Spoorverdubbeling voor Gronings deel van Wunderline voorlopig van de baan

2006, Wimmensinga - Eigen werk, Publiek domein/ Wikimedia Commons

De geplande spoorverdubbeling tussen tussen Scheemda en Winschoten voor het Wunderline-project gaat in de ijskast, heeft de Provincie Groningen laten weten. Er is gezien de huidige kostencrisis onvoldoende budget.

De provincie wijst onder meer naar de gestegen kosten van bouwmaterialen, energie en arbeid die op het budget drukken. Daarnaast moeten er, om een snelheidsverhoging op de 4,2 kilometer lange sectie tussen de Groningste plaatsen te realiseren, “kostenverhogende maatregelen” genomen worden.

De ondergrond is er te slap en voor verstevigingen is 25 miljoen euro meer nodig dan Provinciale Staten beschikbaar heeft gesteld, wordt projectleider Tjeerd Postma geciteerd door RTV Noord. In maart schemerde ook al door dat de geplande spoorverdubbeling en snelheidsverhoging duurder zouden uitvallen.

Door het aanpassen van onder andere de wissels en kan een snellere reistijd van Groningen naar Bremen alsnog gerealiseerd worden. Ook zonder de spoorverdubbeling tussen tussen Scheemda en Winschoten. ProRail maakt voor het spoor en de wissels het ontwerp. Wel waarschuwt de provincie dat “de kwaliteit en robuustheid van de dienstregeling minder worden”. Zo kunnen vertragingen elders op de lijn niet ingelopen worden als treinen tussen de plaatsen elkaar niet kunnen passeren. Daarnaast wordt de stop op het station Bad Nieuweschans korter.

De Provincie Groningen onderzoekt samen met de Duitse partners of de spoorverdubbeling in bouwstap 2 alsnog gerealiseerd moet worden of dat de toepassing van ERTMS uitkomst kan bieden voor meer treinen. Tenslotte wordt een directe treindienst tussen Groningen en Bremen, dus zonder overstap in Leer, onderzocht.

Wunderline
Het Wunderline-traject. Afbeelding: Wunderline.nl

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

2 reacties op “Spoorverdubbeling voor Gronings deel van Wunderline voorlopig van de baan”

Illya Vaes|03.10.22|14:34

Gewoon het geld uit het wegenbudget overhevelen, zoals de vroem-vroempartij ongegeneerd in omgekeerde richting deed bij de Rijn/Gouwe-lijn en Rijnlandroute (rupsje nooitgenoeg wegverkeer die zelfs de kruimels nog van het OV jat). Is ook stukken duurzamer. Oh wacht, dan kunnen de heren gedeputeerden er niet met hun eigen leasebak profijt van trekken… :-P

Pat Rick|06.10.22|10:25

Laat Groningen nu focus geven aan de Lelylijn en voorbereidingen treffen om de Wunderline geschikt te maken voor HSL richting Bremen, Hamburg, Kopenhagen/Malmö (precies de gebieden die de waterstofeconomie gaan kick-starten in Noord-West-Europa). En hier afspraken maken met Duitsland, want anders duurt realisatie geen 15 jaar, maar 30 jaar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.