Lelylijn

Staatssecretaris: resultaten haalbaarheidsstudie Lelylijn volgen eind dit jaar

De resultaten van een haalbaarheidsonderzoek naar de Lelylijn worden eind dit jaar gepubliceerd. Het besluit over of er zal worden geïnvesteerd in dit toekomstige spoortraject zal echter genomen worden door het volgende kabinet. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Steven van van Weyenberg in antwoorden op vragen gesteld over de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch had de staatssecretaris naar aanleiding van de begroting van het ministerie gevraagd naar de haalbaarheid van de Lelylijn. De partij vindt dat met het oog op grootschalige woningbouw de nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Groningen hard nodig is.

Vorig jaar is ook al een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar de aanleg van de nieuwe spoorlijn. Daaruit bleek dat de bouw goedkoper kan uitpakken dan de aanpassing van het bestaande spoor via Zwolle.

Deltaplan met regionale bouwstenen

Van Weyenberg meldt in de beantwoording dat het Rijk op basis van de moties van CDA’ers Amhaouch en Julius Terpstra samen met de regio werkt aan een Deltaplan, waarin de verbetering tussen Noord-Nederland en de Randstad een belangrijke rol speelt.

Hij wijst erop dat zijn voorganger Stientje van Veldhoven al eerder heeft gemeld dat in het Deltaplan regionale bouwstenen worden opgenomen. De regio heeft daarbij de inschatting gedaan dat er 220.000 woningen bovenop de autonome ontwikkeling van 100.000 woningen gerealiseerd kunnen worden in combinatie met forse investeringen van ongeveer 10 miljard euro via de aanleg van de Lely- en Nedersaksenlijn en het verbeteren van de bestaande verbinding.

Besluitvorming is aan volgend kabinet

“Het onderzoek naar deze haalbaarheid en maakbaarheid loopt nog en de resultaten worden richting het einde van het jaar verwacht en kunnen dan meegenomen worden in de aankomende BO MIRT-gesprekken”, aldus de bewindsman. “Besluitvorming over dergelijke investeringen en woningbouwontwikkelingen, die immers in het hele land spelen en integraal afgewogen moeten worden, is aan een volgend kabinet.”

Dat betekent volgens Van Weyenberg niet dat er momenteel geen stappen worden gezet om de positie van Noord-Nederland te versterken. Hij verwijst naar de bestuursovereenkomst die vorige week is ondertekend voor de versnelde uitrol van ERTMS op de noordelijke lijnen en de pilots die op deze lijnen zijn uitgevoerd met Automatic Train Operation.

De plannen voor de Lelylijn werden eerder ingediend voor het Nationaal Groeifonds. Maar dit project werd echter afgewezen, omdat ze niet voldeden aan de vooraf gestelde criteria.

Lees ook:

Initiatiefgroep Lelylijn is teleurgesteld, maar rekent op regeerakkoord
2,5 miljard euro uit Nationaal Groeifonds gaat naar spoorprojecten

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Staatssecretaris: resultaten haalbaarheidsstudie Lelylijn volgen eind dit jaar”

Pat Rick|17.11.21|16:41

Er is met de huidige krapte op de woningmarkt zeker een business case te maken voor de Lelylijn. En een extra upgrade van de Wunderline voor een HSL-achtige verbinding met Bremen/Hamburg/Kopenhagen/Malmö. Dit moet men goed afspreken met de Duitsers met een gedetailleerd tijdspad, zo leert het derde spoor tussen Emmerik en Oberhausen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Staatssecretaris: resultaten haalbaarheidsstudie Lelylijn volgen eind dit jaar | SpoorPro.nl
Lelylijn

Staatssecretaris: resultaten haalbaarheidsstudie Lelylijn volgen eind dit jaar

De resultaten van een haalbaarheidsonderzoek naar de Lelylijn worden eind dit jaar gepubliceerd. Het besluit over of er zal worden geïnvesteerd in dit toekomstige spoortraject zal echter genomen worden door het volgende kabinet. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Steven van van Weyenberg in antwoorden op vragen gesteld over de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. 

CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch had de staatssecretaris naar aanleiding van de begroting van het ministerie gevraagd naar de haalbaarheid van de Lelylijn. De partij vindt dat met het oog op grootschalige woningbouw de nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Groningen hard nodig is.

Vorig jaar is ook al een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar de aanleg van de nieuwe spoorlijn. Daaruit bleek dat de bouw goedkoper kan uitpakken dan de aanpassing van het bestaande spoor via Zwolle.

Deltaplan met regionale bouwstenen

Van Weyenberg meldt in de beantwoording dat het Rijk op basis van de moties van CDA’ers Amhaouch en Julius Terpstra samen met de regio werkt aan een Deltaplan, waarin de verbetering tussen Noord-Nederland en de Randstad een belangrijke rol speelt.

Hij wijst erop dat zijn voorganger Stientje van Veldhoven al eerder heeft gemeld dat in het Deltaplan regionale bouwstenen worden opgenomen. De regio heeft daarbij de inschatting gedaan dat er 220.000 woningen bovenop de autonome ontwikkeling van 100.000 woningen gerealiseerd kunnen worden in combinatie met forse investeringen van ongeveer 10 miljard euro via de aanleg van de Lely- en Nedersaksenlijn en het verbeteren van de bestaande verbinding.

Besluitvorming is aan volgend kabinet

“Het onderzoek naar deze haalbaarheid en maakbaarheid loopt nog en de resultaten worden richting het einde van het jaar verwacht en kunnen dan meegenomen worden in de aankomende BO MIRT-gesprekken”, aldus de bewindsman. “Besluitvorming over dergelijke investeringen en woningbouwontwikkelingen, die immers in het hele land spelen en integraal afgewogen moeten worden, is aan een volgend kabinet.”

Dat betekent volgens Van Weyenberg niet dat er momenteel geen stappen worden gezet om de positie van Noord-Nederland te versterken. Hij verwijst naar de bestuursovereenkomst die vorige week is ondertekend voor de versnelde uitrol van ERTMS op de noordelijke lijnen en de pilots die op deze lijnen zijn uitgevoerd met Automatic Train Operation.

De plannen voor de Lelylijn werden eerder ingediend voor het Nationaal Groeifonds. Maar dit project werd echter afgewezen, omdat ze niet voldeden aan de vooraf gestelde criteria.

Lees ook:

Initiatiefgroep Lelylijn is teleurgesteld, maar rekent op regeerakkoord
2,5 miljard euro uit Nationaal Groeifonds gaat naar spoorprojecten

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Staatssecretaris: resultaten haalbaarheidsstudie Lelylijn volgen eind dit jaar”

Pat Rick|17.11.21|16:41

Er is met de huidige krapte op de woningmarkt zeker een business case te maken voor de Lelylijn. En een extra upgrade van de Wunderline voor een HSL-achtige verbinding met Bremen/Hamburg/Kopenhagen/Malmö. Dit moet men goed afspreken met de Duitsers met een gedetailleerd tijdspad, zo leert het derde spoor tussen Emmerik en Oberhausen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.