NABO

ProRail heft vier onbewaakte overwegen op in Lochem en Ommen

Spoorbeheerder ProRail saneert deze week weer vier onbewaakte overwegen. Het gaat  om drie overwegen in het Gelderse Lochem en een in Ommen in Overijssel. Sinds de start van het programma Niet Actief Beveiligde Overweg (NABO) in 2018 sloot ProRail 75 overwegen, voor het einde van het jaar moet de teller op honderd staan. Waarna in 2023 alle 180 openbaar toegankelijke NABO moeten zijn opgeheven of beveiligd.

In de gemeente Lochem gaat het om de overwegen Hulzerdijk, Wagenvoortsedijk en Binnenweg. In de gemeente Ommen heft ProRail de NABO De Junne op. De teller komt daarmee op 75 opgeheven openbare NABO sinds 2018. Voor dit jaar staan er nog zo’n 25 NABO op de planning om te worden aangepakt. De meeste worden afgesloten en opgeheven want volgens ProRail is de beste overweg een opgeheven overweg.

Opheffen of beveiligen

Tijdens het onlangs gehouden SpoorPro Seminar Spoorveiligheid was er veel aandacht voor overwegen. Onder het publiek ontstond daarbij discussie of opheffen op de korte termijn wel de beste optie is. Vooral vanwege de tijd die er mee gemoeid is en de onveilige situatie die ondertussen blijft bestaan. Onder meer de vader van de in maart op een NABO verongelukte maaltijdbezorger pleitte voor snelle actie en daarna verder praten over een definitieve oplossing.

Dorothé Wennekendonk, regiodirecteur Noordoost bij ProRail, legde uit dat een eenmaal beveiligde overweg lastiger op te heffen is, dat het beveiligen van een overweg een enorme investering vraagt en het hier ook gaat om trajecten die soms meerdere jaren kunnen duren.

Programma NABO

Beesd en Soest

Voorbeelden van andere onbewaakte overwegen die dit jaar nog worden opgeheven zijn een particuliere overweg in Beesd en één in Soest. Voor het najaar staat een groot aantal NABO op de planning om aan te pakken, waarvan zes in Winterswijk. Bij hoge uitzondering bouwt ProRail enkele overwegen om, naar overwegen mét bomen, bellen en lampen.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “ProRail heft vier onbewaakte overwegen op in Lochem en Ommen”

asierts|06.06.21|14:30

… en beste wissel is geen wissel. En de veiligste trein is een stilstaande trein zonder klagende klanten of ploffende payload. En de beste overheid is de oneindige geldkraan. Welkom in de wondere wereld van het afgesplitste spoorbeheer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.