Rangeerterrein Kijkfhoek

ProRail verwacht na pilot veel spoorstaafdefecten te verhelpen met mobiele werkplaats

Rangeerterrein Kijkfhoek gezien vanuit een cabine. 2009/2016 Flickr.com/Wikimedia Commons - Frans Berkelaar

ProRail heeft een pilot afgerond met een zogeheten mobiele werkplaats (MWP) op het spoor. Daarmee verwacht het in de toekomst naar eigen zeggen ongeveer 80 procent van de spoorstaafdefecten in contractgebied Zee-Zevenaar te kunnen verhelpen buiten het reguliere onderhoudsrooster (OHR) met behulp van de MWP. Dat zorgt voor minder hinder voor het overige (goederen)verkeer en een verlaging van de werkdruk in het geplande OHR.

In de afgelopen periode van de pilot is met een MWP op het spoor op Kijfhoek gewerkt aan het repareren van spoorstaafdefecten. Dankzij de inzet van de MWP kon het tweede spoor ‘gewoon’ in dienst blijven en was er slechts een beperkte onttrekking nodig. Hierdoor was er weinig impact op het overige treinverkeer. Uiteindelijk zijn er in de tweede helft van september op het emplacement Kijfhoek en de vrije baan van de Betuweroute gedurende vijf treinvrije periodes twaalf spoorstaafdefecten aangepakt.

In contractgebied Zee-Zevenaar, waar Kijfhoek onderdeel van is, rijdt eigenlijk alleen maar goederenvervoer. De Mobiele Werkplaats inpassen in de dienstregeling met personenvervoer, is een andere tak van sport. Hoe en of de MWP ook buiten het genoemde contractgebied ingezet zal worden, is nog onderwerp van gesprek.

Voor het spoorpersoneel bood deze manier van werken ook voordelen, omdat het overdag uitgevoerd kon worden met alle benodigde voorzieningen binnen handbereik. ProRail is al langer op zoek naar manieren om ook buiten het weekend en de nacht om te kunnen werken. Dit moet werk aan het spoor voor mensen aantrekkelijker maken. De spoorbeheerder zegt tenslotte dat de inzetkosten van een dienst met de MWP vergelijkbaar zijn met die van een klus zonder.

Op een omgevingsveilige manier werken

ProRail is samen met VolkerRail al in januari begonnen met de voorbereidingen voor de werkzaamheden met MWP. Daarbij werkten de afdelingen Asset- en Capaciteitsmanagement (AM, CM en ICB) nauw met elkaar samen.

Op Kijfhoek kregen de teams met aanvullende maatregelen te maken, bijvoorbeeld omdat er bij klussen waar vonken en vuur vrijkomen, er geen wagon met gevaarlijke stoffen binnen een straal van 15 meter mag staan. Door middel van zogeheten explosiegevaarmetingen en het uit het werkgebied dirigeren van treinen, bleek uit de pilot dus ook dat met de MWP op een “omgevingsveilige manier” gewerkt kan worden.

De MWP is overigens niet nieuw. Het is is ontstaan uit een ProRail-prijsvraag in 2005. De MWP kwam toen als winnaar uit de bus. In de jaren erna is het concept een aantal maal ingezet, maar helemaal van de grond is de MWP nooit gekomen. Zo is de MWP de afgelopen 3-4 jaar naar verluidt niet in actie gekomen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

1 reactie op “ProRail verwacht na pilot veel spoorstaafdefecten te verhelpen met mobiele werkplaats”

Stefan Sanders|24.10.22|13:49

wat is het verschil met de mobiele werkplaats die in 2011 is ontwikkelt door Volker rail

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.