
Ingenieursbureaus brengen sterkte van spoordijken landelijk in kaart
Ingenieursbureaus Sweco, Arcadis, Witteveen+Bos en Royal HaskoningDHV gaan de komende jaren de stevigheid van de spoordijken in Nederland in kaart brengen. Dit is een landelijke netwerkanalyse die parallel loopt aan het onderzoek dat de TU Delft en Deltares uitvoeren naar het dynamisch effect van treinen op spoordijken.
De vier ingenieursbureaus gaan in drie fasen werken. Eerst brengen ze de spoordijken in kaart met behulp van ondergrondmodellen. De tweede stap is het vaststellen van de risicolocaties en in de derde fase worden schetsontwerpen voor die risicolocaties gemaakt.
Raamcontract
In het raamcontract voor de komende jaren vraagt ProRail de ingenieursbureaus op afroep verschillende trajecten uit te werken. Het streven is om eind 2022 de eerste fase voor heel Nederland gereed te hebben. Het totale project duurt enkele jaren. De spoorbeheerder wijst erop dat de twee onderzoeken samen een compleet beeld vormen van de locaties waar maatregelen nodig zijn.
Nederland heeft meer dan drieduizend kilometer aan spoordijken, de verhoogde ondergrond onder het spoor. Daar ligt ongeveer zevenduizend kilometer spoor op. 80 procent daarvan is voor 1920 aangelegd.
De mobiliteitsgroei van de komende jaren heeft grote impact op het spoor. Er gaan meer treinen rijden, die ook nog zwaarder en sneller zijn. Daardoor worden de spoordijken steeds zwaarder en anders belast. Dit leidt tot hoge onderhoudskosten en soms tot tijdelijke maatregelen, zoals het invoeren van snelheidsbeperkingen voor treinen vanwege de slechte kwaliteit van de ondergrond.
Ook de klimaatverandering van de komende jaren heeft invloed op de robuustheid van de spoordijken. Volgens ProRail zijn het noodweer met extreme wateroverlast en overstromingen in juni en juli in Limburg zijn actuele voorbeelden daarvan.
Lees ook:
- ‘Baanlichaam spoor loopt tegen de grens aan van wat mogelijk is’
- Studie: kunnen spoordijken het groeiende treinverkeer nog aan?
- Kenniscentrum bever trapt af met nieuwe website
- Studie: spoornetwerk extreem kwetsbaar voor klimaatverandering
- ProRail schat schade door wateroverlast op half miljoen euro, wil duurzame herstelwerkzaamheden
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?