DB I am a climate hero

Modernisering traject Emmerich-Oberhausen, consequenties route Rotterdam-Genua

Een loc van DB met als tekst 'I am a climate hero', onderweg naar het traject Emmerich-Hannover.Rob Dammers/Wikimedia Commons

Deutsche Bahn heeft vandaag twee grote werken aangekondigd voor de jaren 2024-2026. De Duitse spoorwegbeheerder gaat de lijnen Hamburg-Berlijn en Emmerich-Oberhausen renoveren. Doel van de werkzaamheden is om de trajecten te optimaliseren voor nog meer verkeer, meer kwaliteit en een hogere punctualiteit. Het traject Emmerich-Oberhausen maakt deel uit van de belangrijke goederenvervoerslijn Rotterdam-Genua.

Hamburg-Berlijn is één van de drukste routes voor personenvervoer in Duitsland en Emmerich-Oberhausen behoort tot een belangrijke as voor goederenvervoer. Beide trajecten zullen in de toekomst tot de modernste en efficiëntste routes in Duitsland behoren. DB-baas Richard Lutz zegt het als volgt: “Beide corridors zijn centrale bouwstenen in het toekomstige hoge capaciteitsnetwerk.”

Consequenties corridor Rotterdam-Genua

Het traject Emmerich – Oberhausen zal een speciaal op deze corridor aangepast sanerings- en uitbreidingsconcept ondergaan. Dat heeft zo zijn consequenties voor het goederenvervoer dat over dit traject gaat: het 72 kilometer lange tracé kan namelijk niet voor langere tijd totaal worden afgesloten omdat de vele internationale goederentreinen niet volledig kunnen worden omgeleid via bestaande omleidingsroutes. Om die reden wordt de verbouwing tussen november 2024 en juni 2026 uitgevoerd met geplande buitendienststellingen en kan er overwegend enkelsporig gereden worden op basis van de met Nederland gemaakte afspraken. Gedurende deze tijd voert DB zoveel mogelijk maatregelen parallel uit. Dit omvat de aanleg van het reeds geplande derde spoor en de noodzakelijke renovatie van de bestaande systemen.

Bescherming van het klimaat

De Duitse Bondsminister van Verkeer dr. Volker Wissing is blij dat er nu groen licht is voor de renovatieprojecten: “Ik ben erg blij dat we de volgende stappen kunnen zetten op weg naar een krachtig netwerk. De algemene renovatie zal de voorwaarden voor het vrachtverkeer verbeteren, met name op het drukbelaste traject van de lijn Rotterdam-Genua. Hamburg-Berlijn heeft in het verleden al bewezen welk potentieel een goed functionerende spoordienst heeft voor de bescherming van het klimaat op dit traject. Ook hier is het doel duidelijk: met een korte, geconcentreerde ingreep zoveel mogelijk verbetering voor het totale systeem realiseren.”

Ook DB-topman dr. Richard Lutz is enthousiast over het feit dat de al langer bestaande plannen nu daadwerkelijk uitgevoerd gaan worden. “Met Emmerich-Oberhausen rehabiliteren we de verkeersader Rotterdam-Genua”, zegt hij. “En het traject Hamburg-Berlijn verbindt de twee grootste Duitse steden en is met 30.000 passagiers per dag in de langeafstandstreinen koploper onder de directe stadsverbindingen in Duitsland. Ons doel is om door de vernieuwing van deze belangrijke corridors nog meer mensen en bedrijven naar het klimaatvriendelijke spoor te trekken.”

Betere spoorinfrastructuur, maar ook nieuwe stations

De corridor Hamburg-Berlijn is van juni tot december 2025 afgesloten voor treinverkeer vanwege de werkzaamheden. In deze periode bundelt DB tal van werken aan sporen, wissels en bovenleidingen op het ongeveer 280 kilometer lange tracé en ontwikkelt het de uitrusting voor de digitale spoorwegexploitatie van de toekomst verder, onder meer door de seinhuizen te moderniseren. DB breidt tevens de spoorinfrastructuur in Hagenow-Land en Wittenberge uit. Extra inhaalmogelijkheden voor treinen zorgen voor meer flexibiliteit in het langeafstands-, lokaal- en goederenvervoer. Als gevolg van de algemene renovatie kunnen de komende jaren tal van routeafsluitingen worden vermeden. Daarnaast vernieuwt DB ook diverse stations. Ze krijgen moderne perronoverkappingen, weerhutten, nieuwe bewegwijzeringssystemen en worden uitgerust voor meer toegankelijkheid.

Efficiënter, stipter, meer capaciteit, minder storingen

Na voltooiing van de werkzaamheden zullen de positieve effecten merkbaar zijn voor reizigers- en goederenvervoerders op het gehele spoornet, ook buiten de corridor Hamburg-Berlijn en het traject Emmerich-Oberhausen: efficiëntere trajecten, meer stipte treinen, minder infrastructuurgerelateerde storingen en meer capaciteit voor passagiers- en vrachtvervoer. Tegelijkertijd zal DB in de toekomst beperkingen als gevolg van terugkerende bouwwerkzaamheden vermijden of verminderen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.