Betuweroute

Treinverkeer dreigt stil te komen staan door verzakking spoor

Vanwege slappe ondergrond, slechte afwatering, dwangpunten en treinbelasting komt het regelmatig voor dat delen van het Nederlandse spoor wegzakken. Deze verzakkingen zijn in sommige gevallen zo ernstig dat, als men niks doet, de pantograaf van treinen de bovenleiding niet meer kan bereiken waardoor het treinverkeer stil komt te staan. Spoorverzakkingen hebben een negatief effect op de beschikbaarheid van reizigers- en goederentreinen, veiligheid en de onderhoudskosten van het spoor. TU Delft, Railforum en Deltares hebben de handen ineen geslagen om samen met de spoorsector oplosscenario’s te schrijven met een business case om een lange termijn oplossing te vinden voor deze problematiek.

Plaatsen waar kunstwerken, bovenleidingportalen, bruggen en overwegen staan worden onderheid. Bij de overige stukken spoor gebeurt dit niet, waardoor de verschillen tussen de stukken spoor die onderheid en niet onderheid worden op den duur steeds groter worden. Deeltijdhoogleraar Rolf Dollevoet van de TU Delft: “Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat wanneer een overgang van het reguliere spoor naar een brug niet vloeiend is een trein gaat trillen of stuiteren. Daardoor worden de verschillen en de negatieve gevolgen daarvan steeds groter.”

“Bij de Betuweroute is het reguliere spoor door belasting van goederentreinen zelfs zover gezakt dat er een verschil van dertig centimeter is ontstaan. Als dit zo doorgaat dan kan de pantograaf van treinen de bovenleiding (waar de portalen onderheid zijn, red.) niet meer bereiken wat tot treinverstoringen gaat leiden”, aldus Dollevoet.

Overgangsconstructie

Een van de mogelijke oplossingen zou volgens Dollevoet kunnen zijn om een overgangsconstructie van 40 tot 60 meter te maken voor en na de stukken spoor met onderheide constructie. “Daarmee worden de overgangen vloeiender en het spoor minder belast tijdens operatie.” Maar er zijn ook andere oplossingen te bedenken. Daarom willen de TU Delft, Railforum en Deltares samen met de spoorsector de diverse scenario’s in kaart brengen om tot een lange termijn oplossing te komen voor deze problematiek.

Dollevoet: “Op dit moment worden er alleen maar ‘pleisters’ geplakt en daardoor worden de problemen op langere termijn alleen maar erger. Op dit moment wordt er vaak ballast bijgestort om het spoor terug op niveau te brengen. Ballast is echter zwaarder dan veen met water waardoor het spoor al snel weer gaat zakken onder belasting.”

Alarmbellen

“Pas als onderhoudsgrenzen bereikt worden, gaan alarmbellen rinkelen om onderhoud te plegen. Het is de cultuur in de spoorsector om vaker spooronderhoud te prevaleren boven een fundamentele aanpak die zeer duur is, maar wel robuust”, aldus Dollevoet.

“Daarnaast is geldtekort een veel gehoord tegenargument om een structurele oplossing te zoeken. Het is kostbaar om spoorverzakkingen op een goede manier aan te pakken. Maar als je 40 jaar lang het spoor veelvuldig opnieuw opvult met ballast, dan kost dat ook geld en spooronttrekkingen. Een terugverdientijd van tien jaar of meer wordt vaak niet geaccepteerd. Dit is raar want materialen of constructies in het spoor gaan 40 tot 100 jaar mee. Op deze manier is het lastig om te innoveren en een systeemsprong naar robuust spoor te maken”, zo vervolgt de spoorexpert.

Kenniskring

Om de spoorverzakkingen aan te pakken gaat de TU Delft samen met kennisplatform Railforum en Deltares een kenniskring inrichten. Deltares is betrokken in het project vanwege haar kennis als technologisch instituut op het gebied van water, ondergrond en infrastructuur. Alle partijen met kennis van het spoor of bodemverzakkingen kunnen deelnemen aan deze kenniskring via Railforum. Bij Deltares in Delft was op 20 maart de bijeenkomst ‘Spoorverzakking en bodemdaling’ waar deze problematiek werd besproken. Bekijk hier de presentaties.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Treinverkeer dreigt stil te komen staan door verzakking spoor”

Diesel Dolf|08.05.14|15:26

Tja ,een lukraak voorbeeld ?
Met de trein vanuit Zwolle de nieuwe brug op richting Hanze/Veluwelijn !!
kan je nu al merken !!

M.vr.groet Meester DD

Beter Trein|27.05.14|11:16

Dierense Spoorbrug dreunt heftig, gevelscheuren in de nabije omgeving, zichtbare en voelbare beweging bij treinpassages; hij trilt en resoneert gevaarlijk als je 114 km/h gaat rijden met onronde wielen en zware goederentreinen ….
Hoe zou het zijn in Groningen na al die aardbevingen en verzakkingen?
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_bridge_failures

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.