Gebundelde aanvragen voor ERTMS-subsidie moet kleine spelers overhalen

subsidiecoördinator bij ProRail Pieter Aaldring en manager IEMeV Marnix Kerkhoff bij het ERTMS Programma

Doordat spoorbedrijven een partner kunnen worden in een gezamenlijke aanvraag, georganiseerd door het Nederlandse ERTMS-programma, kunnen ook kleinere spelers met een ERTMS-ombouwsubsidie geholpen worden. Dat zeggen subsidiecoördinator bij ProRail Pieter Aaldring en manager IEMeV Marnix Kerkhoff bij het ERTMS Programma woensdag in de uitzending van SpoorProTV.

Met dergelijke gebundelde aanvragen hoopt men bij het Europees Uitvoerend Agentschap voor klimaat, milieu en infrastructuur (Cinea) dat ook kleinere spelers, die bij een individuele aanvraag de drempelwaarde voor deelname niet zouden halen, over de streep te trekken.

ERTMS Programma neemt rol van coördinator op zich

Bij de lopende subsidieronde kan de aanvraag worden gedaan met het Nederlandse ERTMS-programma als coördinator. Dat is in veel gevallen geen overbodige luxe, zegt Aaldring. “Aankloppen in Brussel moet je zien als deelname aan de Champions League van subsidieaanvragen; het kost veel tijd en er gaat veel werk in zitten.”

Voor de aanvragers is het van belang dat de bedrijven in Nederland gevestigd zijn of dat het materiaal hier rijdt (of gaat rijden). Daarnaast verlangt Brussel dat de plannen ‘mature’ zijn, oftewel goed gerijpt en bijvoorbeeld voorzien is van een voorlopige planning.

De aanvraagronde is niet alleen toegankelijk voor goederenvervoerders en hun locomotieven, maar ook voor de werktreinen van de zogeheten gele vloot. Tenslotte kan ook de zwarte vloot in aanmerking komen. Denk daarbij aan historisch trein materieel. “We denken dat het vooral de goederenvervoerders, de gele vloot aangaat en regionale reizigerstreinen aangaat. Zo doet Arriva mee en lopen er gesprekken met Qbuzz”, aldus Kerkhoff.

Transitie draaglijk maken

Vanuit goederenvervoerders en andere materieeleigenaren is veel kritiek op de invoering van ERTMS en de kosten die gemoeid zijn met de ombouw van materieel. De investeringen zijn volgens de vervoerders niet terug te verdienen.

“Voor goederenvervoerders is dit een negatieve businesscase; veel kosten en geen zichtbare opbrengsten. Die komen er op termijn natuurlijk wel, als heel Europa met het systeem is afgedekt. Daar houdt het programma rekening mee en we zijn met de vervoerders in overleg om de transitie van baseline 2 naar baseline 3 draagbaar te maken”, zegt Kerkhoff.

Daarover lopen ook gesprekken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Daarbij gaat het niet over het bijleggen van geld maar vooral over de manier waarop het opwaarderen gedaan kan worden.

Eigenaren van goederenlocomotieven, werkmaterieel en regionaal reizigersmaterieel kunnen nog tot 19 januari volgend jaar een subsidieaanvraag indienen voor de ombouw van hun materieel naar ERTMS Baseline 3.

Bekijk hier het interview met Aaldring en Kerkhoff: 

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.