Duitse bremerspoorconstructie komt naar Nederland

2022, Uithoornlijn.nl

Vervoerregio Amsterdam rolt de in Nederland nog behoorlijk nieuwe ‘bremerspoorconstructie’ uit. De vervoerregio koos na een voorstel van aannemer Dura Vermeer voor deze constructie bij de bouw van de Uithoornlijn, een 4,4 kilometer lange tramlijn tussen Amstelveen Westwijk en Uithoorn.

Dura Vermeer legt de constructie aan tussen tramhalte Aan de Zoom tot Uithoorn Centrum. Inmiddels is de constructie al aangebracht op de busbaan tussen de Boerlagelaan en halte Uithoorn Centrum. “Dit is het tweede project wat binnen het areaal van het GVB in de regio Amsterdam wordt uitgevoerd, het eerste project was een Pilotproject wat is uitgevoerd door een Duitse aannemer in opdracht van het GVB”, zegt een woordvoerder van Dura Vermeer.

De aannemer heeft het Duitse bouwbedrijf Steinbrecher ingeschakeld voor de uitvoering van het proces. Duitsland heeft immers de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met deze manier van constructie. De methode werd 30 jaar geleden voor het eerst gebruikt in de Duitse stad Bremen en daar overal toegepast met het doel om de levensduur van een spoorconstructie te verlengen. Daarna is de constructie in steeds meer Duitse steden toegepast.

Waar normaal gesproken de spoorstaven worden bevestigd op beton, waarna er een nieuwe laag beton wordt aangebracht om de sporen vast te leggen, wordt de spoorstaaf bij de Bremerspoorconstructie ‘als het ware geïsoleerd’. Er wordt een soort rubberen kleefpasta onder de spoorstaaf bevestigd en de ruimtes aan de zijkant van de spoorstaven worden opgevuld met rubberen profielen, legt Vervoerregio Amsterdam uit.

Trillingen

“Spoorstaven veren iets door als de tram erover heen rijdt. Als die spoorstaven tegen het beton aan bewegen, ontstaan er trillingen en extra geluid. Ook zorgt deze beweging voor extra slijtage aan zowel het beton als de spoorstaaf”, legt Henk van der Meij, technisch adviseur binnen de projectorganisatie uit in berichtgeving van Vervoerregio Amsterdam.

Het rubber bij de Bremerspoorconstructie vangt die vering op en dempt daardoor geluid en trillingen. “Daarnaast ontstaan er minder scheuren in het beton, slijten de spoorstaven en de wielen van de tram minder hard en is de constructie waterdicht afgesloten, wat de levensduur ten goede komt. De levensduur van het beton, de spoorstaven en het asfalt wordt daarmee bovendien nagenoeg gelijk, waardoor we slechts op één moment onderhoud uit te hoeven voeren, in plaats van dat we op drie verschillende momenten één onderdeel moeten vervangen”, legt Van der Meij bovendien uit.

Het project in een oogopslag. Kaart: Uithoornlijn.nl

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Simone van der Lee

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.