Regiodirecteur Noordoost Dorothé Wennekendonk van ProRail

ProRail wil voor 2040 merendeel beveiligde overwegen opheffen

Spoorbeheerder ProRail wil voor 2040 het merendeel van de beveiligde overwegen opheffen. Daarbij worden eerste de bewaakte overwegen aangepakt waar met een snelheid van 140 of harder wordt gereden of de plekken waar meer 20 treinen per uur passeren. Dat vertelde regiodirecteur Noordoost Dorothé Wennekendonk vorige week tijdens het SpoorPro Seminar Spoorveiligheid. Voor de opheffing van de beveiligde overwegen moet nog wel geld vrijgemaakt worden door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

“In 2030 willen we alle NABO’s (Niet Actief Beveiligde Overwegen, red.) gesloten hebben en willen we ook een aantal van de beveiligde overwegen dicht hebben. Daarbij hebben we het voornamelijk over beveiligde overwegen die een snelheidsverhoging kennen van 140 kilometer per uur of waar meer dan 20 treinen per uur passeren. Voor 2040 willen we nog een groter deel van de beveiligde overwegen hebben aangepakt en daarna willen we structureel de laatste die nog over zijn, opheffen.”

Aanrijdingen op overwegen

Dit jaar vielen er vier doden op overwegen, waarvan twee op bewaakte overwegen. Wennekendonk vroeg daarom tijdens het seminar niet alleen aandacht voor de onbewaakte overwegen, maar ook voor de bewaakte overwegen. Ze meldde dat het aantal aanrijdingen op overwegen met dodelijke afloop  tussen 1983 en 2020 is gedaald van 56 naar 10. Hierin zijn de de suïcidegevallen niet meegenomen. In dezelfde periode daalde het aantal aanrijdingen van 139 naar 43 in 2019. “Maar we zien de afgelopen jaren weer een stijging. Vandaar dat we de overwegen zo graag willen aanpakken.”

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft geld vrijgemaakt voor de aanpak van alle toegankelijke Niet Actief Beveiligde Overwegen. Het is de bedoeling dat voor 2024 alle openbare NABO’s verdwijnen. Dat kan door een ondertunneling aan te leggen, ze op te heffen of ze te beveiligen. Ze wees er daarnaast op dat ook agrarische NABO’s en NABO’s in havengebieden nog moeten worden aangepakt. Deze wil ProRail voor 2030 hebben opgeheven, maar vallen buiten het NABO-programma, waarvoor geld is vrijgemaakt.

Oplossingen uit de markt

Wennekedonk gaf tijdens het seminar aan samen met de markt naar oplossingen te willen kijken die onbewaakte overwegen in de tussentijd veiliger maken. Wennekedonk gaf wel aan dat een eerder marktconsultatie die ProRail publiceerde nog niet tot passende oplossingen had geleid.

Gastprofessor John Stoop geeft aan dat het bij een marktuitvraag belangrijk is dat de probleemstelling heel duidelijk gedefinieerd is. Volgens hem lag het daaraan dat de marktconsultatie die enkele jaren werd gepubliceerd “niet bevredigend beantwoord” werd. “De creativiteit en de technische kennis zit in de markt, maar de probleemstelling moet bij de spoorsector zitten en die moet vooral helder zijn. De uitvraag moet scherp herkenbaar zijn.”

Wennekendonk is het eens met de professor geeft aan dat ProRail bij het ministerie heeft gevraagd om budget vrij te maken voor innovatie om overwegen veiliger te maken. “Wij vinden dat de markt en onderwijsinstellingen betrokken moeten worden om daarover mee te denken.”

Ze wijst erop dat in het huidige NABO-programma met name bestaande maatregelen worden genomen zoals een alternatieve ontsluiting waardoor een overweg kan worden opgeheven, beveiligen of het aanleggen van tunnels voor diverse typen verkeer.

Innovaties

ProRail kijkt volgens haar in de tussentijd naar innovaties voor de NABO’s die wat verder op in het programma liggen dat tot 2024 loopt, maar voorzichtigheid is daarbij volgens haar wel geboden. “We kunnen moeilijk iets in de praktijk gaan beproeven en dat het niet werkt. Dus als we iets gaan doen moet het wel een zekerheid hebben dat het veilig is. Dat maakt het lastig om met pilots te gaan werken”, meent de regiodirecteur.

Wennekendonk maakte tijdens het seminar ook de opheffing van de onbewaakte overweg in Zenderen bekend waar op 7 maart een 21-jarige maaltijdbezorger om het leven kwam. Deze overweg is afgelopen weekend uit het spoor gesloopt.

Heb je het SpoorPro Seminar gemist en wil je het nog terugkijken? Klik dan hier.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail wil voor 2040 merendeel beveiligde overwegen opheffen”

asierts|31.05.21|13:38

…. en jahoor, daar is de politiek-strategische “Vlucht Vooruit”. Je kon er de klok op gelijkzetten…
Of de belastingbetaler de vereiste miljarden maar ff wil aftikken. Alles draait om politiek, lange termijn en de Ultieme Constructietechnische Oplossing (UCO). Ondertussen struikelt men buiten dagelijks over de losse schoenveters. Maar goed, dat is in de Verre Toekomstbeeld opgelost…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.