Dossier energie

Energietop OV: “Daverend succes” met congestiedeal in het najaar

Energievoorziening spoor
Energievoorziening voor het spoor, foto ter illustratie Energie in het OV

Energie in het OV noemt de energietop van afgelopen vrijdag een “daverend succes”. Deze vond plaats onder het voorzitterschap van de secretaris-generaal van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De deelnemende partijen hebben afgesproken een congestiedeal voor het openbaar vervoer op te stellen. 

Op de ‘Bestuurlijke Top Energievoorziening Spoor’ kwamen de ov- en energiesector samen om te praten over de toekomst van de energievoorziening op het spoor. Ook Energie in het OV, een samenwerkingsverband van Openbaar Vervoer Nederland en Energiebeheer Nederland, was aanwezig. Deze organisatie pleit voor het slimmer inzetten van de energievoorzieningen in het ov om de netcongestie te verlichten.

Energie in het OV meldt nu dat de energietop een concreet resultaat heeft opgeleverd. Er is namelijk besloten tot het opstellen van een congestiedeal voor het openbaar vervoer, dat naar verwachting in het najaar van 2024 ondertekend zal worden door de te formeren ministers, betrokken sectoren en andere relevante publieke partijen. Dit besluit zou volgens Energie in het OV bekrachtigd zijn door de deelnemende partijen.

Ook zou besloten zijn dat Stephan Brandligt (nationaal coördinator netcongestie laagspanningsnetten) Gerard Schouw (onafhankelijk adviseur bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat) en Robin Coester (partner bij Boer en Croon) zich als kwartiermakers zullen inzetten voor de spoedige totstandkoming van het nieuwe besluit.

Betrokken ministeries nodig

Zoals benoemd laat Energie in het OV weten zeer tevreden te zijn met deze ontwikkelingen. Wel waarschuwt de belangenorganisatie dat de deal alleen kan slagen als de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Economische Zaken en Klimaat, en ook de benodigde sectoren, zich betrokken blijven tonen.

Gevraagd naar de energietop en de genomen besluiten, verwijst het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) door naar het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Die overheidsinstantie heeft volgens de woordvoerder van IenW de regie over energievraagstukken. EZK heeft op dit moment nog niet aan SpoorPro laten weten hoe het op de energietop en op de genomen besluiten terugkijkt.

Uitvoeringsorganisatie

Afgelopen week stelde Tjark de Vries, CEO van Strukton Rail Nederland en nauw betrokken bij Energie in het OV, dat de energietop wat hem betreft alleen geslaagd zou zijn als daar besloten zou worden tot de oprichting van een uitvoeringsorganisatie. De komende maanden moet blijken of die organisatie inderdaad onderdeel wordt van de te ondertekenen deal.

Lees ook:

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Energietop OV: “Daverend succes” met congestiedeal in het najaar | SpoorPro.nl
Dossier energie

Energietop OV: “Daverend succes” met congestiedeal in het najaar

Energievoorziening spoor
Energievoorziening voor het spoor, foto ter illustratie Energie in het OV

Energie in het OV noemt de energietop van afgelopen vrijdag een “daverend succes”. Deze vond plaats onder het voorzitterschap van de secretaris-generaal van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De deelnemende partijen hebben afgesproken een congestiedeal voor het openbaar vervoer op te stellen. 

Op de ‘Bestuurlijke Top Energievoorziening Spoor’ kwamen de ov- en energiesector samen om te praten over de toekomst van de energievoorziening op het spoor. Ook Energie in het OV, een samenwerkingsverband van Openbaar Vervoer Nederland en Energiebeheer Nederland, was aanwezig. Deze organisatie pleit voor het slimmer inzetten van de energievoorzieningen in het ov om de netcongestie te verlichten.

Energie in het OV meldt nu dat de energietop een concreet resultaat heeft opgeleverd. Er is namelijk besloten tot het opstellen van een congestiedeal voor het openbaar vervoer, dat naar verwachting in het najaar van 2024 ondertekend zal worden door de te formeren ministers, betrokken sectoren en andere relevante publieke partijen. Dit besluit zou volgens Energie in het OV bekrachtigd zijn door de deelnemende partijen.

Ook zou besloten zijn dat Stephan Brandligt (nationaal coördinator netcongestie laagspanningsnetten) Gerard Schouw (onafhankelijk adviseur bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat) en Robin Coester (partner bij Boer en Croon) zich als kwartiermakers zullen inzetten voor de spoedige totstandkoming van het nieuwe besluit.

Betrokken ministeries nodig

Zoals benoemd laat Energie in het OV weten zeer tevreden te zijn met deze ontwikkelingen. Wel waarschuwt de belangenorganisatie dat de deal alleen kan slagen als de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Economische Zaken en Klimaat, en ook de benodigde sectoren, zich betrokken blijven tonen.

Gevraagd naar de energietop en de genomen besluiten, verwijst het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) door naar het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Die overheidsinstantie heeft volgens de woordvoerder van IenW de regie over energievraagstukken. EZK heeft op dit moment nog niet aan SpoorPro laten weten hoe het op de energietop en op de genomen besluiten terugkijkt.

Uitvoeringsorganisatie

Afgelopen week stelde Tjark de Vries, CEO van Strukton Rail Nederland en nauw betrokken bij Energie in het OV, dat de energietop wat hem betreft alleen geslaagd zou zijn als daar besloten zou worden tot de oprichting van een uitvoeringsorganisatie. De komende maanden moet blijken of die organisatie inderdaad onderdeel wordt van de te ondertekenen deal.

Lees ook:

Auteur: Alexander Molendijk

Redacteur van SpoorPro en RailTech.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.