Duurzaam geluidsscherm met groen, foto: ProRail

ProRail selecteert 12 bedrijven voor ontwikkeling duurzame geluidsschermen

ProRail heeft twaalf bedrijven geselecteerd om als partner deel te nemen aan de ontwikkeling van duurzame geluidsschermen. ProRail gaat samen met de bedrijven en Rijkswaterstaat onderzoeken welke innovaties mogelijk zijn om de milieu-impact van de aanleg van geluidsschermen te verminderen, met behoud van de akoestische en constructieve eigenschappen.

De geselecteerde bedrijven zijn: 4Silence, BW2 biobased, Cannasette, Formwork Robotics, GSF Railinfra, Heijmans Infra, Hollandscherm, MIS7, Scheuder, Strukton Infratechnieken en Reanco Benelux, ViktorGoesGreen en Witteveen+Bos.

Praktijkopstelling op projectlocatie

Na de onderzoeksfase en het testen van prototypes komt er een praktijkopstelling op de projectlocatie InnovA58 van Rijkswaterstaat. Deze ligt langs de snelweg bij parkeerplaats Kloosters A58 in Oirschot. Het doel is om uiterlijk in 2024 de eerste duurzame geluidsschermen toe te passen binnen het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG).

Uiteindelijk kunnen acht partijen dit jaar hun prototype testen op de innovatiestrook van InnovA58 van Rijkswaterstaat. Dan zal duidelijk worden welke innovaties geschikt zijn voor toepassing.

In het kader van het MJPG worden de komende jaren veel geluidsschermen langs spoor- en snelwegen aangelegd. ProRail plaatst langs het spoor circa 56 kilometer geluidsscherm met een hoogte van gemiddeld 2,5 meter. Bij Rijkswaterstaat gaat het om ongeveer 44 kilometer aan schermen met een gemiddelde hoogte van 3,5 meter.

Het materiaal en transport voor deze geluidschermen heeft een grote milieu-impact. In totaal gaat het circa 88 kiloton CO2-eq. Dat is ongeveer evenveel als 4400 huishoudens in een jaar veroorzaken. Daarom loont het om te onderzoeken hoe we de milieu-impact hiervan terug kunnen dringen.

Duurzaamheidsdoelstellingen ProRail

Kees Larooij, programmamanager MJPG vanuit ProRail, ziet het plaatsen van geluidschermen als kans om bij te dragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van ProRail. “We zoeken naar slimme innovaties waardoor we op een duurzame manier zo veel mogelijk geluid kunnen reduceren. We zien breed kansen, in keuze van materialen maar ook in het gebruik van milieuvriendelijkere machines. We verwachten dat het MJPG hierdoor veel duurzamer uitgevoerd kan worden.”

Rijkswaterstaat en ProRail willen grote stappen zetten richting de duurzaamheidsambities voor 2030 om klimaatneutraal en circulair te bouwen en zien het innovatiepartnerschap als een grote kans om die stappen te maken. De twaalf geselecteerde bedrijven gaan de businesscase van het project nu uitwerken en stellen een testplan op.

InnovA58

InnovA58 is een omvangrijk project van Rijkswaterstaat dat bestaat uit drie onderdelen: de wegverbreding Sint-Annabosch–Galder, de verbreding van twee naar drie rijstroken in het traject Eindhoven-Tilburg en experimenten met innovatieve, duurzame werkwijzen en producten voor de wegenbouw bij de parkeerplaats en tankstation Kloosters aan de A58 bij Oirschot.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail selecteert 12 bedrijven voor ontwikkeling duurzame geluidsschermen | SpoorPro.nl
Duurzaam geluidsscherm met groen, foto: ProRail

ProRail selecteert 12 bedrijven voor ontwikkeling duurzame geluidsschermen

ProRail heeft twaalf bedrijven geselecteerd om als partner deel te nemen aan de ontwikkeling van duurzame geluidsschermen. ProRail gaat samen met de bedrijven en Rijkswaterstaat onderzoeken welke innovaties mogelijk zijn om de milieu-impact van de aanleg van geluidsschermen te verminderen, met behoud van de akoestische en constructieve eigenschappen.

De geselecteerde bedrijven zijn: 4Silence, BW2 biobased, Cannasette, Formwork Robotics, GSF Railinfra, Heijmans Infra, Hollandscherm, MIS7, Scheuder, Strukton Infratechnieken en Reanco Benelux, ViktorGoesGreen en Witteveen+Bos.

Praktijkopstelling op projectlocatie

Na de onderzoeksfase en het testen van prototypes komt er een praktijkopstelling op de projectlocatie InnovA58 van Rijkswaterstaat. Deze ligt langs de snelweg bij parkeerplaats Kloosters A58 in Oirschot. Het doel is om uiterlijk in 2024 de eerste duurzame geluidsschermen toe te passen binnen het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG).

Uiteindelijk kunnen acht partijen dit jaar hun prototype testen op de innovatiestrook van InnovA58 van Rijkswaterstaat. Dan zal duidelijk worden welke innovaties geschikt zijn voor toepassing.

In het kader van het MJPG worden de komende jaren veel geluidsschermen langs spoor- en snelwegen aangelegd. ProRail plaatst langs het spoor circa 56 kilometer geluidsscherm met een hoogte van gemiddeld 2,5 meter. Bij Rijkswaterstaat gaat het om ongeveer 44 kilometer aan schermen met een gemiddelde hoogte van 3,5 meter.

Het materiaal en transport voor deze geluidschermen heeft een grote milieu-impact. In totaal gaat het circa 88 kiloton CO2-eq. Dat is ongeveer evenveel als 4400 huishoudens in een jaar veroorzaken. Daarom loont het om te onderzoeken hoe we de milieu-impact hiervan terug kunnen dringen.

Duurzaamheidsdoelstellingen ProRail

Kees Larooij, programmamanager MJPG vanuit ProRail, ziet het plaatsen van geluidschermen als kans om bij te dragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van ProRail. “We zoeken naar slimme innovaties waardoor we op een duurzame manier zo veel mogelijk geluid kunnen reduceren. We zien breed kansen, in keuze van materialen maar ook in het gebruik van milieuvriendelijkere machines. We verwachten dat het MJPG hierdoor veel duurzamer uitgevoerd kan worden.”

Rijkswaterstaat en ProRail willen grote stappen zetten richting de duurzaamheidsambities voor 2030 om klimaatneutraal en circulair te bouwen en zien het innovatiepartnerschap als een grote kans om die stappen te maken. De twaalf geselecteerde bedrijven gaan de businesscase van het project nu uitwerken en stellen een testplan op.

InnovA58

InnovA58 is een omvangrijk project van Rijkswaterstaat dat bestaat uit drie onderdelen: de wegverbreding Sint-Annabosch–Galder, de verbreding van twee naar drie rijstroken in het traject Eindhoven-Tilburg en experimenten met innovatieve, duurzame werkwijzen en producten voor de wegenbouw bij de parkeerplaats en tankstation Kloosters aan de A58 bij Oirschot.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.