Werk aan station Amsterdam Zuid hervat, werk aan Amsterdam Centraal begonnen

2021, Wikimedia Commons

Bij station Amsterdam Zuid zijn de werkzaamheden aan de nieuwe Brittenpassage en de bestaande Minervapassage hervat. De komende 12 maanden staan in vooral in het teken van het installeren van de dakdelen voor beide passages. Intussen is ook de verbouwing van Amsterdam Centraal in gang gezet. 

De delen van het dak van de 15 meter brede Brittenpassage worden in de loop van 2023 op locatie gebouwd en op hun plaats gebracht. In het tweede kwartaal van volgend jaar word één groot dakdeel onder sporen M3 en M4 geïnstalleerd. Deze sporen zijn tijdelijk weggehaald. In mei moet tevens de operatie met dakdeel onder de treinsporen 1, 5 en 6 gereed zijn.

Daarnaast gaan de werkzaamheden aan de Minervapassage verder. Daarvan worden de delen van het nieuwe dak in voorjaar geïnstalleerd onder de metrosporen 3 en 4. Ter voorbereiding op die klus zijn onlangs de metroperrons- en sporen van lijn 52 verlegd. Deze zijn bovendien verhoogd, omdat de bestaande Minervapassage hoger wordt, voor een meer ruimtelijke ervaring voor de reizigers. In de zomer van 2023 wordt vervolgens ook het dakdeel voor metrospoor 1 op zijn plek gebracht.

Volgend jaar wordt bovendien begonnen aan de een fiets- en voetgangerstunnel tussen de Antonio Vivaldistraat en het Beatrixpark. Rond Hemelvaart wordt begonnen met de landhoofden, met Pinksteren wordt het eerste dakdeel op zijn plek geschoven.

Verbouwing Amsterdam Centraal

Ook elders in de hoofdstad wordt op en aan het spoor gewerkt. Afgelopen maandag verrichte Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen de symbolische aftrap voor de werkzaamheden op en rond station Amsterdam Centraal. Daar is na een voorbereiding van 10 jaar begonnen met de uitbouw van het spoor.

Zo wordt onder meer vrije kruising op het oude opstelterrein bij de Dijksgracht gebouwd. Eind volgend jaar gaat ook het Centraal Station zelf op de schop, waarbij een nieuwe fietsenstalling wordt gebouwd en een nieuwe Oosttunnel wordt aangelegd. Binnenin worden de perrons verbreed en verlengd. Bovendien wordt het spoor zelf vernieuwd. In de directe omgeving van het station worden de vijf spoorbruggen vervangen. De hele klus zal naar verwachting nog tot 2030 in beslag nemen. ProRail publiceerde onlangs de volgende video over de werkzaamheden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.