station Tilburg

Nieuw perron Tilburg op zijn vroegst pas in 2026 operationeel

Het vierde perron van station Tilburg zoals het er nu (november 2023) bij ligt. Jeroen Baldwin / SpoorPro

ProRail meldt dat het nieuwe perron 4 van station Tilburg pas in 2026 in gebruik kan worden genomen. Op zijn vroegst. Eigenlijk zou het perron nu reeds operationeel moeten zijn, maar dat is om diverse redenen niet gelukt. Omdat er tussen 2024 en 2026 geen ingrijpende spoorwerkzaamheden kunnen plaatsvinden op de Brabantroute is de afronding van de klus uitgesteld naar 2026.

Perron 4 is bijna klaar. Dat wil zeggen: het perron ligt er, het dak is geplaatst. Heel kort door de bocht kun je stellen dat de liften en roltrappen nog moeten worden geplaatst en dat er dan vooral nog moet worden afgewerkt.

Afgelopen zomer zouden de werkzaamheden aan het vierde perron in een paar langere buitendienststellingen worden afgerond, daarbij gebruikmakend van de zomervakantie natuurlijk. De werkzaamheden zouden samenvallen met het ophogen van perron 1; het vervangen van de (te) steile trappen naar de perrons 1 en 2/3; het aanpassen van de spoorlayout in de directe omgeving van station Tilburg; het verhelpen van de verzakkingen en oneffen spoorstaven bij Gilze-Rijen én het inschuiven van de tunnelbak onder de N631 bij Rijen. Kortom: de hele klus tussen pak ‘m beet Breda en Oisterwijk zou afgelopen zomer geklaard worden.

Begin juli wist SpoorPro al te melden dat een fiks deel van die klussen níet tijdens de zomervakantie uitgevoerd zou worden. “De voorbereidende werkzaamheden duurden langer dan verwacht”, luidde toen de verklaring van ProRail. Op dat moment was er evenwel nog sprake van dat het gehele karwei met een jaar zou worden uitgesteld, naar de zomer van 2024 dus. Dat gaat ‘m echter ook niet worden, zo meldt de spoorbeheerder nu.

Nieuwe seinen niet goed, oude seinen passen niet

Onderdeel van de nieuwe spoorlayout was namelijk de plaatsing van nieuwe seinen. En dan van het type Nieuwe Generatie Sein (NG-sein). Dit soort seinen werd vorig jaar rond deze tijd bij wijze van proef geplaatst bij Meteren, tussen Geldermalsen en Zaltbommel. Het NG-sein bestaat uit één lamp die van kleur wisselt en ook in sterkte kan worden aangepast. Het nieuwe sein moet in plaats komen van de bekende stoplichtachtige seinen met een groen, geel en rood licht.

Het plaatsen van de nieuwe seinen maakte deel uit van het aanpassen van de gehele spoorlayout. Die aanpassing was nodig om het vierde perron in het emplacement in te passen. De seinen zouden in het voorjaar van 2024 geplaatst worden, maar dat gaat niet door, aangezien de nieuwe seinen (nog) niet goedgekeurd zijn. Het plaatsen van nieuwe ‘oude’ seinen behoort niet tot de mogelijkheden in de Tilburgse situatie. Die passen niet meer in de nieuwe spoorlayout.

Aanzienlijke periode van uitstel: ‘Extra zuur’

Het uitstellen van alle afrondende werkzaamheden in en rond Tilburg betekent meteen dat het om een aanzienlijke periode van uitstel gaat. Immers, tussen 2024 en 2026 kunnen er geen ingrijpende spoorwerkzaamheden worden verricht op de Brabantroute. Dit heeft te maken met de 80-Wochen Sperrung van de Duitse spoorlijn 2270: er wordt gedurende die jaren in totaal 80 weken gewerkt aan de Duitse zijde van het spoor tussen Zevenaar en Emmerich/Oberhausen.

Spoorlijn 2270 sluit aan op de Nederlandse Betuweroute, die dus grote delen van 2024 en 2025 niet gebruikt kan worden. Dat betekent dat de goederentreinen die nu gebruikmaken van de Betuweroute zullen worden omgeleid, voor het overgrote deel via de Brabantroute. Die route is nu al zo druk, met passagiers én goederentreinen, dat er dagelijks vertragingen optreden. Dat wordt tussen 2024 en 2026 dus alleen maar erger. Werkzaamheden gedurende die periode zijn dan ook niet gewenst.

Dit alles houdt in dat er pas als de Betuweroute weer open is er weer gewerkt kan gaan worden in en rond Tilburg. En aangezien er best nog wat werk te doen is, zal het vierde perron niet eerder dan ergens in 2026 in gebruik kunnen worden genomen.

“We vinden het ontzettend jammer dat het project Station Tilburg later wordt afgerond”, zegt ProRail-woordvoerder Joke van der Cruysen. “Zeker omdat het echt om het allerlaatste deel gaat van een jarenlange stationsrenovatie. Dat het, mede door de werkzaamheden aan het derde spoor in Duitsland, nu doorschuift naar 2026 maakt het extra zuur. Maar we bouwen het vierde perron wel af en we gaan er zeker voor zorgen dat in 2026 het spoor en het station gereed is voor de toekomst.”

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Nieuw perron Tilburg op zijn vroegst pas in 2026 operationeel”

Derk Van Dorth|21.11.23|14:46

Voor welk probleem is dit 3e niet 4e perron een oplossing? Met een geëlectificeerde, evt. deels dubbelsporige Maaslijn zouden gtr toch via de Betuweroute kunnen

Pat Rick|21.11.23|14:54

Het lijkt erop dat het project management bij ProRail niet op orde is. Net als voorraadmanagmenent, personeelsmanagement, communicatie, technische management?

Marc Busio|21.11.23|17:11

@Derk Van Dorth: Dit vierde perronspoor (waar inderdaad een derde perron voor wordt aangelegd) heeft pas nut als ook de sporenlayout wordt aangepast. Die is nu in Tilburg knap onhandig, omdat er weliswaar drie reizigerssporen liggen tussen Tilburg Universiteit en de splitsing naar Eindhoven en Den Bosch, maar er hiervan slechts twee doorgaand zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuw perron Tilburg op zijn vroegst pas in 2026 operationeel | SpoorPro.nl
station Tilburg

Nieuw perron Tilburg op zijn vroegst pas in 2026 operationeel

Het vierde perron van station Tilburg zoals het er nu (november 2023) bij ligt. Jeroen Baldwin / SpoorPro

ProRail meldt dat het nieuwe perron 4 van station Tilburg pas in 2026 in gebruik kan worden genomen. Op zijn vroegst. Eigenlijk zou het perron nu reeds operationeel moeten zijn, maar dat is om diverse redenen niet gelukt. Omdat er tussen 2024 en 2026 geen ingrijpende spoorwerkzaamheden kunnen plaatsvinden op de Brabantroute is de afronding van de klus uitgesteld naar 2026.

Perron 4 is bijna klaar. Dat wil zeggen: het perron ligt er, het dak is geplaatst. Heel kort door de bocht kun je stellen dat de liften en roltrappen nog moeten worden geplaatst en dat er dan vooral nog moet worden afgewerkt.

Afgelopen zomer zouden de werkzaamheden aan het vierde perron in een paar langere buitendienststellingen worden afgerond, daarbij gebruikmakend van de zomervakantie natuurlijk. De werkzaamheden zouden samenvallen met het ophogen van perron 1; het vervangen van de (te) steile trappen naar de perrons 1 en 2/3; het aanpassen van de spoorlayout in de directe omgeving van station Tilburg; het verhelpen van de verzakkingen en oneffen spoorstaven bij Gilze-Rijen én het inschuiven van de tunnelbak onder de N631 bij Rijen. Kortom: de hele klus tussen pak ‘m beet Breda en Oisterwijk zou afgelopen zomer geklaard worden.

Begin juli wist SpoorPro al te melden dat een fiks deel van die klussen níet tijdens de zomervakantie uitgevoerd zou worden. “De voorbereidende werkzaamheden duurden langer dan verwacht”, luidde toen de verklaring van ProRail. Op dat moment was er evenwel nog sprake van dat het gehele karwei met een jaar zou worden uitgesteld, naar de zomer van 2024 dus. Dat gaat ‘m echter ook niet worden, zo meldt de spoorbeheerder nu.

Nieuwe seinen niet goed, oude seinen passen niet

Onderdeel van de nieuwe spoorlayout was namelijk de plaatsing van nieuwe seinen. En dan van het type Nieuwe Generatie Sein (NG-sein). Dit soort seinen werd vorig jaar rond deze tijd bij wijze van proef geplaatst bij Meteren, tussen Geldermalsen en Zaltbommel. Het NG-sein bestaat uit één lamp die van kleur wisselt en ook in sterkte kan worden aangepast. Het nieuwe sein moet in plaats komen van de bekende stoplichtachtige seinen met een groen, geel en rood licht.

Het plaatsen van de nieuwe seinen maakte deel uit van het aanpassen van de gehele spoorlayout. Die aanpassing was nodig om het vierde perron in het emplacement in te passen. De seinen zouden in het voorjaar van 2024 geplaatst worden, maar dat gaat niet door, aangezien de nieuwe seinen (nog) niet goedgekeurd zijn. Het plaatsen van nieuwe ‘oude’ seinen behoort niet tot de mogelijkheden in de Tilburgse situatie. Die passen niet meer in de nieuwe spoorlayout.

Aanzienlijke periode van uitstel: ‘Extra zuur’

Het uitstellen van alle afrondende werkzaamheden in en rond Tilburg betekent meteen dat het om een aanzienlijke periode van uitstel gaat. Immers, tussen 2024 en 2026 kunnen er geen ingrijpende spoorwerkzaamheden worden verricht op de Brabantroute. Dit heeft te maken met de 80-Wochen Sperrung van de Duitse spoorlijn 2270: er wordt gedurende die jaren in totaal 80 weken gewerkt aan de Duitse zijde van het spoor tussen Zevenaar en Emmerich/Oberhausen.

Spoorlijn 2270 sluit aan op de Nederlandse Betuweroute, die dus grote delen van 2024 en 2025 niet gebruikt kan worden. Dat betekent dat de goederentreinen die nu gebruikmaken van de Betuweroute zullen worden omgeleid, voor het overgrote deel via de Brabantroute. Die route is nu al zo druk, met passagiers én goederentreinen, dat er dagelijks vertragingen optreden. Dat wordt tussen 2024 en 2026 dus alleen maar erger. Werkzaamheden gedurende die periode zijn dan ook niet gewenst.

Dit alles houdt in dat er pas als de Betuweroute weer open is er weer gewerkt kan gaan worden in en rond Tilburg. En aangezien er best nog wat werk te doen is, zal het vierde perron niet eerder dan ergens in 2026 in gebruik kunnen worden genomen.

“We vinden het ontzettend jammer dat het project Station Tilburg later wordt afgerond”, zegt ProRail-woordvoerder Joke van der Cruysen. “Zeker omdat het echt om het allerlaatste deel gaat van een jarenlange stationsrenovatie. Dat het, mede door de werkzaamheden aan het derde spoor in Duitsland, nu doorschuift naar 2026 maakt het extra zuur. Maar we bouwen het vierde perron wel af en we gaan er zeker voor zorgen dat in 2026 het spoor en het station gereed is voor de toekomst.”

Lees ook:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

3 reacties op “Nieuw perron Tilburg op zijn vroegst pas in 2026 operationeel”

Derk Van Dorth|21.11.23|14:46

Voor welk probleem is dit 3e niet 4e perron een oplossing? Met een geëlectificeerde, evt. deels dubbelsporige Maaslijn zouden gtr toch via de Betuweroute kunnen

Pat Rick|21.11.23|14:54

Het lijkt erop dat het project management bij ProRail niet op orde is. Net als voorraadmanagmenent, personeelsmanagement, communicatie, technische management?

Marc Busio|21.11.23|17:11

@Derk Van Dorth: Dit vierde perronspoor (waar inderdaad een derde perron voor wordt aangelegd) heeft pas nut als ook de sporenlayout wordt aangepast. Die is nu in Tilburg knap onhandig, omdat er weliswaar drie reizigerssporen liggen tussen Tilburg Universiteit en de splitsing naar Eindhoven en Den Bosch, maar er hiervan slechts twee doorgaand zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.