Station Zevenbergen

Volgend jaar opnieuw werkzaamheden aan instabiele spoorondergrond Zevenbergen

Stationsgebied Zevenbergen, waar onder andere de instabiele ondergrond van veen en klei wordt vervangen. KiekKiek / Wikimedia Commons

Vanaf volgend jaar september wordt het spoor in Zevenbergen vervangen. Ook de rest van de spoorondergrond, bestaande uit veen en klei, zal in deze tweede fase van het bouwproject worden aangepakt omdat deze instabiel is en kan verzakken. Vorig jaar werden er in de Noord-Brabantse gemeente tijdens een eerste bouwfase al spoorwerkzaamheden uitgevoerd waarbij de ondergrond opnieuw werd gedekt.

Over de één kilometer tussen De Langeweg en waterloop het Zwanengat zal niet alleen het spoor worden vervangen, maar dus ook de ondergrond. Een jaar geleden verving Strukton Rail nog 3,6 kilometer spoor tussen Zevenbergen en Zevenbergschen Hoek. Daarbij werd ook de onderliggende kleilaag volledig afgegraven en weer opgevuld met zand voor een stabielere ligging van het spoor.

Instabiele ondergrond

Ondanks dat in 2021 een deel van de spoorondergrond is vervangen, was het project daarmee nog niet klaar omdat de “complexe ondergrond” met veen en klei instabiel is en kan verzakken. Dat er nu weer wordt gewerkt aan de ondergrond valt volgens ProRail dan ook onder gepland onderhoud. “We gaan nu verder met het stuk ondergrond waar we vorig jaar zijn gestopt”, aldus een woordvoerder. “In de eerste fase hebben we de hectometerpaaltjes 6.8 tot 3.2 aangepakt en nu gaan we verder vanaf 6.8 naar 7.8, het verlengde daarvan.”

Dat ProRail vorig jaar niet in één keer de volledige ondergrond heeft aangepakt heeft er mee te maken dat de resterende ondergrond complexer is dan hetgeen al is vervangen tijdens de eerste fase. ProRail: “We hebben langer en zorgvuldig gekeken naar een passende oplossing om het project met de ondergrond nu af te ronden. De kleilaag die we nu gaan vervangen is iets dikker dan de kleilaag die we hebben aangepakt tijdens de eerste fase. Ook zit het perron verwerkt in het gebied dat we aanpakken, dat maakt het dat we daar nog meer zorgvuldigheid op moeten toepassen.”

Nadat de spoorstaven, de onderleggers en het grindbed zijn gedemonteerd, wordt de grond met een diepte van ongeveer een meter afgegraven over de volledige breedte van het spoorbed. De bedding zal worden opgevuld met nieuw zand met daartussen lagen gronddoek om het pakket stabieler te maken op de kwetsbare ondergrond van veen en klei. ProRail maakt tevens van de gelegenheid gebruik om ook de perrons te vernieuwen en twee perrons in te korten. Volgend jaar worden er ook geluiddempende blokjes op het spoor in Zevenbergen geplaatst om de overlast van trillingen te beperken.

Gevaarlijke stoffen

Behalve de instabiele ondergrond en de te vervangen spoordelen, zijn er in Zevenbergen ook al tijden zorgen over het aantal treinen dat gevaarlijke stoffen vervoert op het traject tussen Zevenbergen, Oudenbosch en Roosendaal. BAM Infra heeft daarom in januari 2021 werkzaamheden uitgevoerd om het spoor veiliger te maken en ervoor te zorgen dat bij een ongeval bij het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor geen vloeistof of vervuild bluswater in open water of bij woningen aan het spoor terecht kan komen.

Overlast

De verschillende werkzaamheden van vorig jaar zorgden destijds voor veel klachten van omwonenden vanwege het dominant aanwezige vrachtverkeer dat af en aanreed met bouwmaterialen. In een poging klachten te voorkomen heeft ProRail besloten om de nieuwe werkzaamheden rondom station Zevenbergen vroegtijdig aan te kondigen. Bovendien wordt er gedacht aan het creëren van een doorsteek naar het industrieterrein, om de overlast van de werkzaamheden volgend jaar te beperken.

Lees ook:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.