Contract getekend voor verlenging metrolijn naar Hoek van Holland Strand

De RET, de gemeente Rotterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en aannemers Boskalis en Swietelsky hebben woensdag het contract voor de verlenging van de Hoekse Lijn naar het strand getekend. Voor de zomer van 2022 moet de metrolijn vanuit Rotterdam zijn doorgetrokken en kunnen reizigers op het strand uitstappen.

Het project ‘Metro aan Zee’ omvat onder meer het realiseren van de verlenging van de Hoekse Lijn naar Hoek van Holland Strand, inclusief de aanleg van bijbehorende stations en kunstwerken. Het project wordt mede gesteund door de provincie Zuid-Holland.

Metrolijn B

Sinds het najaar van 2019 rijden er metro’s op de verlengde metrolijn B naar Hoek van Holland. De oplevering van de metrolijn duurde aanzienlijk langer dan gepland. Volgens de RET werden al binnen drie maanden de reizigersaantallen behaald die de ze pas hadden verwacht na enkele jaren. Momenteel is het eindstation nog Hoek van Holland Haven, maar binnen twee jaar zullen reizigers op het strand kunnen uitstappen.

De Hoekse Lijn is de oude spoorlijn tussen Rotterdam Centraal en Hoek van Holland, die is omgebouwd naar een metroverbinding. Daarbij is de exploitatie is overgegaan van NS naar de RET. Met de verlenging van de metrolijn kunnen mensen de regio beter bereiken, wordt het gebruik van het openbaar vervoer gestimuleerd en moet het toerisme een impuls krijgen.

Maatregelen vanwege omgeving

De nieuwe metrolijn is de eerste in Nederland die direct op het strand zal eindigen. Vanwege het zand en andere natuurlijke factoren in de omgeving zijn er bepaalde maatregelen nodig bij de aanleg van de lijn. Zo wordt het tracé Strandweg-Strandboulevard in een tunnelbak aangelegd. De metro rijdt op dit deel van de baan door Natura 2000-gebied. Vanuit de natuurregelgeving is het verplicht om aan te tonen dat er geen significant negatieve effecten optreden in dit gebied door de aanleg van de metro. De tunnelbak wordt daarom half verdiept aangelegd, vervolgens afgedekt met zand en ingericht als duin. Hierdoor is geen sprake van zichtbare aantasting van het Natura 2000-gebied en gaat er geen fysieke natuur verloren.

Vanwege de kans op zand op de spoorbaan langs de Badweg wordt de spoorstaaf daar verhoogd aangebracht ten opzichte van de omgeving. De spoorstaaf wordt daarbij gemonteerd op hogere betonnen poeren dan standaard gebruikelijk. Zo kan het zand bij harde wind vrij verstuiven.

Bij het ontwerp van het metrostation op het strand is rekening gehouden met de specifieke locatie- en klimaatomstandigheden. Het eindstation wijkt daarom qua ontwerp af van de overige stations langs de Hoekse Lijn. Voor de bescherming tegen zand, wind en zout uit het zeewater zijn er zijn specifieke maatregelen nodig, waar rekening mee is gehouden in het ontwerp.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Esther Geerts

1 reactie op “Contract getekend voor verlenging metrolijn naar Hoek van Holland Strand”

Pat Rick|25.09.20|14:24

Goed initiatief. Kunnen de R’dammers makkelijk naar het strand met hoge frequentie als dat nodig is. Jammer dat ze bij A’dam zoiets niet lijken te kunnen. Metro zou daar voor de hele METROpool regio A’dam moeten rijden. Daar max 6 treinen per uur naar Z’voort, maar dan wel met kunst en vliegwerk. Metro is flexibel in opschalen bij drukte en heeft hogere capaciteit. Ideaal voor de mensen uit Amsterdam, Haarlem, …

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.