Station Hoek van Holland Strand

Nieuw metrostation Hoek van Holland Strand deze zomer waarschijnlijk toch in gebruik

Foto: Majorie van Leijen

Ondanks problemen bij het storten van de betonnen buitenwanden kunnen er komende zomer waarschijnlijk toch metro’s rijden naar het nieuwe station Hoek van Holland Strand. Dat zegt projectwethouder Arjan van Gils van de Gemeente Rotterdam. De schade aan het beton kan tegelijk met de overige werkzaamheden aan het station hersteld worden.

Door het in elkaar schuiven van de planning, zoals het Van Gils het omschrijft in de meest recente voortgangsbrief, blijft de vertraging van het project beperkt. Zo kan de metro op de Hoekse Lijn komende zomer toch doorrijden tot aan het strand van Hoek van Holland. Maar door de tegenvaller en het combineren van de planning is er volgens de wethouder geen bufferruimte meer voor nieuwe tegenvallers.

Oorzaak onbekend

In november vorig jaar melde aannemer ABS (Aanneemcombinatie Boskalis Swietelsky) dat er iets misgegaan was bij het storten van de betonnen buitenwanden van het nieuwe metrostation. De problemen kwamen aan het licht bij het verwijderen van de bekisting, maar hoe de schade is ontstaan wordt nog onderzocht. Inmiddels is wel duidelijk dat de schade aan de pas gestorte buitenwanden kan worden hersteld en dat kan tegelijk met de overige werkzaamheden gebeuren.

Het herstel richt zich op zowel de constructieve als de esthetische kant van de betonwanden van het station. De ruwbouw is af. De herstelwerkzaamheden aan Station Hoek van Holland Strand worden parallel uitgevoerd met de werkzaamheden van derden aan de rest van de baan, zoals Alstom voor spoorbeveiliging en Omexom voor energievoorziening.

Eerder werd al duidelijk dat het doortrekken van de Hoekse Lijn naar het strand duurder wordt dan oorspronkelijk begroot. Dat komt vooral door de enorme prijsstijgingen van bouwmaterialen in de afgelopen maanden. Hoeveel hoger de kosten worden is nog niet bekend. Volgens Van Gils is de post onvoorzien vooralsnog toereikend, maar laat de gemeenteraad weten het wel spannend te vinden of het allemaal binnen de begroting blijft.

Tijdelijk station

De ruwbouw van het Station Hoek van Holland Strand is met het storten van het dak nu afgerond. Ook het perron is verder afgewerkt, terwijl aan de voor- en zijkant de betonnen keer- en zitelementen op het Strandplein worden gerealiseerd. In het station is gewerkt aan het aansluiten en testen van de technische installaties en de inrichting en afwerking van de bestuurdersruimte en kelder.

Op de spoorbaan tussen Strandboulevard en het nieuwe station is verder gewerkt aan de bovenleiding en het aansluiten en testen van diverse kabels in de spoorbaan, het gelijkrichtersstation en de beveiligingsruimte. Het onderhoudspad langs het spoor is aangelegd, en het plaatsen van de definitieve hekwerken is in de afrondende fase.

In de tunnel op het traject naar het strand zijn de rails aangebracht en zijn de werkzaamheden aan de verlichting afgerond. De staalprofielen voor de bovenleiding zitten in het plafond en de kabels worden hieraan bevestigd. Deze werkzaamheden liggen volgens de wethouder op planning. Op de spoorwegovergangen aan de Strandboulevard en Strandweg is gewerkt aan de spoorbeveiliging. De antispoorloopmatten zijn aan beide zijden van de spoorwegovergangen aangebracht.

Spoorbeveiliging

De spoorbeveiligingssoftware (versie 6.2) is geleverd door Alstom en RET heeft deze inmiddels succesvol
getest. Alstom en RET zorgen samen voor de complete verificatie van spoorbeveiliging. Na de verificatie wordt de software geïnstalleerd in de baan waarna testen worden uitgevoerd om tot één integraal werkend systeem te komen binnen de gehele Hoekse Lijn, dat is inclusief de verlenging.

Verder is de 10 kV-kabel is aangesloten op het gelijkrichterstation en deze is aangesloten op de BVI (ruimte voor de spoorbeveiligingsinstallatie). Daarmee is de verlenging verbonden aan de energievoorziening van de Hoekse Lijn. Om het spoor van Metro aan Zee te kunnen koppelen aan de bestaande Hoekse Lijn, was het nodig om Station Hoek van Holland Haven (het huidig station) in december uit dienst te nemen en dit spoor los te koppelen. Deze locatie wordt onderdeel van het bouwterrein van ABS aan Zee. Deze maand en februari worden testen uitgevoerd om het tijdelijke station in maart in dienst te kunnen nemen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.