Treinramp, goederentrein, Wetteren

ChristenUnie: wettelijke eisen voor riolering in stationsgebied

De ChristenUnie wil dat er wordt nagedacht over wettelijke eisen voor de aanleg van riolering bij toekomstige risicovolle spoorgebieden om verspreiding van giftige dampen te voorkomen. Frank van der Heijden van Arcadis pleitte hier vorige week voor in een interview met SpoorPro.nl. Daarmee kan volgens hem een treinramp zoals in het Belgische Wetteren worden voorkomen. Kamerlid Carla Dik Faber stelde hier naar aanleiding van het artikel Kamervragen over. Ze vraagt staatssecretaris Wilma Mansveld daarnaast of zij bereid is om aanpassingen te maken in huidige stationsgebieden om risico’s op verspreiding van giftige stoffen te isoleren.

Faber wil dat de staatssecretaris samen met gemeenten het riool op de meest risicovolle spoorlocaties in kaart brengt. Daarna kan samen met gemeenten worden bekeken of de risico’s op deze locaties kunnen worden geïsoleerd door het aanbrengen van afsluitkleppen en door het realiseren van bergbezinkbassins.

Giftige dampen

In Wetteren ontspoorde op vrijdag 3 mei een goederentrein met giftige stoffen. Door de ontsporing en een daarop volgende ontploffing kon een deel van de giftige lading zich via het bluswater in de riolering verspreiden. Een 64-jarige man kwam door giftige dampen in zijn woning om het leven en tientallen mensen raakten gewond. Maatregelen aan de riolering rondom het spoor hadden volgens Arcadis de mate van de verspreiding van de giftige dampen kunnen beperken.

Van der Heijden, hoofd Adviesgroep Stedelijk water en Riolering bij Arcadis, pleit ervoor dat er wettelijke eisen komen voor de aanleg van riolering bij toekomstige risicovolle spoortracés om verspreiding van giftig water te voorkomen. Daarnaast moeten er bij risicovolle spoorgebieden op korte termijn aanpassingen worden gemaakt om risico’s op verspreiding van giftige stoffen te isoleren. Zo kan een afsluitklep op afvoerputten er  al voor zorgen dat giftige stoffen bij rampen zich minder goed kunnen verspreiden.

Wettelijke eisen

Op lange termijn moet volgens Arcadis het hemelwater het afvalwater gescheiden van elkaar worden opgevangen. Daarvoor is het nodig om een tweede stelsel aan te leggen en dat is heel duur. In Nederland wordt dit op veel nieuwe locaties al gedaan. Volgens Van der Heijden dienen hiervoor wettelijke eisen te komen.

Ook pleit Arcadis voor gerichte aanleg van een bergbezinkbassin op spoorlocaties bij beken en plassen. Daarmee kunnen de negatieve gevolgen van een treinramp voor het milieu worden beperkt. In dit bassin wordt overtollig en mogelijk water tijdelijk opgevangen. Dat voorkomt dat bijvoorbeeld giftig bluswater in kwetsbare beken terechtkomt.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Riolering in stationsgebied aanpassen kan ramp voorkomen

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.