijke to-do’s. Zo moet het spoor langs de buitencontour van de Tweede Maasvlakte goed afgeschermd blijven tegen de elementen, zoals wind en opstuivend zand. Daarnaast zullen er assentellers geïnstalleerd moeten worden. “Zonder assentellers worden treinen niet gedetecteerd, terwijl we veiligheid boven alles willen. Kan die veiligheid niet gegarandeerd worden, dan krijgt het spoor de rode vlag. Dat kan de Rotterdamse haven zich niet veroorloven.” Het detectiesysteem dat er nu ligt, werkt al een aantal jaar problematisch, aldus Vroon.

“We moeten ons er in Europa bewust van zijn dat onze infrastructuur er al heel lang ligt. Die is voor een groot deel aan het einde van de levensduur. Dat zie bijvoorbeeld in Duitsland, waar een toenemend aantal bruggen afgesloten moet worden voor zwaar verkeer. Wil je Amerikaanse toestanden voorkomen, waar de infrastructuur totaal uitgewoond is, dan moet je inzetten op instandhouding”, besluit Vroon.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

1 reactie op “Spoorgoederensector voelt zich gehoord over bereikbaarheid Rotterdamse haven”

Tjeerd Witkamp|25.11.21|14:53

Het detectie systeem Jade2 werkt perfect! Ook op de 2e Maasvlakte en “Buitencontour”.
Oorzaak is het opgespoten “zoute zand”.
Jade2 op het A15 trace werkt zo goed als ongestoord
Door het niet voorkomen van zand vanuit het Havenbedrijf, is het relatief nieuwe spoor nu zwaar beschadigd waardoor het detectie systeem in de problemen komt.
Van Assentellers is nu nog niet bekend hoe het gedrag is in dit gebied.
Graag de juiste feiten voor de juiste beeldvorming.
T. Witkamp/Inspecteur Treinbeveiliging

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.