Een goederentrein passeert een spoorwegovergang in Oisterwijk

Rekenmodel in ontwikkeling voor ontstaan spoortrillingen

ProRail, TU Delft, Deltares en TNO hebben afgesproken om gezamenlijk een rekenmodel te ontwikkelen voor het ontstaan van spoortrillingen, het Spoor Trillingen Emissie Model (STEM). Het model moet voorspellen in welke situaties er spoortrillingen kunnen ontstaan en of de bronmaatregelen wel of niet effectief zijn.

Het is de bedoeling dat er uiteindelijk betaalbare maatregelen bij de bron worden gevonden, om zo de overlast van spoortrillingen te verminderen. De TU Delft neemt het wetenschappelijke onderzoek voor haar rekening en Deltares en TNO slaan de brug tussen wetenschap en praktijk. Deltares heeft veel expertise over de bodem en over het vastleggen van wetenschappelijke kennis in tooling en TNO over voortplanting van trillingen, metingen en het valideren van modellen.

Investering van 6,1 miljoen euro

Het programma heeft een looptijd van vier jaar. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft 6,1 miljoen euro beschikbaar gesteld. Gespecialiseerde ingenieursbureaus die onderzoek naar spoortrillingen doen, gaan in de toekomst gebruikmaken van het rekenmodel. Bijvoorbeeld om het effect van maatregelen door te rekenen bij aanleg van nieuwe sporen of om de oorzaak van klachten te achterhalen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.