De railsector komt deze week samen in Utrechtse Jaarbeurs
Woensdag en donderdag is het zover, dan verzamelt de spoorsector zich in de Jaarbeurs te Utrecht voor RailTech Europe ‘24. De grootste internationale railinfra beurs in Nederland. Organisator van RailTech Europe ‘24 is ProMedia, tevens de uitgever van SpoorPro en RailTech. We spreken met de directeur van ProMedia, Arie van Dijk.
Waarom organiseren jullie RailTech Europe ‘24?
“Bij SpoorPro geloven wij dat de spoormarkt in Nederland beter functioneert door onafhankelijke journalistieke producties. Dagelijks bezoeken duizenden mensen de website, daarmee houden we iedereen scherp, kaarten we problemen aan en proberen we een bijdrage te leveren aan oplossingen voor problemen. Met RailTech Europe ‘24 is dat net zo, maar dan voor de Europese spoormarkt.”
Europees dus, kunnen jullie dat waarmaken?
“We hebben nu duizenden inschrijvingen uit 61 verschillende landen, binnen Europa en daarbuiten. Tussen de inschrijvingen zit van alles: spoorbeheerders, toeleveranciers, dienstverleners. Een ding hebben ze allemaal gemeen, ze willen een steentje bijdragen aan het succes van de railsector.”
Hoe werkt dat bijdragen dan concreet?
“Op verschillende manieren, zo zijn er bijvoorbeeld meer dan dertig workshops waar specialisten uit de spoorsector hun kennis delen over belangrijke onderwerpen. Je kent ze wel: ATO, ERTMS, trillingen en geluid, veilig werken op het spoor en nog veel meer. Daarnaast zijn er heel veel innovaties te zien en zijn er verschillende congressen, gericht op digitaal spoor en zero-emissie.”
In het najaar is Innotrans weer, wat voegt RailTech Europe ‘24 dan toe?
“Heel veel hoop ik. Nee, in alle ernst, inderdaad in het najaar is Innotrans. Daar zijn wij zelf uiteraard ook. Wat we daar echter zien is dat die beurs zo groot en zo breed is dat er totaal geen focus meer is. Gevolg daarvan is dat het moeilijk is om elkaar te treffen. Bij RailTech Europe ‘24 geloven we in de persoonlijke ontmoeting. Na corona is het geen vanzelfsprekendheid, maar we zijn trots op de steun van de sector en dan met name een aantal grote spelers en opkomende marktpartijen. Samen zorgen we voor een beter opererend spoornetwerk in Europa en de verduurzaming van de gehele industrie.”
Het is woensdag en donderdag al, kun je je nog wel aanmelden?
“Jazeker, iedere dag komen er nog vele honderden aanmeldingen binnen, kijk op de website RailTech Europe ’24 en registreer je direct! Graag tot ziens in de Jaarbeurs!”
Lees ook:
- RailTech Europe ’24: lessen van een nieuw signaleringssysteem voor metro New York
- RailTech Europe ’24: Is ATO geschikt voor Noorse spoorwegen?
- RailTech Europe ’24: Nederland op ramkoers met EU over marktwerking in het spoor
- Dit zijn de genomineerden van de RailTech Innovation Awards 2024
- RailTech Europe ’24: Uitdagingen voor marktliberalisering in Europa
- RTE’ 2024: duurzaam aanbesteden voor het spoor