Lelylijn

Hoop op komst Lelylijn, ‘maar noorden moet geen slaapstad van Randstad worden’

De Lelylijn brengt Noord- en Oost-Nederland dichterbij de Randstad. Ministerie IenW

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (IenW) heeft in een Kamerbrief de eerste resultaten gedeeld van een participatieronde naar de realisatie van de Lelylijn. Het is voor het ministerie de eerste keer dat er al vroeg in het MIRT-proces een raadpleging wordt gehouden. “Normaal gesproken gebeurt dit pas in de verkenningsfase”, aldus Heijnen in haar update aan de Tweede Kamer. De eerste resultaten zijn gunstig, al zijn er ook zorgen over natuurbehoud en het risico dat de noordelijke provincies niet optimaal profiteren van een schakel met de Randstad.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

2 reacties op “Hoop op komst Lelylijn, ‘maar noorden moet geen slaapstad van Randstad worden’”

Marc Busio|17.05.23|10:03

Het hele idee dat na aanleg van een Lelylijn mensen in het noorden zouden gaan wonen om met de trein naar hun werk in de Randstad te reizen is te bizar voor woorden. De reistijd tussen Groningen en A´dam CS zal altijd nog zo´n anderhalf uur blijven, nog afgezien van voor- en natransport. Dat gaat geen forens dagelijks doen, en ook niet drie keer in de week. In de Randstad heeft men behoefte aan verplegend personeel, politieagenten en onderwijzers die gewoon dicht bij hun werk moeten wonen.

A C F Sierts|17.05.23|12:10

@ Marc : de kern van het (ontwikkel)probleem is dat niet klant/markt noch exploitatie noch vervoersontwikkeling centraal staat. Wat centraal staat is infra en politieke wenselijkheid. Dat werkt voor asfalt, maar voor klant/marktgerichte vervoersontwikkeling staat deze politieke aanpak gelijk aan ‘de klant achter de infra spannen’.
Dat dit omgedraaide vervoersontwikkelmodel (eerst infra,dan vervoersmodel, dan klant/markt-model, dan MKBA) echt niet werkt, blijkt uit elke MKBA. Steeds weer…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hoop op komst Lelylijn, ‘maar noorden moet geen slaapstad van Randstad worden’ | SpoorPro.nl
Lelylijn

Hoop op komst Lelylijn, ‘maar noorden moet geen slaapstad van Randstad worden’

De Lelylijn brengt Noord- en Oost-Nederland dichterbij de Randstad. Ministerie IenW

Staatssecretaris Vivianne Heijnen (IenW) heeft in een Kamerbrief de eerste resultaten gedeeld van een participatieronde naar de realisatie van de Lelylijn. Het is voor het ministerie de eerste keer dat er al vroeg in het MIRT-proces een raadpleging wordt gehouden. “Normaal gesproken gebeurt dit pas in de verkenningsfase”, aldus Heijnen in haar update aan de Tweede Kamer. De eerste resultaten zijn gunstig, al zijn er ook zorgen over natuurbehoud en het risico dat de noordelijke provincies niet optimaal profiteren van een schakel met de Randstad.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

2 reacties op “Hoop op komst Lelylijn, ‘maar noorden moet geen slaapstad van Randstad worden’”

Marc Busio|17.05.23|10:03

Het hele idee dat na aanleg van een Lelylijn mensen in het noorden zouden gaan wonen om met de trein naar hun werk in de Randstad te reizen is te bizar voor woorden. De reistijd tussen Groningen en A´dam CS zal altijd nog zo´n anderhalf uur blijven, nog afgezien van voor- en natransport. Dat gaat geen forens dagelijks doen, en ook niet drie keer in de week. In de Randstad heeft men behoefte aan verplegend personeel, politieagenten en onderwijzers die gewoon dicht bij hun werk moeten wonen.

A C F Sierts|17.05.23|12:10

@ Marc : de kern van het (ontwikkel)probleem is dat niet klant/markt noch exploitatie noch vervoersontwikkeling centraal staat. Wat centraal staat is infra en politieke wenselijkheid. Dat werkt voor asfalt, maar voor klant/marktgerichte vervoersontwikkeling staat deze politieke aanpak gelijk aan ‘de klant achter de infra spannen’.
Dat dit omgedraaide vervoersontwikkelmodel (eerst infra,dan vervoersmodel, dan klant/markt-model, dan MKBA) echt niet werkt, blijkt uit elke MKBA. Steeds weer…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.