Goederentrein gevaarlijke stoffen Breda, Brabantroute

Zorgen in West-Brabant over mogelijke toename van aantal treinen met gevaarlijke stoffen

Gemeenten in West-Brabant willen bij monde van burgemeester Bernd Roks van de gemeente Halderberge zo snel mogelijk duidelijkheid over de verwachte toename van het aantal treinen met gevaarlijke stoffen over het spoor tussen Antwerpen en Rotterdam. Hij pleit ervoor dat dit onderwerp op de agenda bij de kabinetsformatie komt.

Het afgelopen jaar werden zo’n 8.000 ketelwagons over de West-Brabantse spoorlijn vervoerd, een aantal dat de komende jaren mogelijk zal vervijfvoudigen. Het Rijk maakte in 2013 bekend dat het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoortraject Moerdijk-Halderberge-Roosendaal fors zou toenemen.

“Daar maak ik mij heel grote zorgen over. Wij zijn hier het kind van de rekening, omdat dit voor treinen tussen Antwerpen en de Betuwelijn de kortste en goedkoopste route is”, aldus burgemeester Roks in gesprek met Omroep Brabant.

Volgens ProRail zal het zo’n vaart niet lopen, aangezien het aantal van ongeveer 8.000 ketelwagons al een aantal jaren stabiel is. Het eventueel mogelijke aantal van 40.000 is gecommuniceerd zodat gemeenten daar rekening mee kunnen houden in hun nieuwbouwplannen, aldus een woordvoerder.

Daar ziet Roks een belangrijk knelpunt. “West-Brabant zit op slot. Het rijk wil graag dat wij huizen bouwen, maar we worden daarin belemmerd. Er wordt gekozen voor het goederenspoor en daarmee worden onze kansen om uit te breiden afgepakt.”

Ondergronds goederenspoor kan alternatief zijn

Ook de inhoud van de wagons baart de burgemeester zorgen. Zo worden er niet alleen licht ontvlambare stoffen als lpg en propaan maar ook ammoniak en het extreem giftige acrylnitril dwars door Zevenbergen, Oudenbosch en Roosendaal vervoerd. “Als je ziet wat hier allemaal voorbij komt, schrik je daar weleens van”, zegt Roks.

In januari ging aannemer BAM in de genoemde plaatsen aan de slag om ervoor te zorgen dat bij een ongeval bij het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor geen vloeistof of vervuild bluswater in open water of bij woningen aan het spoor terecht kan komen. De burgemeester noemt de maatregelen “kortetermijnoplossingen…voor de bühne”.

Roks wil dan ook in gesprek met de regio Drechtsteden in Zuid-Holland. Op die manier hoopt hij beter een vuist te kunnen maken in zijn strijd om aandacht voor dit onderwerp.

Roks pleit voor een ondergronds goederenspoor tussen de gemeente Woensdrecht en de plaats Steenbergen. De kosten ervan worden geschat op zo’n vier miljard euro, maar dat valt wat de burgemeester betreft te verantwoorden. “Zet die kosten eens af tegen de meerwaarde van de huizen die we nu niet kunnen bouwen in Roosendaal, Halderberge en Moerdijk”.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.