Een passagierstrein en een goederentrein op baanvak Amsterdam-Utrecht, foto: ProRail

RailGood pleit voor stoppen met ERTMS en lagere gebruikersvergoeding

Gepubliceerd op 22-09-2017 om 12:25

RailGood is een petitie gestart om het kabinet ervan te overtuigen een omslag te maken in het Nederlandse overheidsbeleid voor het spoorgoederenvervoer. Daarin pleit de belangenvereniging onder meer voor het stopzetten van de uitrol van ERTMS en een verlaging van de gebruikersvergoeding van het spoor. Door de extreem hoge kosten in vergelijking met Duitsland loopt Nederland uit de pas, stellen de spoorgoederenvervoerders. 



Het kabinet dient een voorbeeld moeten nemen aan het Duitse Masterplan ‘Schienengüterverkehr’, waarin onder meer staat dat de kosten van het gebruik van het spoor worden gehalveerd, stelt RailGood. De concurrentiepositie van het Nederlandse spoorgoederenvervoer staat daardoor ernstig onder druk. “De invoering van beveiligingssysteem ERTMS en de exponentiële stijging van de kosten voor het gebruik van het spoor leiden tot een verlieslatende exploitatie en daardoor een gebrek aan investeringen en innovatie in de sector.”

Concurrentiepositie

Door een afname van het spoorgoederenvervoer zal ook de bereikbaarheid en de concurrentiepositie van de Nederlandse havens, terminals en industrie zwaar onder druk komen te staan, verwachten zij. “Stimuleren van spoorgoederenvervoer is immers goed voor de leefbaarheid en de economie van Nederland”, aldus de vervoerders.

In de petitie Groen licht voor goederenvervoer per spoor worden een aantal maatregelen bepleit die het spoorgoederenvervoer in Nederland weer concurrerend kunnen maken. Volgens RailGood dient de infraheffing voor het spoor substantieel te worden verlaagd, zodat de gebruikskosten van het spoor “in lijn komen met truck en binnenvaart” zodat er een level playing field ontstaat.

Uitrol ERTMS

Nederland zou volgens de spoorvervoerders moeten stoppen met de uitrol van ERTMS. Er zou meer moeten worden aangestuurd op interoperabiliteit met de buurlanden in plaats van een “lokaal ERTMS-systeem”. 

Verder stelt RailGood voor dat de Nederlandse overheid de spoorvervoerders compenseert voor eisen die de Nederlandse overheid stelt voor spoorinfrastructuur. Ook zou er een compensatie moeten komen voor kosten die voortvloeien uit nationale wet- en regelgeving boven op de Europese wet- en regelgeving.

Bij RailGood zijn LTE, Rotterdam Rail Feeding, Captrain, RTS Rail Transport Service, Lineas, TX Logistik AG, Distri Rail en Smart Logistics Centre Venlo aangesloten.

Lees ook:

Zorgen over Duits Masterplan Spoorgoederenvervoer

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

6 reacties op “RailGood pleit voor stoppen met ERTMS en lagere gebruikersvergoeding”

Arco Sierts|22.09.17|17:32

Ik citeer: “een locaal ERTMS-systeem”. Juist ja. Begrijpt RailGood iets van ERTMS? Klaarblijkelijk niet, anders zou je dit niet opschrijven.

Michiel de Wijs|22.09.17|21:30

Arco, je kunt nog nergens met een goederentrein de grens over zonder om te schakelen. De verwachting is dat dit zo blijft. Het beloofde voordeel dat je met ERTMS door kunt rijden aan de grens is dus gebakken lucht. Net als meer capaciteit en meer veiligheid wat ook niet blijkt in de praktijk. Iedere eerste vertrek beweging gaat onbeveiligd op staff responsible, en zo nog een paar grote nadelen.
De 189 en 186 machines zijn niet of bijna niet rendabel in te zetten.

Michiel de Wijs|22.09.17|21:33

Railgood begrijpt het juist heel goed. De beloofde ERTMS voordelen `meer capaciteit“geen stssen meer´´doorrijden aan de grens´blijken totaal niet waargemaakt te kunnen worden. Capaciteit blijft hetzelfde, STSsen onder ERTMS komen net zo goed voor vanwege manuele invoer rempercentage, gaan glijden enonbeveiligd rangeren, en bij de grens met D schakelen we om naar PZB. De hoge kosten zijn daarmee niet rechtvaardigd laat staan dat ze zich terugverdienen!

Robert Spierings|23.09.17|08:52

Begrijp dat de heer Swierts er niets van begrijpt. Zolang er geen Europese aanpak is heeft invoering hiervan alleen tot extreem hoog oplopende kosten geleid voor marktpartijen. Van visie alleen kun je niet eten. de industrie verdient zich suf en het aandeel spoor holt achteruit door extreme kostenstijgingen en shit betrouwbaarheid. Op de havenspoorlijn moesten vervoerders een speciale ertms versie laten inbouwen level2 het is nog steeds niet operationeel. Diep triest!

Arco Sierts|26.09.17|23:23

De spoorsector moet zichzelf dringend vermannen. Niet zeuren, maar aanpakken. Als de sector ondanks miljardeninvesteringen vanuit de overheid niet bij machte blijkt om 21e eeuwse besturingsprocessen en -technieken adequaat in te voeren, dan is er vanuit de politiek slechts 1 antwoord: sterf spoorsector, sterf. Innoveer snel en effectief, of rangeer jezelf af bij het Spoorwegmuseum.

Arco Sierts|26.09.17|23:46

@Michiel: PZB en ATB behoren *ook* tot het ERTMS. Het zijn de zgn National Class-B-systems. Omschakelen tussen Levels & National Systems hoort bij ERTMS. En dat ERTMS/ETCS nog steeds niet wordt ingezet om capaciteitswinst te bereiken, ligt helemaal niet aan het systeem als zodanig, maar aan de wijze waarop het systeem nu wordt toegepast.

@Robert: als jullie veelteveel betalen voor shit betrouwbaarheid, dan laten jullie je de kaas van het brood eten. Hoe heb je dat kunnen laten gebeuren?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.