Dit zijn de genomineerden van de RailTech Innovation Awards 2024

Met groot genoegen maakt RailTech de 9 genomineerde bedrijven bekend van de RailTech Innovation Awards 2024 in de categorieën Digitalisering, Technologie & Ontwerp en Infrastructuur. Tijdens RailTech Europe, op 6 maart in Utrecht, worden de drie winnaars en de winnaar van de publieksprijs bekendgemaakt.

Voor elke categorie zijn drie innovaties genomineerd. Tijdens RailTech Europe op 6 maart vindt om 16.00 uur de Innovation Awards-ceremonie plaats in het cateringgedeelte, waarbij de winnaars bekend worden gemaakt. Een jury bestaande uit Enno Wiebe, technisch directeur CER, Juliette van Driel, productmanager Wayside Train Monitoring Systems en Real-time Asset Monitoring bij ProRail, en de RailTech redactie, hebben de shortlist voor de Innovations Awards samengesteld.

Er is ook een Audience Choice Award, dus stem hier op je favoriete innovatie!

Digitalisering

In de categorie Digitalisering zijn de bedrijven CFL multimodal, Siemens Mobility en Cylus genomineerd.

De CFL Lock-e oplossing verbetert de controle van het laden van opleggers op het spoor, door geavanceerde lichtmodules te koppelen die zichtbaar zijn voor de operator, en IoT-apparaten voor gegevensregistratie en communicatie. Het is ontwikkeld door CFL Multimodal, de Freight-entiteit van de in Luxemburg gevestigde CFL-groep. Als onderdeel van het ontwerp heeft het systeem speciale innovatieve kenmerken voor de gebruiker van het treinstel: energiebeheer en -winning, robuuste en specifiek geplaatste componenten, eenvoudige installatie en een laag effect op het algemene onderhoud van het treinstel. Als onderdeel van het energiebeheer bevat het systeem mogelijkheden om verlichting uit te schakelen wanneer de trein vertrekt, of om de intensiteit aan te passen aan de helderheid van de dag. Deze aanpassing is cruciaal gebleken bij de bediening op afstand die onlangs is geïnstalleerd in Bettembourg-Dudelange. Er is een unieke “reverse geofencing”-functie ontwikkeld om terminals in staat te stellen hun eigen activiteiten te optimaliseren met behulp van CFL Lock-e gegevens. Sterke punten van het systeem zijn de ondersteuning van de mensen die verantwoordelijk zijn voor de controle door onmiddellijk informatie te verstrekken zonder handmatige interventie, en het delen van informatie tussen de verschillende spelers in de treinketen.

Het door Siemens Mobility ontwikkelde Controlguide TrackOps Depot is een mobiele depotoplossing die is geïntegreerd in het Controlguide Iltis N besturingssysteem, waarmee rangeerrijwegen en -wissels kunnen worden bestuurd om kleine, niet- voor de veiligheid essentiele onderhoudswerkzaamheden uit te voeren. Het maakt de coöperatieve implementatie van rangeerprocessen mogelijk, biedt een overzicht van de werkzaamheden en stroomlijnt de communicatieprocedures. De oplossing biedt autonomie aan het personeel ter plaatse, en vereenvoudigt en vermindert de communicatie richting het operationeel controlecentrum.

Cylus biedt een cyberbeveiligingsoplossing die risico’s beperkt en zorgt voor compliance te midden van toenemende cyberbedreigingen. Het CylusOne cyberbeveiligingsplatform is volledig niet-intrusief en leverancier-agnostisch, en stelt spoorwegexploitanten in staat om cyberbeveiligingsrisico’s in hun netwerken actief te bewaken en te beperken. CylusOne biedt uitgebreid zichtbaarheid-, kwetsbaarheid- en risicobeheer, evenals detectie van bedreigingen en reactiemogelijkheden voor verschillende operationele spoorwegnetwerken. Cylus pionierde met CylusOne als de eerste cyberbeveiligingsoplossing exclusief gemaakt voor spoorwegexploitanten om infrastructuur en rollend materieel te beveiligen.

Technologie & Design

In de categorie Technologie & Ontwerp zijn de bedrijven MEMSYS, Knick Elektronische Messgeräte en Infrabel genomineerd.

MEMSYS, een start-up in Delft, ontwikkelt het on-board sensorsysteem LinQ, dat real-time inzicht geeft in de technische staat van treinwagons, en vlootbeheerders helpt efficiënter te zijn in asset management en onderhoudsplanning. Het systeem bestaat uit hardware en software die van de grond af aan is opgebouwd met behulp van de meest recente technologieën. Het combineert twee sleuteltechnologieën uit recent en geavanceerd academisch onderzoek: 1) een kinetisch energie-winningssysteem om de draadloze sensoren op goederenwagons van stroom te voorzien, zonder zorgen over het vervangen van batterijen, en 2) machine-learning algoritmen om complexe trillingspatronen automatisch te analyseren en er bruikbare inzichten uit te halen. De belangrijkste toepassing is de geautomatiseerde detectie van wieldefecten, in het bijzonder vlakke plekken, in een vroeg stadium, waardoor een wagenparkbeheerder ruim de tijd heeft om onderhoud van tevoren te plannen en ongeplande stilstand te voorkomen. Het afgelopen jaar heeft de start-up een eerste prototype ontwikkeld en momenteel testen ze tien units met een partner in Duitsland. In de loop van dit jaar starten er pilots bij meerdere spoorwegpartijen in Nederland.

De innovatieve speed-signal-doubler P16800, ontwikkeld door Knick Elektronische Messgeräte, bespaart sensoren, hercertificering, moeite en kosten. In rollend materieel nemen de systemen die afhankelijk zijn van nauwkeurige snelheidsinformatie toe. Vaak moeten treinbesturingssystemen of passagiersinformatiesystemen achteraf worden aangepast. Meervoudige snelheidssignalen vereisten tot nu toe echter de installatie van extra snelheidssensoren, waarvoor vaak geen ruimte is op de treinassen. De functioneel veilige speed-signal-doubler P16800 lost dit probleem op. P16800 haalt de signalen uit de bestaande meetcircuits en stuurt ze in identieke vorm, elektrisch geïsoleerd en veilig ontkoppeld, door naar andere regelsystemen. De P16800 is gemaakt voor controlesystemen voor wielslipbeveiliging, het remsysteem, de tractie, de deuren, het bestuurdersassistentiesysteem, de zwarte doos, het computerondersteunde bedieningssysteem in het openbaar vervoer en het passagiersinformatiesysteem.

Infrabel ontwikkelde het spoorwegveiligheidssysteem bekend als het Mobile Balise System (MBS) in een samenwerking met Alstom, ZÖLLNER Signal. De eerste reeks MBS-toestellen zal vanaf april 2024 geleverd worden. Het is ook de bedoeling dat de technologie eind 2025 universeel toepasbaar is op alle soorten treinen en niet alleen werkt voor alle soorten ETCS, maar ook voor het Belgische nationale TBL1+ systeem. Het MBS functioneert als een mobiel apparaat dat in de sporen wordt ingebouwd en dient als een beschermend schild voor zones waar wordt gewerkt. De unieke eigenschap van het systeem is dat het een noodstop activeert wanneer een trein over het spoor rijdt, een ontwikkeling die de veiligheidsnormen bij spoorwegactiviteiten zal verhogen. De MBS-bakens kunnen ook op afstand worden bediend via radioverbindingen, voor activering en deactivering. De plaatsing van deze bakens op een afstand van het werkgebied is afgestemd op de remweg van treinen. Bovendien wordt het baken geplaatst via een uniek click & go-systeem, dat voorkomt dat het baken tussen de rails moet worden geschroefd, en dat werd ontworpen en getest door de ingenieurs van Infrabel.

Infrastructuur

In de categorie Infrastructuur zijn de bedrijven Sercel, KONUX en Rhomberg Sersa / Vossloh genomineerd.

De geotechnische oplossing die Sercel heeft ontwikkeld, is gericht op het detecteren van en anticiperen op de aanwezigheid van sinkholes onder spoorwegen. Hun innovatieve seismische bewakingsmethode maakt gebruik van het glasvezelnetwerk voor telecom dat langs het spoor ligt en dat met Distributed Acoustic Sensing kan worden gebruikt als seismische sensor. In combinatie met een innovatieve geofysische methode maakt de oplossing gebruik van de oppervlaktegolven die door treinen worden gegenereerd en worden opgenomen op een seismisch sensornetwerk, om een beeld te maken van het nabije oppervlak. Het maakt een bijna-realtime permanente en continue meting van seismische attributen mogelijk, zoals de S-golfsnelheid van het nabije oppervlak, die direct gerelateerd is aan de consolidatie of liquefactie van de bodem.

Het door KONUX ontwikkelde Switch Predictive Maintenance System heeft als doel de manier waarop spoorwegmaatschappijen werken te transformeren met behulp van data en AI. KONUX Switch is een end-to-end voorspellend onderhoudssysteem voor spoorwissels. Het maakt gebruik van IIoT-apparaten en kunstmatige intelligentie om de netwerkcapaciteit te verbeteren, de levensduur van activa te verlengen en de kosten te verlagen. Het bewaakt en analyseert continu de gezondheid van belangrijke wisselcomponenten en geeft bruikbare aanbevelingen. Continue bewaking zorgt voor meer statistische significantie en trenddetectie met ongeveer 100 metingen per dag/switch. AI-algoritmen verbeteren voortdurend de nauwkeurigheid van diagnoses en voorspellingen met een git rate van gemiddeld 90%. Het is een autonoom, duurzaam systeem – de hardware is in 10 minuten geïnstalleerd, heeft vrijwel geen onderhoud nodig en de batterij gaat meer dan twee jaar mee.

MR.pro, de innovatieve cloud voor spoorweginfrastructuur, is ontwikkeld door Rhomberg Sersa en Vossloh. Nauwkeurige documentatie van de conditie van spoorsystemen is zeer tijdrovend en zeer gefragmenteerd uit verschillende bronnen. Tegenwoordig worden gegevens vaak digitaal verzameld door verschillende mensen en systemen, maar niet op een gestructureerde manier samengevat. De innovatieve cloudversie van MR.pro gaat nu een stap verder. Het webgebaseerde programma maakt het eenvoudig om toegang te krijgen tot infrastructuurgegevens op verschillende platforms, ongeacht tijd en locatie, en om in realtime wijzigingen aan te brengen in de database. Het innovatieve softwareframework maakt het dus eenvoudiger voor spoorweginfrastructuurbeheerders om de conditie vast te leggen en te analyseren in overeenstemming met de voorschriften. Vervolgens kan onderhoud worden gepland en indien nodig direct worden gestart. Een ander hoogtepunt is de geïntegreerde kaartweergave, ook beschikbaar in een mobiele app, waarin zwakke punten of onderhoudsvereisten in het netwerk visueel en eenvoudig worden weergegeven met behulp van een fault classification-systeem. Infrastructuurbeheerders kunnen zo direct de resterende gebruiksduur en de toestand van het materiaal zien. In deze context biedt MR.pro de nodige aanbevelingen voor onderhoud op basis van een integrated expert-systeem.

Sluit aan bij de prijsuitreiking

De jury kiest de winnaars op basis van de volgende criteria:

  • Het product of de dienst moet nieuw en innovatief zijn
  • Het moet een relevant probleem of uitdaging oplossen
  • Het moet toepasbaar zijn en een verbetering betekenen voor de spoorwegindustrie

Bezoek RailTech Europe en de Award Ceremony op 6 maart om 16:00 uur in Utrecht; een evenement met eten, drinken en veel netwerkmogelijkheden. Meld je hier gratis aan.

(Dit artikel verscheen ook op zusteruitgave RailTech.com)

Lees ook:

Auteur: Esther Geerts

Bron: RailTech.com

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.