Tweede Kamer neemt geen genoegen met vertraging spoorverbinding Aken

Veel Kamerleden nemen geen genoegen met de uitkomst van een verkenning door ProRail, om een intercityverbinding naar Aken op kortere termijn mogelijk te maken. Dat bleek uit een commissievergadering van de Tweede Kamer die woensdag in de uitzending van SpoorProTV aan bod kwam. “Sommige kwesties blijken lastiger dan je had gehoopt”, erkende demissionair staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven tijdens de vergadering.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

8 reacties op “Tweede Kamer neemt geen genoegen met vertraging spoorverbinding Aken”

Marinus Schouten|17.06.21|11:19

Geurts en Geen Grens snappen er werkelijk niets van.
Prorail moet al jaren de capaciteit op het spoor vergroten, wat ze ook doen.
Maar tegelijkertijd moeten er meer treinen rijden, zodat de gemaakte capaciteit al is ingevuld voor het er ligt. Nu willen ze de extra treinen naar Aken er doorheen proppen, terwijl Eindhoven hier niet op berekend is en zelfs Heerlen niet voldoende ruimte heeft om dit op korte termijn te faciliteren.
Ook al is er morgen geld, dan is het niet overmorgen gereed.

Cornelius Koelewijn|17.06.21|14:35

Telkens als het om uitbreidingen van infra of nieuwe treinen gaat, komt ProRail met fantastische begrotingen en ellenlange tijdsplanningen. Je krijg af en toe de indruk dat ProRail helemaal niet meer spoor wil en alles uit de kast probeert te halen om de boel te saboteren. Mss moet de politiek – en zeker de staatssecretaris – eens meer op de strepen gaan staan en ProRail strakker aansturen. ProRail moet gewoon doen wat ze krijgen opgedragen. Als het zo doorgaat, komen we geen steek verder.

asierts|18.06.21|08:41

@Marinus : misschien toch es wat scherper kijken !
ProRail heeft een miljardenbudget voor ETCS, waarbij de kamer vooraf meerdere malen had aangegeven wat de prio’s waren: snelheid en capaciteit, naast veiligheid. Resultaat na 10 jaar: nulkommanul.
En nu komt ProRail weer met absurd veel miljardenkostende capaciteitsuitbouw. Wie besodemietert hier de boel nou? ProRail en Ministerie falen chronisch en systematisch wat betreft écht Beter Benutten. Een systeemdoorbraak is urgent nodig!

Marc Busio|18.06.21|11:13

Prioriteit 1 van NS en ProRail ligt nu eenmaal in de Randstad omdat daar het grootste reizigersvolume zit. Prioriteit 2 is om die Randstad ook vanuit de randen van het land bereikbaar te maken en ‘3’ om verbindingen met internationale stedelijke centra te bieden. Een stad als Aken direct met de Randstad verbinden is dan niet logisch en krijgt terecht weinig prioriteit. Het kleine aantal reizigers voor deze bestemming is beter geholpen met een frequentere en beter aansluitende regionale trein.

Pat Rick|18.06.21|16:49

Men heeft geen idee welke regiofunctie Aken heeft voor Zuid-Limburg.

@Cornelius: is inderdaad een standaardstrategie van ProRail als ze geen zin hebben in een project. Kijk naar de kaart met lopende projecten van ProRail: 2 projecten in Limburg, terwijl de Randstad is bezaaid met projecten. Lijkt erg op prio van RWS, die ook 80% van de lopende snelwegprojecten in de Randstad heeft. Lijkt wel alsof ProRail daar ook kiezers zoekt. In ieder geval financiering

Marc Busio|18.06.21|17:33

Inderdaad, Aken heeft een regiofunctie en daarom volstaat een regionale treinverbinding zoals die er al sinds jaar en dag is.

Pat Rick|19.06.21|11:32

@Marc: bij de regio hoort ook Eindhoven, door de technologische driehoek Eindhoven – Aken – Leuven. Sinds Philips zijn lab in Aken heeft gesloten pendelen veel werknemers dagelijks naar Eindhoven. Andersom vinden veel medische ontwikkelingen plaats in het universiteitsziekenhuis.

Ook moet je kijken naar hoe deze verbinding verder ontwikkeld kan worden met meer reizigers (en niet meegaan met de zware onderschatting van ProRail). DH wil toch ook meer internationale treinreizigers?

Marc Busio|20.06.21|17:41

Die technologische driehoek Eindhoven-Aken-Leuven is mij bekend. Maar techneuten zijn niet zo tuk op een negentiende-eeuws vervoermiddel. Ik heb zelf jaren bij Philips Research in Eindhoven gewerkt met een collega die dagelijks vanuit Aken op en neer reisde. Hij deed daar van deur-tot-deur een kleine anderhalf uur over, minder dan je nodig hebt om – als alles goed gaat – vanaf Aachen Hbf op station Eindhoven te komen. OV-gebruik heeft nu eenmaal zijn grenzen, hier ook in letterlijke zin.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tweede Kamer neemt geen genoegen met vertraging spoorverbinding Aken | SpoorPro.nl

Tweede Kamer neemt geen genoegen met vertraging spoorverbinding Aken

Veel Kamerleden nemen geen genoegen met de uitkomst van een verkenning door ProRail, om een intercityverbinding naar Aken op kortere termijn mogelijk te maken. Dat bleek uit een commissievergadering van de Tweede Kamer die woensdag in de uitzending van SpoorProTV aan bod kwam. “Sommige kwesties blijken lastiger dan je had gehoopt”, erkende demissionair staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven tijdens de vergadering.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

8 reacties op “Tweede Kamer neemt geen genoegen met vertraging spoorverbinding Aken”

Marinus Schouten|17.06.21|11:19

Geurts en Geen Grens snappen er werkelijk niets van.
Prorail moet al jaren de capaciteit op het spoor vergroten, wat ze ook doen.
Maar tegelijkertijd moeten er meer treinen rijden, zodat de gemaakte capaciteit al is ingevuld voor het er ligt. Nu willen ze de extra treinen naar Aken er doorheen proppen, terwijl Eindhoven hier niet op berekend is en zelfs Heerlen niet voldoende ruimte heeft om dit op korte termijn te faciliteren.
Ook al is er morgen geld, dan is het niet overmorgen gereed.

Cornelius Koelewijn|17.06.21|14:35

Telkens als het om uitbreidingen van infra of nieuwe treinen gaat, komt ProRail met fantastische begrotingen en ellenlange tijdsplanningen. Je krijg af en toe de indruk dat ProRail helemaal niet meer spoor wil en alles uit de kast probeert te halen om de boel te saboteren. Mss moet de politiek – en zeker de staatssecretaris – eens meer op de strepen gaan staan en ProRail strakker aansturen. ProRail moet gewoon doen wat ze krijgen opgedragen. Als het zo doorgaat, komen we geen steek verder.

asierts|18.06.21|08:41

@Marinus : misschien toch es wat scherper kijken !
ProRail heeft een miljardenbudget voor ETCS, waarbij de kamer vooraf meerdere malen had aangegeven wat de prio’s waren: snelheid en capaciteit, naast veiligheid. Resultaat na 10 jaar: nulkommanul.
En nu komt ProRail weer met absurd veel miljardenkostende capaciteitsuitbouw. Wie besodemietert hier de boel nou? ProRail en Ministerie falen chronisch en systematisch wat betreft écht Beter Benutten. Een systeemdoorbraak is urgent nodig!

Marc Busio|18.06.21|11:13

Prioriteit 1 van NS en ProRail ligt nu eenmaal in de Randstad omdat daar het grootste reizigersvolume zit. Prioriteit 2 is om die Randstad ook vanuit de randen van het land bereikbaar te maken en ‘3’ om verbindingen met internationale stedelijke centra te bieden. Een stad als Aken direct met de Randstad verbinden is dan niet logisch en krijgt terecht weinig prioriteit. Het kleine aantal reizigers voor deze bestemming is beter geholpen met een frequentere en beter aansluitende regionale trein.

Pat Rick|18.06.21|16:49

Men heeft geen idee welke regiofunctie Aken heeft voor Zuid-Limburg.

@Cornelius: is inderdaad een standaardstrategie van ProRail als ze geen zin hebben in een project. Kijk naar de kaart met lopende projecten van ProRail: 2 projecten in Limburg, terwijl de Randstad is bezaaid met projecten. Lijkt erg op prio van RWS, die ook 80% van de lopende snelwegprojecten in de Randstad heeft. Lijkt wel alsof ProRail daar ook kiezers zoekt. In ieder geval financiering

Marc Busio|18.06.21|17:33

Inderdaad, Aken heeft een regiofunctie en daarom volstaat een regionale treinverbinding zoals die er al sinds jaar en dag is.

Pat Rick|19.06.21|11:32

@Marc: bij de regio hoort ook Eindhoven, door de technologische driehoek Eindhoven – Aken – Leuven. Sinds Philips zijn lab in Aken heeft gesloten pendelen veel werknemers dagelijks naar Eindhoven. Andersom vinden veel medische ontwikkelingen plaats in het universiteitsziekenhuis.

Ook moet je kijken naar hoe deze verbinding verder ontwikkeld kan worden met meer reizigers (en niet meegaan met de zware onderschatting van ProRail). DH wil toch ook meer internationale treinreizigers?

Marc Busio|20.06.21|17:41

Die technologische driehoek Eindhoven-Aken-Leuven is mij bekend. Maar techneuten zijn niet zo tuk op een negentiende-eeuws vervoermiddel. Ik heb zelf jaren bij Philips Research in Eindhoven gewerkt met een collega die dagelijks vanuit Aken op en neer reisde. Hij deed daar van deur-tot-deur een kleine anderhalf uur over, minder dan je nodig hebt om – als alles goed gaat – vanaf Aachen Hbf op station Eindhoven te komen. OV-gebruik heeft nu eenmaal zijn grenzen, hier ook in letterlijke zin.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.