‘Directe trein tussen Zwolle en Münster vanaf 2030’
Volgens de Gedeputeerde Staten van de provincie Overijssel is het een beklonken zaak: vanaf 2030 is het mogelijk om in Zwolle de trein te pakken en via Almelo en Enschede de grens met Duitsland over te gaan en in Münster uit te stappen of over te stappen op een Duitse binnenlandse trein. Dat zegt gedeputeerde Bert Boerman (ChristenUnie) tegen de publieke omroep van Overijssel. “De eerste stappen zijn gezet.” ProRail trapt evenwel op de rem en stelt dat er nog verdere verkenningen moeten plaatsvinden.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Hoeveel bovenleidingmasten en -draad hadden er wel niet kunnen worden gezet / getrokken voor het geld waarmee de adviessector de afgelopen en komende jaren werd/wordt gesubsidieerd met al die overbodige onderzoeken naar minder duurzame en lastiger (en duurder!) te exploiteren aandrijfvormen dan bovenleiding (en vooralsnog is waterstof zelfs niet duurzamer dan diesel)?
Net als die directe trein tussen Eindhoven en Dusseldorf, zal ook deze tussen Zwolle en Munster er nooit gaan komen. Reden: de ‘regio’s’ mogen het dan willen, de spoorwegmaatschappijen zien er niets in. Die laten veel liever over enkele lijnen internationale treinen tussen grote stedelijke centra rijden dan dat ze regio’s aan weerszijden van de grens met elkaar verbinden. Een treintje door laten rijden tot het eerste station over de grens gaat nog wel, dieper in het buurland doordringen niet.
@ Marc : sorry hoor maar deze reactie slaat nergens op. Overijssel is opdrachtgever van het spoorvervoer op Zl-Es, en dus bepaalt de provincie middels het bestek van de aanbesteding hoe men het wil hebben. De oude nationale spoorbedrijven hebben in deze niks te willen. Wie betaalt, die bepaalt.