‘Met start van koppeling strandstation en Hoekse Lijn breekt spannende periode aan’
In Hoek van Holland zijn de werkzaamheden gestart waarbij station Hoek van Holland Strand aan de bestaande Hoekse Lijn (metrolijn B) gekoppeld wordt. SpoorProTV nam een kijkje ter plaatse en sprak er met Floriaan Alfrink, projectleider koppeling Metro aan Zee vanuit de gemeente Rotterdam, over de wat de afrondende fase van het project moet zijn.
De koppeling is een veelomvattende klus. Zozeer dat het bestaande station Hoek van Holland Haven buiten gebruik is gesteld. In plaats daarvan is 400 meter verderop een tijdelijk perron aangelegd, wat naar verwachting op 14 maart in dienst gaat. Tot die tijd rijdt de metro tot aan halte Steenwijkpolder.
Naar Hoek van Holland en van Hoek van Holland naar Hoek van Holland Strand worden tot aan de indienststellingsvergunning voor het tijdelijke metroperron bussen ingezet. “Het tracé moest worden verlegd zodat de lijn dichter bij het strand kon komen”, zegt Alfrink daarover.
Volgens Alfrink breekt er met de koppelingswerkzaamheden een “spannende periode” aan. Want na het aan elkaar knopen van de sporen en de bovenleiding start een periode van uitvoering testwerk. “Dat gaat in fases en wordt steeds integraler. Zo testen we eerst lokaal een overweg, daarna het netwerk, de metro en tenslotte moeten ook de dienstregeling gaan proefrijden.” Tevens zullen de verschillende beoordelingsinstanties de dossiers onder de loep moeten nemen, zegt Alfrink.
Bekijk hier het interview met Floriaan Alfrink:
Eerste metro’s in de zomer blijft doelstelling
Deze zomer moeten ondanks tegenslagen de eerste metro’s richting strand rijden. Alfrink zegt net als projectwethouder Arjan van Gils vorige maand dat deze planning mogelijk blijft, ook al moet het tijdsplan voor de laatste fase nog definitief worden ingericht.
In november vorig jaar melde aannemer ABS (bouwcombinatie Boskalis Swietelsky) dat er iets misgegaan was bij het storten van de betonnen buitenwanden van het nieuwe station Hoek van Holland Strand. Het onderzoekt loopt nog, maar ondertussen wordt er ‘gewoon’ verder gebouwd. “De ruwbouw is gereed, we hebben de station-installaties gebouwd en de sporen gelegd”, aldus Alfrink.
Verhoogd spoor bewijst nut
Het spoor bij het nieuwe station loopt over verhogingen en hebben tijdens de afgelopen stormperiode hun nut bewezen. “Zo dicht bij het strand heb je altijd te maken met meer wind. In de ontwerpfase zijn we daarom uit gegaan van een verhoogd spoor, om ervoor te zorgen dat er niet te veel zand op het spoor komt. Nu is gebleken dat dit idee goed is uitgewerkt en voldoet.”
Lees ook:
- Nieuw metrostation Hoek van Holland Strand deze zomer waarschijnlijk toch in gebruik
- Hoekse Lijn loopt vertraging op door problemen met bouw station stand
- Toeleveranciers spoormaterialen slaan alarm over sterk gestegen grondstofprijzen
- Speciale tunnelbekisting voor verlenging Hoekse Lijn
- Contract getekend voor verlenging metrolijn naar Hoek van Holland Strand
- Combinatie Boskalis Swietelsky wint spoorverlengingsopdracht Hoekse Lijn
- Corona verstoort planning verlenging Hoekse Lijn
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?