traject Nedersaksenlijn

CU: ‘Lelylijn en Nedersaksenlijn moeten daadwerkelijk worden gerealiseerd’

Een deel van de Nedersaksenlijn dat gemoderniseerd en geëlektrificeerd moet worden, tussen Stadskanaal en Musselkanaal. Er dient ook nog een heel deel nieuw te worden aangelegd, tussen Musselkanaal en Emmen. M66Roepers/Creative Commons

ChristenUnie-fractievoorzitter Mirjam Bikker opperde gisteren tijdens het Kamerdebat over het rapport van de parlementaire enquêtecommissie gaswinning in Groningen dat de noordelijke provincies ook worden gecompenseerd met de aanleg van een aantal spoorlijnen. Meer in het bijzonder doelde bikker daarmee op de Lelylijn en de Nedersaksenlijn aan te leggen. “Die lijnen moeten daadwerkelijk worden gerealiseerd”, aldus Bikker tijdens het debat. Ze kreeg daarvoor veel bijval vanuit de Tweede Kamer.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “CU: ‘Lelylijn en Nedersaksenlijn moeten daadwerkelijk worden gerealiseerd’”

Kees Boer|23.06.23|16:31

ik juich dat zeer zeker toemetname voor de Lelylijnomtrent de Zuiderzeelijn dat zie ik nog voor me dat destijds de toezegging zwart op wit dat omtrent de aanleg voor 2010 zou zijn begonnen

Pat Rick|05.07.23|15:59

@Kees: inderdaad. En Den Haag heeft afspraken toen afgekocht met een miljard geloof ik. De maatschappelijke baten zijn met deze huizenprijzen en energieprijzen als parameter zeer gunstig voor aanleg.

En ik zou de Nedersaksenlijn meteen geschikt maken voor ATO en als batterijtrein of waterstof. Een groot gedeelte van de spoorbedding Emmen – Musselkanaal ligt er al of beter gezegd nog.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CU: ‘Lelylijn en Nedersaksenlijn moeten daadwerkelijk worden gerealiseerd’ | SpoorPro.nl
traject Nedersaksenlijn

CU: ‘Lelylijn en Nedersaksenlijn moeten daadwerkelijk worden gerealiseerd’

Een deel van de Nedersaksenlijn dat gemoderniseerd en geëlektrificeerd moet worden, tussen Stadskanaal en Musselkanaal. Er dient ook nog een heel deel nieuw te worden aangelegd, tussen Musselkanaal en Emmen. M66Roepers/Creative Commons

ChristenUnie-fractievoorzitter Mirjam Bikker opperde gisteren tijdens het Kamerdebat over het rapport van de parlementaire enquêtecommissie gaswinning in Groningen dat de noordelijke provincies ook worden gecompenseerd met de aanleg van een aantal spoorlijnen. Meer in het bijzonder doelde bikker daarmee op de Lelylijn en de Nedersaksenlijn aan te leggen. “Die lijnen moeten daadwerkelijk worden gerealiseerd”, aldus Bikker tijdens het debat. Ze kreeg daarvoor veel bijval vanuit de Tweede Kamer.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “CU: ‘Lelylijn en Nedersaksenlijn moeten daadwerkelijk worden gerealiseerd’”

Kees Boer|23.06.23|16:31

ik juich dat zeer zeker toemetname voor de Lelylijnomtrent de Zuiderzeelijn dat zie ik nog voor me dat destijds de toezegging zwart op wit dat omtrent de aanleg voor 2010 zou zijn begonnen

Pat Rick|05.07.23|15:59

@Kees: inderdaad. En Den Haag heeft afspraken toen afgekocht met een miljard geloof ik. De maatschappelijke baten zijn met deze huizenprijzen en energieprijzen als parameter zeer gunstig voor aanleg.

En ik zou de Nedersaksenlijn meteen geschikt maken voor ATO en als batterijtrein of waterstof. Een groot gedeelte van de spoorbedding Emmen – Musselkanaal ligt er al of beter gezegd nog.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.