strandplein-hoek-van-holland

Combinatie Boskalis Swietelsky wint spoorverlengingsopdracht Hoekse Lijn

De combinatie Boskalis Swietelsky heeft de opdracht voor de verlenging van de Hoekse Lijn tot aan het strand van Hoek van Holland gewonnen. Dat heeft opdrachtgever gemeente Rotterdam vrijdag bekendgemaakt. De waarde van het contract is 32,8 miljoen euro. Het is de bedoeling dat in 2022 de eerste metro doorrijdt naar het nieuwe metrostation Hoek van Holland Strand.

Aan de aanbesteding deden drie partijen mee, waarbij Boskalis Swietelsky aan het langste eind trok. Het gaat om het grootste contract van project Metro aan Zee. Het project betreft onder meer het realiseren van de spoorverlenging van de Hoekse Lijn vanaf station Hoek van Holland Haven naar Hoek van Holland Strand en de aanleg van bijbehorende stations en kunstwerken.

Aanbestedingsprocedure

Eind juni meldde de Rotterdamse wethouder Arjan van Gils nog dat de aanleg van het laatste stukje Hoekse Lijn mogelijk opnieuw vertraging zou oplopen. Onder meer de aanbestedingsprocedure van de baan, stations en bovenleiding zou mogelijk later plaatsvinden omdat belangstellende partijen om uitstel van de inschrijving vroegen. Dit omdat zij thuis moesten werken vanwege de coronamaatregelen.

Een andere vertragende factor die de wethouder in de brief noemde is de langverwachte software-update van het spoorbeveiligingssysteem door leverancier Bombardier. De software van dit systeem werkt nog altijd niet naar behoren waardoor de Centrale Verkeersleiding werkt met aparte instructies en het systeem regelmatig gereset moet worden.

Volgens communicatie-adviseur Joan van der Veen van de gemeente Rotterdam lopen de gesprekken met Bombardier nog en lijkt het ‘vooralsnog haalbaar’ om het project voor de zomer van 2022 op te leveren. “We hebben ongeveer 1,5 jaar nodig om deze werkzaamheden uit te voeren en we hebben nog genoeg tijd om te testen.”

Hoekse Lijn

De RET is op 30 september vorig jaar gestart met de exploitatie van de metroverbinding Hoekse Lijn tussen Hoek van Holland en Schiedam Centrum. De metrolijn sluit in Schiedam Centrum aan op het Rotterdamse metronetwerk en rijdt dan verder via haltes zoals Beurs, Blaak en Kralingse Zoom bij de Erasmus Universiteit. De Hoekse Lijn is de oude spoorlijn tussen Rotterdam Centraal en Hoek van Holland en werd omgebouwd naar een metroverbinding. Daarbij is de exploitatie is overgegaan van NS naar de RET.

De combinatie Boskalis Swietelsky start direct met de werkzaamheden aan de spoorverlenging. Metro aan Zee is een project van de metropoolregio Rotterdam Den Haag en wordt gesteund door de provincie.

Lees ook:

Corona verstoort planning verlenging Hoekse Lijn
Hoekse Lijn open voor reizigers, 1 november volledige exploitatie

Bekijk hier het interview met RET-topman Maurice Unck bij de opening van de Hoekse Lijn:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Combinatie Boskalis Swietelsky wint spoorverlengingsopdracht Hoekse Lijn”

Chris Dijkstra|30.08.20|00:52

M.a.w. het wordt dus zo’n 100.000k

Peter van der Els|23.09.20|18:18

En daarmee komt er dan een eind aan een periode van ruim 55 jaar dat Rotterdam geen rechtstreekse railverbinding met het strand meer heeft. In 1965 reed immers de de RTM voor het laatst op Oostvoorne Nieuwe Strand.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.