strandplein-hoek-van-holland

Corona verstoort planning verlenging Hoekse Lijn

De aanleg van het laatste stukje Hoekse Lijn tot aan het strand van Hoek van Holland gaat op zijn vroegst dit najaar van start. Onduidelijk is nog of de laatste toezegging, dat de metro in de zomer van 2022 kan doorrijden tot het strand, gehaald wordt. Dat blijkt uit de meest recente voortgangsrapportage van de Rotterdamse wethouder Arjan van Gils. 

Onder meer de aanbestedingsprocedure van de baan, stations en bovenleiding liep vertraging op omdat belangstellende partijen om uitstel van de inschrijving vroegen. Dit omdat zij thuis moesten werken door de corona-maatregelen. De gunning staat nu gepland voor het einde van de zomer. De werkzaamheden kunnen dan in september of oktober 2020 starten.

Bombardier

Een andere vertragende factor is de langverwachte software update van het spoorbeveiligingssysteem van Bombardier. Door de coronamaatregelen konden medewerkers van softwarebouwer Bombardier niet naar Nederland reizen om de laatste problemen met het spoorbeveiligingssysteem op te lossen. De software van dit systeem werkt volgens het rapport nog altijd niet naar behoren waardoor de Centrale Verkeersleiding werkt met aparte instructies en het systeem regelmatig gereset moet worden.

Volgens Bombardier wordt de update van de spoorbeveiligingssoftware, waarin de belangrijkste beperkingen opgelost zullen worden, in september 2021 doorgevoerd. Voor het deel van de verlenging naar het strand kan het Canadese bedrijf nog geen planning afgeven. Hierdoor is het nog onduidelijk of de metro voor het badseizoen van 2022 naar het strand kan rijden.

Zonder storingen

De Hoekse Lijn werd in het najaar van 2019 in gebruik genomen en sinds die tijd rijdt er een metro vrijwel zonder storingen over het tracé tussen de stations Schiedam Centrum en Hoek van Holland Haven. Zonder de nieuwe software kan de metro volgens Van Gils niet verder doorgetrokken worden naar zee.

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “Corona verstoort planning verlenging Hoekse Lijn”

John rdam|29.06.20|16:33

Bombardier valt duidelijk niet in de categorie ‘hogesnelheidsbedrijf’. Zie ook de perikelen met spoorbeveiliging en nieuwe treinen op andere plekken in Europa.

Ibo de Joode|29.06.20|18:45

Wat hierboven niet genoemd wordt is de eis van de overheid aan NS om op het hoofdrailnetwerk op elk station 2x uur te stoppen.En 1x IC en 2x SP is denk ik gezien de vervoersvraag te veel. Dus het blijft altijd een probleem. Hetzelfde speelt hier in Friesland met nu 2x IC en 2x SP tussen Leeuwarden en Meppel. Grou/Jirnsum en Akkrum vullen echt geen 2x per uur sprinter. Net zoals Kapelle-Biezelinge cs.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.