ProRail verwacht extra goederentreinen te moeten inzetten voor vertraagde containerschepen

ProRail verwacht de komende weken extra goederentreinen te moeten inzetten om de toeloop van 56 containerschepen, die na vertraging bij het Suezkanaal alsnog onderweg zijn naar Rotterdam, het hoofd te kunnen bieden. Tevens rekent de spoorbeheerder op een hogere bezettingsgraad van de treinen.

ProRail verwacht de komende weken “een paar treinen per dag extra” te moeten inpassen in de geplande logistiek. Daarvoor heeft het weliswaar nog geen aanvragen binnen gekregen, maar de spoorbeheerder heeft al wel een beeld van de treinpaden waar nog ruimte is voor extra goederentreinen.

“We weten wat de capaciteit is op de verschillende emplacementen én welke routes we kunnen gebruiken. Het is een puzzel, maar die extra treinen krijgen we wel weg”, zegt Joep de Hart, programmamanager Capaciteitsverdeling.

Snel schakelen

Al snel na het bekend worden van de omvang van de opstopping bij het Suezkanaal werd er binnen de Logistieke Alliantie, een samenwerkingsverband tussen logistieke partijen waar ProRail onderdeel van is, geschakeld om alvast vooruit te plannen. Zo werd al in een vroeg stadium contact gelegd met spoorgoederenvervoerders.

“De samenwerking tussen alle logistieke partijen is hierbij heel belangrijk. We rekken de logistieke keten van begin tot einde op om de goederenstroom te verwerken. Warehouses blijven langer open, er worden bufferlocaties ingericht en de logistiek moet maximaal benut worden”, aldus Frank van der Snoek, afdelingsmanager Capaciteitsverdeling bij ProRail.

Volgens Van der Snoek kan de spoorbeheerder lering trekken uit de ervaring rondom de Brexit en de periode aan het begin van de coronacrisis, toen er ook een aantal extra goederentreinen per dag nodig waren.

Dat er nog geen aanvragen voor treinpaden binnen zijn, betekent niet dat de verwachte drukte uitblijft, aldus De Hart, die werkzaam is bij het loket dat de aanvragen van spoorgoederenvervoerders verwerkt. “Sommige aanvragen komen een aantal maanden van tevoren binnen, andere aanvragen pas drie à vijf dagen voor uitvoering”.

Door de opstopping bij het Suezkanaal, veroorzaakt door het vastlopen van het 400 meter lage containerschip Ever Given, liepen ruim vierhonderd schepen vertraging op. Zestig vaartuigen hadden de haven van Rotterdam als bestemming, waaronder 56 containerschepen.

Lees meer:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.