Spoedreparatie spoorstaaf Moerdijkbrug, foto: ProRail

ACM: ProRail benadeelde spoorvervoerders bij sluiting Moerdijkbrug

ProRail heeft het sluiten van de Moerdijkbrug in april vorig jaar onvoldoende met drie kleine spoorgoederenvervoerders DistriRail, Locon, LTE en Rotterdam Rail Feeding afgestemd. Daarmee heeft ProRail deze goederenvervoerders oneerlijk behandeld. Dat blijkt uit een besluit dat marktautoriteit ACM deze week heeft gepubliceerd.

Eind 2015 bleek dat er meerdere gebreken aan lassen op de spoorstaven van de Moerdijkbrug waren. Volgens ProRail werd op 18 februari duidelijk dat de noodzakelijke herstelwerkzaamheden niet binnen het reguliere onderhoudsprogramma konden worden uitgevoerd.

Spoedoperatie Moerdijkbrug

Om die reden besloot ProRail om de spoorbrug tussen woensdag 13 april en vrijdag 15 april te sluiten voor een spoedoperatie. ProRail lichtte de grote spoorvervoerders zoals NS Reizigers en DB Cargo daar eerder en beter over in dan de kleinere bedrijven RFF, Locon en LTE. Daardoor konden die zich minder goed voorbereiden op de afsluiting.

ProRail geeft toe de bij RailGood aangesloten goederenvervoerders later te hebben betrokken bij de werkzaamheden aan de Moerdijkbrug. De spoorbeheerder zegt de uitspraak van ACM te volgen en voortaan alle spoorvervoerders “gelijktijdig te betrekken” als blijkt dat er “op korte termijn noodzakelijk werk” moet worden uitgevoerd aan het spoor.

Lees ook:

Spoorvervoerders boos over spoedoperatie Moerdijkbrug

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.