Goederentrein met lege containerwagens op een spoordijk, bron: ProRail

Ingenieursbureaus brengen sterkte van spoordijken landelijk in kaart

Ingenieursbureaus Sweco, Arcadis, Witteveen+Bos en Royal HaskoningDHV gaan de komende jaren de stevigheid van de spoordijken in Nederland in kaart brengen. Dit is een landelijke netwerkanalyse die parallel loopt aan het onderzoek dat de TU Delft en Deltares uitvoeren naar het dynamisch effect van treinen op spoordijken.

De vier ingenieursbureaus gaan in drie fasen werken. Eerst brengen ze de spoordijken in kaart met behulp van ondergrondmodellen. De tweede stap is het vaststellen van de risicolocaties en in de derde fase worden schetsontwerpen voor die risicolocaties gemaakt.

Raamcontract

In het raamcontract voor de komende jaren vraagt ProRail de ingenieursbureaus op afroep verschillende trajecten uit te werken. Het streven is om eind 2022 de eerste fase voor heel Nederland gereed te hebben. Het totale project duurt enkele jaren. De spoorbeheerder wijst erop dat de twee onderzoeken samen een compleet beeld vormen van de locaties waar maatregelen nodig zijn.

Nederland heeft meer dan drieduizend kilometer aan spoordijken, de verhoogde ondergrond onder het spoor. Daar ligt ongeveer zevenduizend kilometer spoor op. 80 procent daarvan is voor 1920 aangelegd.

De mobiliteitsgroei van de komende jaren heeft grote impact op het spoor. Er gaan meer treinen rijden, die ook nog zwaarder en sneller zijn. Daardoor worden de spoordijken steeds zwaarder en anders belast. Dit leidt tot hoge onderhoudskosten en soms tot tijdelijke maatregelen, zoals het invoeren van snelheidsbeperkingen voor treinen vanwege de slechte kwaliteit van de ondergrond.

Ook de klimaatverandering van de komende jaren heeft invloed op de robuustheid van de spoordijken. Volgens ProRail zijn het noodweer met extreme wateroverlast en overstromingen in juni en juli in Limburg zijn actuele voorbeelden daarvan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ingenieursbureaus brengen sterkte van spoordijken landelijk in kaart | SpoorPro.nl
Goederentrein met lege containerwagens op een spoordijk, bron: ProRail

Ingenieursbureaus brengen sterkte van spoordijken landelijk in kaart

Ingenieursbureaus Sweco, Arcadis, Witteveen+Bos en Royal HaskoningDHV gaan de komende jaren de stevigheid van de spoordijken in Nederland in kaart brengen. Dit is een landelijke netwerkanalyse die parallel loopt aan het onderzoek dat de TU Delft en Deltares uitvoeren naar het dynamisch effect van treinen op spoordijken.

De vier ingenieursbureaus gaan in drie fasen werken. Eerst brengen ze de spoordijken in kaart met behulp van ondergrondmodellen. De tweede stap is het vaststellen van de risicolocaties en in de derde fase worden schetsontwerpen voor die risicolocaties gemaakt.

Raamcontract

In het raamcontract voor de komende jaren vraagt ProRail de ingenieursbureaus op afroep verschillende trajecten uit te werken. Het streven is om eind 2022 de eerste fase voor heel Nederland gereed te hebben. Het totale project duurt enkele jaren. De spoorbeheerder wijst erop dat de twee onderzoeken samen een compleet beeld vormen van de locaties waar maatregelen nodig zijn.

Nederland heeft meer dan drieduizend kilometer aan spoordijken, de verhoogde ondergrond onder het spoor. Daar ligt ongeveer zevenduizend kilometer spoor op. 80 procent daarvan is voor 1920 aangelegd.

De mobiliteitsgroei van de komende jaren heeft grote impact op het spoor. Er gaan meer treinen rijden, die ook nog zwaarder en sneller zijn. Daardoor worden de spoordijken steeds zwaarder en anders belast. Dit leidt tot hoge onderhoudskosten en soms tot tijdelijke maatregelen, zoals het invoeren van snelheidsbeperkingen voor treinen vanwege de slechte kwaliteit van de ondergrond.

Ook de klimaatverandering van de komende jaren heeft invloed op de robuustheid van de spoordijken. Volgens ProRail zijn het noodweer met extreme wateroverlast en overstromingen in juni en juli in Limburg zijn actuele voorbeelden daarvan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.