
Movares en Strukton plaatsen landhoofden en hulpbrugdek bij Amsterdam Centraal
Ingenieursbureau Movares en aannemer Strukton hebben tijdens een buitendienststelling afgelopen weekend bij Amsterdam Centraal de landhoofden en het dek van de hulpbrug Dijksgracht geïnstalleerd.
De werkzaamheden maken deel uit van de voorbereidingen op het het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Amsterdam Centraal. Tijdens de 52-urige buitendienststelling is tevens de lengte van het perron langs spoor 2 vergroot.
Op Amsterdam Centraal worden de komende jaren de driesporige spoorbakken omgebouwd tot tweesporige spoorbakken. Daarmee wordt ruimte gecreëerd voor bredere en langere perrons, zodat grotere aantallen reizigers sneller en veiliger de treinen in en uit kunnen.
Hulpbrug Dijksgracht kan worden hergebruikt
De hulpbrug Dijksgracht is zo ontworpen dat hergebruik in de toekomst eenvoudiger te realiseren is. Zo zijn de liggers gemakkelijker dan gebruikelijk te demonteren. Daarnaast is de brug niet uit staal maar uit beton vervaardigd. In combinatie met een ballastbed moet dat de geluidsoverlast van het trein verkeer terugdringen.
Volgens Movares zijn de werkzaamheden volgens plan verlopen, al was tijdens de perronaanpassingen een aanpassing van de volgorde van werkzaamheden noodzakelijk. Desalniettemin kon het werkgebied op maandagochtend weer in dienst gesteld worden.
U las zojuist één van de premium artikelen gratis.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?