CEO ProRail John Voppen, foto: ANP, foto: ANP

John Voppen: spoorprojecten in gevaar door oorlog Oekraïne

Spoorbeheerder ProRail kan niet langer uitsluiten dat ook spoorprojecten flink worden geraakt door de oorlog in Oekraïne. In maart en april komen er als gevolg van de oorlog drie treinladingen spoorstaven niet aan. Op dit moment vindt overleg plaats met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, andere publieke opdrachtgevers, aannemers en leveranciers over de maatregelen om werkzaamheden en aanbestedingen zo veel mogelijk te laten doorgaan.

“Er speelt zich op dit moment in Oekraïne een drama af dat de wereld in z’n greep houdt”, aldus ProRail-topman John Voppen, “De oorlog gaat ook aan de spoorsector niet voorbij, en daar moeten we op acteren. We worden geconfronteerd met een toenemende onzekerheid of materialen tijdig kunnen worden geleverd en tegen welke prijs. Dat heeft invloed op onze aanbestedingen en de werkzaamheden.”

Oorlog in Oekraïne heeft marktverstorend effect

ProRail inventariseert momenteel welke projecten worden geraakt door de ontwikkelingen in Oost-Europa. Vast staat dat deze gebeurtenissen direct impact kunnen hebben op de uitvoerbaarheid van projecten en de afspraken die hierover zijn gemaakt. De oorlog in Oekraïne heeft een marktverstorend effect. Onder meer door de enorme stijging in de energieprijzen en effecten daarvan op prijzen, de verstoringen van de logistieke keten en de grote onzekerheid in de markt. ProRail staat in goed overleg met de aannemers.

Een voorbeeld van een situatie die leidt tot tekorten is dat Europese walserijen vanwege de oplopende gasprijs de deuren hebben gesloten. Gevolg is dat niet alle transporten met spoorstaven naar Nederland komen. Concreet komen daardoor nu al in maart en april drie treinladingen spoorstaven niet aan. Dat gaat vooralsnog om zestig kilometer aan spoorstaven.

Ook de productie van bijvoorbeeld dwarsliggers (de zijdelingse balken die de spoorstaven bij elkaar houden) komt onder druk te staan, omdat in deze dwarsliggers staal zit. Houttekorten maken het ondertussen lastig om werkzaamheden aan perronkappen uit te voeren.

Spoorstaaf, foto: ProRail
In maart en april komen al drie treinladingen aan spoorstaven niet aan. Foto: ProRail

Overleg over verdelen van financiële risico’s

Bij het zoeken naar oplossingen moeten de belangen van financiers en van de aannemers beide in ogenschouw worden genomen. We zullen een balans moeten zoeken tussen het verdelen van de financiële risico’s tussen publieke financiers zoals rijk, provincies en gemeenten enerzijds en de aannemers aan de andere kant. Daarover voeren de partijen deze dagen uitgebreid overleg.

Voppen legt uit dat de gevolgen van de oorlog in Oekraïne op korte termijn al kunnen leiden tot effecten op de lange termijn. “We zijn nu volop bezig met aanbestedingen van projecten voor 2023 en 2024. Verschillende aannemers werken ondertussen aan spoorprojecten die randvoorwaardelijk zijn om bijvoorbeeld een nieuwe stap op het spoornetwerk te maken. Denk dan bijvoorbeeld aan een volgende tienminutentrein. Mochten daar aannemers of projecten uitvallen, dan is dit merkbaar op het hele netwerk.”

En omdat er nu al tekort is aan mensen om alle projecten voor mobiliteit en huisvesting die op de radar staan uit te voeren, is de kans groot dat we dat we die achterstand niet meer op tijd kunnen inhalen. “Dat moeten we samen met opdrachtgevers en bouwwereld zien te voorkomen. Door met elkaar goede afspraken te maken.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “John Voppen: spoorprojecten in gevaar door oorlog Oekraïne”

Cornelius Koelewijn|31.03.22|10:36

ProRail zelf is de grootste bedreiging voor het NL spoornet. Het tempo waarin zij wissels verwijderen en spoorbruggen slopen (Mt) is niet bij te houden. En is die lijn van Hamont van Weert nu al geëlektrificeerd?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

John Voppen: spoorprojecten in gevaar door oorlog Oekraïne | SpoorPro.nl
CEO ProRail John Voppen, foto: ANP, foto: ANP

John Voppen: spoorprojecten in gevaar door oorlog Oekraïne

Spoorbeheerder ProRail kan niet langer uitsluiten dat ook spoorprojecten flink worden geraakt door de oorlog in Oekraïne. In maart en april komen er als gevolg van de oorlog drie treinladingen spoorstaven niet aan. Op dit moment vindt overleg plaats met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, andere publieke opdrachtgevers, aannemers en leveranciers over de maatregelen om werkzaamheden en aanbestedingen zo veel mogelijk te laten doorgaan.

“Er speelt zich op dit moment in Oekraïne een drama af dat de wereld in z’n greep houdt”, aldus ProRail-topman John Voppen, “De oorlog gaat ook aan de spoorsector niet voorbij, en daar moeten we op acteren. We worden geconfronteerd met een toenemende onzekerheid of materialen tijdig kunnen worden geleverd en tegen welke prijs. Dat heeft invloed op onze aanbestedingen en de werkzaamheden.”

Oorlog in Oekraïne heeft marktverstorend effect

ProRail inventariseert momenteel welke projecten worden geraakt door de ontwikkelingen in Oost-Europa. Vast staat dat deze gebeurtenissen direct impact kunnen hebben op de uitvoerbaarheid van projecten en de afspraken die hierover zijn gemaakt. De oorlog in Oekraïne heeft een marktverstorend effect. Onder meer door de enorme stijging in de energieprijzen en effecten daarvan op prijzen, de verstoringen van de logistieke keten en de grote onzekerheid in de markt. ProRail staat in goed overleg met de aannemers.

Een voorbeeld van een situatie die leidt tot tekorten is dat Europese walserijen vanwege de oplopende gasprijs de deuren hebben gesloten. Gevolg is dat niet alle transporten met spoorstaven naar Nederland komen. Concreet komen daardoor nu al in maart en april drie treinladingen spoorstaven niet aan. Dat gaat vooralsnog om zestig kilometer aan spoorstaven.

Ook de productie van bijvoorbeeld dwarsliggers (de zijdelingse balken die de spoorstaven bij elkaar houden) komt onder druk te staan, omdat in deze dwarsliggers staal zit. Houttekorten maken het ondertussen lastig om werkzaamheden aan perronkappen uit te voeren.

Spoorstaaf, foto: ProRail
In maart en april komen al drie treinladingen aan spoorstaven niet aan. Foto: ProRail

Overleg over verdelen van financiële risico’s

Bij het zoeken naar oplossingen moeten de belangen van financiers en van de aannemers beide in ogenschouw worden genomen. We zullen een balans moeten zoeken tussen het verdelen van de financiële risico’s tussen publieke financiers zoals rijk, provincies en gemeenten enerzijds en de aannemers aan de andere kant. Daarover voeren de partijen deze dagen uitgebreid overleg.

Voppen legt uit dat de gevolgen van de oorlog in Oekraïne op korte termijn al kunnen leiden tot effecten op de lange termijn. “We zijn nu volop bezig met aanbestedingen van projecten voor 2023 en 2024. Verschillende aannemers werken ondertussen aan spoorprojecten die randvoorwaardelijk zijn om bijvoorbeeld een nieuwe stap op het spoornetwerk te maken. Denk dan bijvoorbeeld aan een volgende tienminutentrein. Mochten daar aannemers of projecten uitvallen, dan is dit merkbaar op het hele netwerk.”

En omdat er nu al tekort is aan mensen om alle projecten voor mobiliteit en huisvesting die op de radar staan uit te voeren, is de kans groot dat we dat we die achterstand niet meer op tijd kunnen inhalen. “Dat moeten we samen met opdrachtgevers en bouwwereld zien te voorkomen. Door met elkaar goede afspraken te maken.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “John Voppen: spoorprojecten in gevaar door oorlog Oekraïne”

Cornelius Koelewijn|31.03.22|10:36

ProRail zelf is de grootste bedreiging voor het NL spoornet. Het tempo waarin zij wissels verwijderen en spoorbruggen slopen (Mt) is niet bij te houden. En is die lijn van Hamont van Weert nu al geëlektrificeerd?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.