Friesenbrücke bij Weener

Duitsland gestart met sloop van de Friesenbrücke

Bij het Duitse Weener is in opdracht van Deutsche Bahn een begin gemaakt met de ontmanteling van de zwaar beschadigde spoorbrug over de Eems. Tot 2015 liep via deze brug de spoorverbinding tussen Groningen en het Duitse Oldenburg. In dat jaar voer een vrachtschip tegen de brug aan en raakte deze zo ernstig beschadigd dat er sindsdien geen treinverkeer meer mogelijk was.

De bouw van de nieuwe brug moet in april volgend jaar van start gaan, maar voor die tijd wordt eerst het bestaande spoor opgebroken. Daarna volgt de sloop van de oude brug. Het heeft bijna zes jaar geduurd voordat de werkzaamheden van start gingen. Verschillende opties zijn onderzocht. In plaats van het herstellen van de huidige brug, komt er een volledig nieuw exemplaar. Deze moet klaar zijn tegen 2024 en wordt één van de grootste draaibruggen van Noordwest-Europa met een doorvaartbreedte van ruim 50 meter. Zo kan er rekening gehouden worden met zowel het treinverkeer als de scheepvaart. Naast het treinverkeer gaan ook voetgangers en fietsers gebruik maken van de nieuwe brug.

Hinder

Internationaal OV-verkeer gaat nu via bussen. Treinreizigers kunnen tot Weener met de trein en moeten overstappen op een bus naar Leer. De totale reistijd is hierdoor 20 minuten langer dan voorheen. Ook rijdt er een rechtstreekse snelbus tussen Groningen en Leer. Jaarlijks ondervinden circa 255.000 grensreizigers hinder van de situatie.

Als de nieuwe spoorbrug er eind 2024 ligt, kunnen er tussen Groningen en het Duitse Leer weer dagelijks treinen rijden. Daarnaast is er ruimte voor een extra sneltrein op het traject. In de aanvankelijke plannen zouden treinen maar beperkt over de nieuwe brug kunnen rijden, omdat Meyer Werft, een van de grootste scheepswerven van Duitsland voor zijn schepen gebruik moet maken van de brug. Dit zou indruisen tegen de plannen van de provincie Groningen om een snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen te realiseren, als onderdeel van het project Wunderline.

Duurder en later

De nieuwe oplossing houdt rekening met zowel het treinverkeer als de scheepvaart. Daarnaast zal de nieuwe brug veiliger worden, waardoor de kans op aanvaring door schepen kleiner zal zijn. Hoewel Deutsche Bahn uit gaat van 2024, circuleert er volgens Duitse media een rapport van de Duitse Rekenkamer waarin de nieuwe Friesenbrücke pas in 2030 wordt geopend. Ook de oorspronkelijk begrote kosten zijn inmiddels opgelopen van 66 tot 125 miljoen euro. Eerder werd nog gesproken van ruim 96 miljoen euro.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Duitsland gestart met sloop van de Friesenbrücke | SpoorPro.nl
Friesenbrücke bij Weener

Duitsland gestart met sloop van de Friesenbrücke

Bij het Duitse Weener is in opdracht van Deutsche Bahn een begin gemaakt met de ontmanteling van de zwaar beschadigde spoorbrug over de Eems. Tot 2015 liep via deze brug de spoorverbinding tussen Groningen en het Duitse Oldenburg. In dat jaar voer een vrachtschip tegen de brug aan en raakte deze zo ernstig beschadigd dat er sindsdien geen treinverkeer meer mogelijk was.

De bouw van de nieuwe brug moet in april volgend jaar van start gaan, maar voor die tijd wordt eerst het bestaande spoor opgebroken. Daarna volgt de sloop van de oude brug. Het heeft bijna zes jaar geduurd voordat de werkzaamheden van start gingen. Verschillende opties zijn onderzocht. In plaats van het herstellen van de huidige brug, komt er een volledig nieuw exemplaar. Deze moet klaar zijn tegen 2024 en wordt één van de grootste draaibruggen van Noordwest-Europa met een doorvaartbreedte van ruim 50 meter. Zo kan er rekening gehouden worden met zowel het treinverkeer als de scheepvaart. Naast het treinverkeer gaan ook voetgangers en fietsers gebruik maken van de nieuwe brug.

Hinder

Internationaal OV-verkeer gaat nu via bussen. Treinreizigers kunnen tot Weener met de trein en moeten overstappen op een bus naar Leer. De totale reistijd is hierdoor 20 minuten langer dan voorheen. Ook rijdt er een rechtstreekse snelbus tussen Groningen en Leer. Jaarlijks ondervinden circa 255.000 grensreizigers hinder van de situatie.

Als de nieuwe spoorbrug er eind 2024 ligt, kunnen er tussen Groningen en het Duitse Leer weer dagelijks treinen rijden. Daarnaast is er ruimte voor een extra sneltrein op het traject. In de aanvankelijke plannen zouden treinen maar beperkt over de nieuwe brug kunnen rijden, omdat Meyer Werft, een van de grootste scheepswerven van Duitsland voor zijn schepen gebruik moet maken van de brug. Dit zou indruisen tegen de plannen van de provincie Groningen om een snelle treinverbinding tussen Groningen en Bremen te realiseren, als onderdeel van het project Wunderline.

Duurder en later

De nieuwe oplossing houdt rekening met zowel het treinverkeer als de scheepvaart. Daarnaast zal de nieuwe brug veiliger worden, waardoor de kans op aanvaring door schepen kleiner zal zijn. Hoewel Deutsche Bahn uit gaat van 2024, circuleert er volgens Duitse media een rapport van de Duitse Rekenkamer waarin de nieuwe Friesenbrücke pas in 2030 wordt geopend. Ook de oorspronkelijk begrote kosten zijn inmiddels opgelopen van 66 tot 125 miljoen euro. Eerder werd nog gesproken van ruim 96 miljoen euro.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.