Een personenauto is door onbekende oorzaak onder een trein terechtgekomen in een dorpje in Friesland, foto: ANP

Twee doden bij botsing op onbewaakte overweg Friesland

Foto: ANP, voor eenmalig gebruik!

Door een ongeval op een onbewaakte spoorwegovergang aan De Singel nabij het Friese dorp Bozum zijn zaterdagochtend twee inzittenden van een auto om het leven gekomen. De wagen van de 79-jarige man en 79-jarige vrouw uit Schagen kwam in botsing met een trein van Arriva. FNV Spoor heeft staatssecretaris Van Veldhoven om een spoedoverleg gevraagd over de Niet Actief Bewaakte Overwegen (NABO’s).

Hoe het ongeluk op de onbewaakte overgang precies heeft kunnen gebeuren, is nog onduidelijk. De inzittenden van de trein zijn ongedeerd gebleven. Volgens hem zijn de inzittenden van de trein ongedeerd gebleven. Na het ongeluk konden een tijd lang op een deel van het traject tussen Leeuwarden en Sneek geen rijden. Arriva zette vervangende bussen in.

Opheffing overwegen

Dit jaar zijn al zes mensen om het leven gekomen bij een aanrijding op een overweg, waarvan vier op een onbewaakte overweg en twee op een bewaakte overweg.

Sinds de start van het NABO-programma (Niet Actief Beveiligde Overweg) in 2018 heeft ProRail 75 onbewaakte overwegen gesloten, voor het einde van het jaar moet de teller op 100 staan. Eind 2023 moeten alle 180 openbaar toegankelijke NABO’s zijn opgeheven of beveiligd. In 2040 wil ProRail het merendeel van de beveiligde overwegen hebben opgeheven.

Critici vinden dat de opheffingen niet snel genoeg gaan, onder wie de vader van een 21-jarige maaltijdbezorger die in maart op een overweg in Zenderen om het leven kwam. Vakbond FNV Spoor eist op Twitter actie van ProRail en staatssecretaris Stientje van Veldhoven en roept op om de NABO’s direct te sluiten. Vakbondsbestuurder Henri Janssen heeft Van Veldhoven gevraagd om een spoedoverleg waarin “draconische maatregelen” op NABO’S worden besproken.

Bron: MvG/ANP

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Twee doden bij botsing op onbewaakte overweg Friesland”

asierts|05.06.21|14:32

Gecondoleerd nabestaanden, CEO John Voppen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven . Hoelang gaat u nog door met de huidige beleidskoers zoals weergegeven in het Spoorpro-seminar? Het is feitelijk dood-simpel: of NU actief beveiligen, of NU betonblokken. Elke dag van besluiteloosheid is een dag teveel.

André Hirdes|07.06.21|13:06

Alweer! Waarom? Er bestaan genoeg eenvoudige oplossingen die misschien niet zo veilig zijn als een volwaardige AHOB, maar daarentegen slechts een fractie kosten en in weken te realiseren zijn en veel, veel veiliger zijn dan helemaal niets!

Wiebe Goossen|26.07.21|14:26

Dat mensen onoplettend zijn bij overwegen, is kennelijk niet ui te roeien. De gevolgen zijn iedere keer tragisch en het is dan ook onbegrijpelijk waarom nu weer een zomer moet worden gewacht voordat de Kamer eindelijk een wetsvoorstel gaat behandelen dat voor tenminste een béétje extra veiligheid gaat zorgen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Twee doden bij botsing op onbewaakte overweg Friesland | SpoorPro.nl
Een personenauto is door onbekende oorzaak onder een trein terechtgekomen in een dorpje in Friesland, foto: ANP

Twee doden bij botsing op onbewaakte overweg Friesland

Foto: ANP, voor eenmalig gebruik!

Door een ongeval op een onbewaakte spoorwegovergang aan De Singel nabij het Friese dorp Bozum zijn zaterdagochtend twee inzittenden van een auto om het leven gekomen. De wagen van de 79-jarige man en 79-jarige vrouw uit Schagen kwam in botsing met een trein van Arriva. FNV Spoor heeft staatssecretaris Van Veldhoven om een spoedoverleg gevraagd over de Niet Actief Bewaakte Overwegen (NABO’s).

Hoe het ongeluk op de onbewaakte overgang precies heeft kunnen gebeuren, is nog onduidelijk. De inzittenden van de trein zijn ongedeerd gebleven. Volgens hem zijn de inzittenden van de trein ongedeerd gebleven. Na het ongeluk konden een tijd lang op een deel van het traject tussen Leeuwarden en Sneek geen rijden. Arriva zette vervangende bussen in.

Opheffing overwegen

Dit jaar zijn al zes mensen om het leven gekomen bij een aanrijding op een overweg, waarvan vier op een onbewaakte overweg en twee op een bewaakte overweg.

Sinds de start van het NABO-programma (Niet Actief Beveiligde Overweg) in 2018 heeft ProRail 75 onbewaakte overwegen gesloten, voor het einde van het jaar moet de teller op 100 staan. Eind 2023 moeten alle 180 openbaar toegankelijke NABO’s zijn opgeheven of beveiligd. In 2040 wil ProRail het merendeel van de beveiligde overwegen hebben opgeheven.

Critici vinden dat de opheffingen niet snel genoeg gaan, onder wie de vader van een 21-jarige maaltijdbezorger die in maart op een overweg in Zenderen om het leven kwam. Vakbond FNV Spoor eist op Twitter actie van ProRail en staatssecretaris Stientje van Veldhoven en roept op om de NABO’s direct te sluiten. Vakbondsbestuurder Henri Janssen heeft Van Veldhoven gevraagd om een spoedoverleg waarin “draconische maatregelen” op NABO’S worden besproken.

Bron: MvG/ANP

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Twee doden bij botsing op onbewaakte overweg Friesland”

asierts|05.06.21|14:32

Gecondoleerd nabestaanden, CEO John Voppen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven . Hoelang gaat u nog door met de huidige beleidskoers zoals weergegeven in het Spoorpro-seminar? Het is feitelijk dood-simpel: of NU actief beveiligen, of NU betonblokken. Elke dag van besluiteloosheid is een dag teveel.

André Hirdes|07.06.21|13:06

Alweer! Waarom? Er bestaan genoeg eenvoudige oplossingen die misschien niet zo veilig zijn als een volwaardige AHOB, maar daarentegen slechts een fractie kosten en in weken te realiseren zijn en veel, veel veiliger zijn dan helemaal niets!

Wiebe Goossen|26.07.21|14:26

Dat mensen onoplettend zijn bij overwegen, is kennelijk niet ui te roeien. De gevolgen zijn iedere keer tragisch en het is dan ook onbegrijpelijk waarom nu weer een zomer moet worden gewacht voordat de Kamer eindelijk een wetsvoorstel gaat behandelen dat voor tenminste een béétje extra veiligheid gaat zorgen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.