emplacement Amersfoort

Herinrichting westzijde Amersfoort Centraal en Ponlijn op stapel

De 'spoorspaghetti' aan de westzijde van station Amersfoort wordt gedurende 2024 ontknoopt. PvL/Flickr

ProRail heeft twee jaar uitgetrokken om de linkerzijde van het emplacement Amersfoort alsmede het spoor richting Barneveld, Hilversum en Utrecht te vernieuwen. Daarnaast verlengt ProRail het opstelspoor van de ‘Ponlijn’, zodat wachtende treinen van Pon niet langer de overweg aan de Soesterweg blokkeren. De werkzaamheden beginnen dit jaar en duren tot diep in 2024, waarbij er ook een treinvrije periode in de zomervakantie gepland staat. Dat meldt ProRail.

Na deze werkzaamheden is het emplacement van Amersfoort volledig gemoderniseerd, want in 2020/21 werd de oostzijde al onder handen genomen. De werkzaamheden aan de westkant van het station betreffen met name alle wissels op het emplacement, terwijl ook kabels, leidingen, wisselverwarming en het gehele beveiligingssysteem worden vernieuwd. Bovendien wordt het perron bij spoor 1 verhoogd, zodat passagiers makkelijker kunnen in- en uitstappen. Vanwege de omvang van de werkzaamheden op het emplacement én de sporen zullen er in de zomer van 2024 zeven weken lang minder tot geen treinen rijden van en naar station Amersfoort Centraal. Voorafgaand aan de werkzaamheden zal het traject ook tijdens een paar weekenden buitendienst gesteld worden.

ProRail is door heel Nederland al enkele jaren bezig om zoveel mogelijk wissels te verwijderen. Hoe minder wissels, hoe veiliger het spoor, terwijl ook de doorstroming sterk verbetert. Treinen hoeven immers minder vaak de snelheid te verlagen om wissels te passeren. Bij de aanstaande werkzaamheden in Amersfoort worden er niet minder dan 42 wissels weggehaald en daarvoor worden er 29 teruggeplaatst. Omdat het aantal wissels wordt verminderd, zijn er ook minder wisselverwarmingselementen nodig. Daarmee wordt niet alleen bespaard op het aantal elementen, maar gedurende de winter ook op energiekosten. Vanzelfsprekend vindt er dan ook minder CO2-uitstoot plaats. De nieuwe wissels worden bovendien uitgerust met elektrische wisselverwarming.

Verlenging opstelspoor Ponlijn en onderzoek naar opwaardering

Met de werkzaamheden aan het spoor in 2024 wordt er ook een verbetering aan de zogeheten Ponlijn aangebracht. De Ponlijn vormt een klein deel van het traject Kesteren – Amersfoort. Die lijn dateert van 1886 en heette vroeger de ‘Kersenlijn’, aangezien er veel kersen uit de Betuwe met de trein naar Amsterdam vervoerd werden. Aanvankelijk werd deze lijn ook ingezet voor personenvervoer, maar nadat in de Tweede Wereldoorlog de spoorbrug bij Rhenen werd vernietigd was de lijn onderbroken.

Het deel van de lijn – tussen Amersfoort en Leusden – werd weer in gebruik genomen door auto-importeur Pon. Deze gebruikt de lijn voor aan- en afvoer van auto’s en onderdelen, vandaar dat de lijn nu door het leven gaat als de Ponlijn. Ter hoogte van het Soesterkwartier staat de Pontrein nu een paar keer per week op het spoor te wachten om te kunnen keren. Daarbij blokkeert de trein de overweg bij de Soesterweg. In 2024 verlengt ProRail daar het opstelspoor zodat de overweg niet langer geblokkeerd wordt door wachtende treinen van Pon.

Overigens bestaan er in Veenendaal plannen om van de Ponlijn weer een volwaardige spoorlijn te maken die ook voor personenvervoer gebruikt gaat worden. De Regio Foodvalley wil onder leiding van Engbert Stroobosscher, portefeuillehouder verkeer in de Regio Foodvalley en wethouder van Veenendaal, onderzoek doen naar de haalbaarheid daarvan. De regio kan daarover zelf niet besluiten; dat is aan de provincie Utrecht en het rijk. Onder Foodvalley vallen de gemeenten Barneveld, Nijkerk, Scherpenzeel, Veenendaal en Rhenen. De gemeenten verwachten dat een volwaardige spoorlijn van Amersfoort naar Veenendaal en Rhenen de verkeersdrukte op de A1, de A12 en de A30 sterk kan verlichten.

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

U bent ingelogd als ""

Indien dit onjuist is, kunt u uitloggen.

Nog maximaal tekens

Herinrichting westzijde Amersfoort Centraal en Ponlijn op stapel | SpoorPro.nl
emplacement Amersfoort

Herinrichting westzijde Amersfoort Centraal en Ponlijn op stapel

De 'spoorspaghetti' aan de westzijde van station Amersfoort wordt gedurende 2024 ontknoopt. PvL/Flickr

ProRail heeft twee jaar uitgetrokken om de linkerzijde van het emplacement Amersfoort alsmede het spoor richting Barneveld, Hilversum en Utrecht te vernieuwen. Daarnaast verlengt ProRail het opstelspoor van de ‘Ponlijn’, zodat wachtende treinen van Pon niet langer de overweg aan de Soesterweg blokkeren. De werkzaamheden beginnen dit jaar en duren tot diep in 2024, waarbij er ook een treinvrije periode in de zomervakantie gepland staat. Dat meldt ProRail.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.