Spoorlijn-Eress

Strukton verplaatst 90 duizend kuub grond en klei voor stabieler spoor bij Zevenbergen

bron: Railtech.com

Aannemer Strukton Rail vernieuwde in opdracht van ProRail in de afgelopen weken 3,6 kilometer spoor tussen Zevenbergen en Zevenbergschen Hoek. Bijzonder daarbij was dat ook de onderliggende kleilaag volledig werd afgegraven en weer opgevuld met zand voor een stabielere ligging van het spoor.

Het treinverkeer tussen Dordrecht en Roosendaal lag hiervoor zestien dagen stil. Door de ondergrond van klei was er de afgelopen jaren volgens ProRail vaak onderhoud nodig om te zorgen dat de spoorbaan hier goed bleef liggen. Daarom is besloten om het gehele spoor te vernieuwen en hierbij ook de ondergrond aan te passen.

Grove korrrels

Dit betekent diep graafwerk. Over 3,6 kilometer is een gat van 1,75 meter diep en 12,5 meter breed gegraven. Dit werd vervolgens opgevuld met speciaal zand, zogenaamd OVS zand. Dit zand heeft bijzonder grove korrels, dat ervoor zorgt dat water beter doorstroomt in de ondergrond. Ook is een drainagesysteem aangelegd.

Projectmanager Marco Verkuil: “Dit project lijkt het een simpele klus: we halen klei eruit en plaatsen zand terug. Maar de hoeveelheden zijn echt enorm. Ook was het even spannend of het weer nog in de weg zou zitten bij de uitvoering. Regen veroorzaakt immers grote problemen bij diep graafwerk. Gelukkig is dat allemaal goed gekomen.”

In totaal werd er 90.000 kubieke meter grond af- en aangevoerd. Dit gebeurde met 5.700 transporten van vrachtwagens. Aannemer Strukton Rail postte onderstaande video van de werkzaamheden op Linkedin.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.