
Speciale tunnelbekisting voor verlenging Hoekse Lijn
Steigerbouwer Hünnebeck is als leverancier van bekisting betrokken bij het project Metro aan Zee. Het laatste stuk van de Hoekse Lijn tot aan het strand van Hoek van Holland. Hiervoor ontwikkelde het bedrijf speciale tunnelbekisting, waarmee de in aanbouw zijnde betonnen tunnelbak in 21 stortsessies gerealiseerd kan worden.
De laatste kilometer van het 2,5 kilometer lange spoor wordt aangelegd op betongefundeerde banen. Het 315 meter lange deel dat door Natura 2000-gebied loopt, zal ingegraven worden. Om dit proces te bespoedigen, zet Hünnebeck tunnelbekisting in. Hiermee kunnen in een keer secties van 15 meter lang en 5,5 meter hoog gestort worden.
Enkelspoor
Verderop komt een half verdiepte open bak van ongeveer 225 meter lang en 1,5 meter hoog. Ook op dit deel van de spoorverbinding kunnen secties van 15 meter gestort worden. Dit half verdiepte deel is net als de tunnelbak geschikt voor enkelspoor.
De laatste 400 meter naar het strand is wel weer een dubbelspoor. Daarvoor wordt tussen de half verdiepte tunnel en het laatste traject een 75 meter lange sectie met wissels aangelegd. Om het natuurlijke proces van zandverstuiving niet te verstoren, wordt het laatste deel van het Metro aan Zee-project verhoogd aangelegd op betonnen poeren. Hierdoor zal het spoor ongeveer een halve meter boven het maaiveld komen te liggen.
Zomer 2022 klaar
Het project wordt gerealiseerd door een bouwcombinatie van Boskalis en Swietelsky Rail Benelux. Voor de zomer van 2022 moet de metrolijn vanuit Rotterdam zijn doorgetrokken en kunnen reizigers op het strand uitstappen.
Lees meer:
- Contract getekend voor verlenging metrolijn naar Hoek van Holland Strand
- Combinatie Boskalis Swietelsky wint spoorverlengingsopdracht Hoekse Lijn
- Corona verstoort planning verlenging Hoekse Lijn
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?