Berkel-Enschot, wijken langs het spoor

‘We willen trillingen van treinverkeer gaan voorspellen, ter preventie’

Er worden steeds meer wijken dicht tegen het spoor aan gebouwd. Jeroen Baldwin / SpoorPro

In het brede kader van de Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen (IBS) gaan TNO, ingenieursbureau Deltares en de TU Delft namens ProRail gezamenlijk op zoek naar de bron van trillingshinder aan het spoor. Dat klinkt simpeler dan het is, want het is natuurlijk de passerende trein die de trillingen veroorzaakt, maar mogelijk kan juist daar iets aan gedaan worden, in plaats van trillingen op het spoor zelf tegengaan. Ergo: trillingshinder voorspellen en voorkomen, in plaats van bestrijden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “‘We willen trillingen van treinverkeer gaan voorspellen, ter preventie’”

A C F Sierts|14.04.23|15:43

Ik maak ernstig vakmatig bezwaar tegen “want het is natuurlijk de passerende trein die de trillingen veroorzaakt”. Dat is onjuist en misleidend. Ik ben die valse bewering al eerder tegengekomen in ProRail- en ministeriele stukken. Feit is dat vrijwel alle trillingen ontstaan door de *interactie* van materieel en infra. Ter vergelijk: als er een flinke hobbel in de weg zit, of een ongelijkmatige putdeksel, veroorzaakt dan de passerende bus de trilling??? Nee, de infra en de bus tesamen !

michael f. plas|08.05.23|14:48

Hier in Bussum is dat ook duidelijk te horen, de betonnen overwegen geven trillingshinder maar de rail met strail(rubber platen) overwegen helemaal niet
de overgang tussen betonnen plaat en bielzen is het punt waar verschillende (bodem en rail) stijfheden een hoogteverschil vormen wat bij passage van een (zware) trein trillingen veroorzaakt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘We willen trillingen van treinverkeer gaan voorspellen, ter preventie’ | SpoorPro.nl
Berkel-Enschot, wijken langs het spoor

‘We willen trillingen van treinverkeer gaan voorspellen, ter preventie’

Er worden steeds meer wijken dicht tegen het spoor aan gebouwd. Jeroen Baldwin / SpoorPro

In het brede kader van de Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen (IBS) gaan TNO, ingenieursbureau Deltares en de TU Delft namens ProRail gezamenlijk op zoek naar de bron van trillingshinder aan het spoor. Dat klinkt simpeler dan het is, want het is natuurlijk de passerende trein die de trillingen veroorzaakt, maar mogelijk kan juist daar iets aan gedaan worden, in plaats van trillingen op het spoor zelf tegengaan. Ergo: trillingshinder voorspellen en voorkomen, in plaats van bestrijden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

2 reacties op “‘We willen trillingen van treinverkeer gaan voorspellen, ter preventie’”

A C F Sierts|14.04.23|15:43

Ik maak ernstig vakmatig bezwaar tegen “want het is natuurlijk de passerende trein die de trillingen veroorzaakt”. Dat is onjuist en misleidend. Ik ben die valse bewering al eerder tegengekomen in ProRail- en ministeriele stukken. Feit is dat vrijwel alle trillingen ontstaan door de *interactie* van materieel en infra. Ter vergelijk: als er een flinke hobbel in de weg zit, of een ongelijkmatige putdeksel, veroorzaakt dan de passerende bus de trilling??? Nee, de infra en de bus tesamen !

michael f. plas|08.05.23|14:48

Hier in Bussum is dat ook duidelijk te horen, de betonnen overwegen geven trillingshinder maar de rail met strail(rubber platen) overwegen helemaal niet
de overgang tussen betonnen plaat en bielzen is het punt waar verschillende (bodem en rail) stijfheden een hoogteverschil vormen wat bij passage van een (zware) trein trillingen veroorzaakt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.