Rapport: DB Netz krijgt in nieuwe wet te veel ruimte om nationale spoorvervoerders voor te trekken

De geplande wetgeving die het spoor in Duitsland een prominentere rol in de Duitse vervoersmix moet geven, is onvoldoende effectief. DB Netz krijgt hierin nog te veel ruimte om DB Fernverkehr, DB Regio en DB Cargo voor te trekken. Dat concludeert de Duitse Rekenkamer in een nog vertrouwelijk rapport dat dagblad Der Tagesspiegel heeft ingezien. 

Het wetsvoorstel moet in 2030 voor een verdubbeling van het aantal treinreizigers zorgen. Daarnaast moet het aandeel van het spoor in het vrachtvervoer in Duitsland oplopen van 18 naar 25 procent. Dat moet onder meer gerealiseerd worden door extra concurrentie op spoor. De Rekenkamer ziet dat echter nog niet zo snel gebeuren.

Overheid heeft twee petten op

Dat komt allereerst doordat de federale overheid twee petten op heeft, zo stellen de schrijvers van het rapport. Zo is de overheid weliswaar verantwoordelijk voor de regulering van de spoorsector, het heeft er als enige aandeelhouder in Deutsche Bahn (DB) tevens belang bij dat de vervoerder goed draait.

Het werkt gewoon niet “als de baas van de Bundesliga (de Duitse voetbalcompetitie, red.) ook een scheidsrechter is”, zegt woordvoerder van het spoorwegbeleid bij De Groenen Matthias Gastel in een reactie.

Dat komt ook tot uitdrukking in de rol van spoorbeheerder DB Netz. Deze dochteronderneming van DB zal de komende jaren verantwoordelijk zijn voor het stroomlijnen van de dienstregeling, om zo het spoor beter te benutten en op die manier meer capaciteit te realiseren. Er zou DB Netz niets in de weg staan om DB Fernverkehr, DB Regio en DB Cargo voor te trekken.

Volgens de Rekenkamer heeft het Duitse ministerie van Transport nagelaten om op dit punt een reguleringsmechanisme in te bouwen op federaal niveau. Hierdoor dreigt de Duitse dienstregeling de DB-dienstregeling te worden, zo staat er te lezen.

Rekenkamer identificeert aantal weeffouten

Een andere weeffout die de Rekenkamer identificeert is dat er DB Netz geen sancties worden opgelegd als het de concurrentie belemmert, door bijvoorbeeld voor andere partijen dan DB geen knelpunten weg te nemen. Tenslotte stipt de Rekenkamer aan dat het DB Netz is toegestaan om inkomsten te genereren, met mogelijk onnodig hoge spoortoegangstarieven als gevolg.

Zodoende zijn er teveel zaken die het eigenlijke doel van het wetsvoorstel, de aantrekkelijkheid en het concurrentievermogen van het spoor opschroeven, kunnen ondermijnen. Ondanks de tekortkomingen van het voorstel vindt Mofair-directeur Matthias Stoffregen het niet nodig om de plannen met de grond gelijk te maken. “We moeten ermee aan de slag”. Mofair is een belangenvereniging die opkomt voor eerlijke concurrentie op het spoor. Op 14 april buigt de transportcommissie van de Bondsdag zich over het wetsvoorstel.

Lees meer:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.