ATO test Arriva testtrein Station Groningen, foto: Hylke Knot

Regionale spoorlijnen Groningen en Friesland krijgen ERTMS

De noordelijke spoorlijnen worden opgenomen in het ERTMS-programma. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat donderdagavond bekendgemaakt. Dit betekent dat zo’n 270 kilometer spoor in Groningen en Friesland voor 2030 wordt uitgerust met ERTMS. Het Rijk en de provincies Groningen en Friesland investeren samen onder andere in het ombouwen van de treinen en het opleiden van personeel.

Voor de aanpassingen aan het spoor zal het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meer dan 300 miljoen euro uittrekken. Daarnaast bedragen de kosten voor het ombouwen van zo’n 70 treinen en het opleiden van 200 FTE personeel 90 miljoen euro. Hiervan zal 60 miljoen euro door het Rijk worden betaald, 20 miljoen euro door de provincie Groningen en 10 miljoen euro door de provincie Friesland. Naar verwachting kan in 2026 op het traject Harlingen Haven- Leeuwarden met ERTMS worden gereden.

Vervanging ATB

Het huidige treinbeveiligingssysteem ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) is aan vervanging toe. Door nu niet meer te investeren in het oude systeem, maar eerder dan gepland over te stappen op ERTMS bespaart het Rijk 60 miljoen euro. Dit bedrag wordt geïnvesteerd in materieel en opleidingen. Hierdoor dalen de kosten voor de provincies Groningen en Friesland die als concessieverlener verantwoordelijk zijn voor het vervoer op deze regionale lijnen.

Programmadirecteur Wim Knopperts gaf in juli vorig jaar in de uitzending van SpoorProTV al aan dat het logisch zou zijn om de noordelijke lijnen op te nemen in het ERTMS-programma. Volgens hem zijn het ideale ‘early deployment-lijnen’ waar je rustig kunt testen.”

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven: “Door de Noordelijke regionale spoorlijnen van ERTMS te voorzien, creëren we een proeftuin waar we veel van kunnen leren. Groningen en Fryslân hebben eerder al laten zien dat ze graag vooroplopen met innovatieve spoorprojecten. De proeven met zelfrijdende treinen en waterstoftreinen zijn hier mooie voorbeelden van.”

Zelfrijdende treinen

Ook voor reizigers heeft het treinbeveiligingssysteem ERTMS voordelen. Zo verhoogt het systeem de veiligheid op het spoor en kan het spoor efficiënter worden gebruikt, waardoor er meer treinen kunnen rijden en de betrouwbaarheid van de dienstregeling wordt vergroot. Ook kunnen in de toekomst mede dankzij ERTMS zelfrijdende treinen worden ingezet.

Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk van de provincie Groningen: “Nu al kiezen voor ERTMS is een goed en logisch besluit. Hierdoor kunnen we de regionale treinen uitrusten met het modernste beveiligingssysteem en kan personeel al worden opgeleid om te werken met ERTMS. En zetten we stappen om zelfrijdende treinen in de toekomst mogelijk te maken. We laten hiermee opnieuw zien dat wij innovaties omarmen en koploper willen zijn als het gaat om een modern en duurzaam OV.”

Gedeputeerde Avine Fokkens van de provincie Friesland: ”We zijn trots op onze spoorverbindingen in Noord-Nederland. ERTMS maakt die nóg betrouwbaarder. Ook wordt het aanpassen van treindiensten eenvoudiger en goedkoper.”

Praktijkervaring opdoen met ERTMS

ProRail-topman John Voppen ziet de uitrusting van de noordelijke lijnen me ERTMS als een mooie kans om eerder praktijkervaring op te doen met het beveiligingssysteem en de bijbehorende processen. “Met ERTMS gaan we treinen digitaal besturen en beveiligen. De invoering van ERTMS is van levensbelang voor het spoor en voor Europa. Niet invoeren is geen optie, het is noodzakelijk: we moeten met de tijd mee. Het huidige systeem is gebaseerd op oude analoge techniek.”

Directeur Anne Hettinga van Arriva: “Wij hechten als Arriva veel waarde aan veiligheid en innovatie. In Limburg doen we al ervaring op met de inbouw van ERTMS. Het is fijn dat dit in het Noorden nu opvolging krijgt en we ook daar het spoor veiliger en beter kunnen benutten.” Arriva exploiteert het reizigersvervoer op de noordelijke lijnen.

Spoorlijnen in heel Nederland worden voor 2050 van het treinbeveiligingssysteem ERTMS voorzien. Ook worden er zo’n 1300 treinen omgebouwd en ruim 15.000 medewerkers opgeleid om met ERTMS te kunnen werken. Op een aantal baanvakken in Nederland is ERTMS al in bedrijf, bijvoorbeeld op de Betuweroute, de HSL-Zuid, het traject Amsterdam-Utrecht en de Hanzelijn.

Lees ook:

‘ATB voor 2030 vervangen door ERTMS op Noordelijke lijnen is logische stap’

ERTMS Kaart NL_update Noordelijke lijnen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Regionale spoorlijnen Groningen en Friesland krijgen ERTMS”

asierts|20.05.21|20:44

Het gaat hier om invoering van ETCS.
De noordelijke lijnen voldoen al aan de ERTMS-norm.

Sébastiaan De Groot|21.05.21|09:48

Als Friesland en Groningen voorzien word van ERTMS dan vind ik dat de spoorlijnen Groningen Zwolle en Leeuwarden Zwolle voorzien van #ERTMS

Peter Voorheijen|23.05.21|13:16

Hoe zit het met de spoorlijn Dordrecht Roosendaal toename van zwaar goederen transport en giftreinen door de woonkernen van de gemeente gelegen aan deze spoorlijn. Veroorzaken veel ellende voor de omwonenden. Onveilige woon omgeving al jarenlang overschrijding van de geluidsnorm. Schade aan de huizen door trillingen veroorzaakt door het zware transport.

Wat doet Mw. S. van Veldhoven verder wegzakken in het pluche mooie beloftes en verhalen. Die ze beter kan vertolken in de Efteling.

Rgd’s P.V

asierts|23.05.21|22:07

@Sebastiaan De Groot: waarom zou invoering op Mpl-Gn/Lw nuttig zijn ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Regionale spoorlijnen Groningen en Friesland krijgen ERTMS | SpoorPro.nl
ATO test Arriva testtrein Station Groningen, foto: Hylke Knot

Regionale spoorlijnen Groningen en Friesland krijgen ERTMS

De noordelijke spoorlijnen worden opgenomen in het ERTMS-programma. Dat heeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat donderdagavond bekendgemaakt. Dit betekent dat zo’n 270 kilometer spoor in Groningen en Friesland voor 2030 wordt uitgerust met ERTMS. Het Rijk en de provincies Groningen en Friesland investeren samen onder andere in het ombouwen van de treinen en het opleiden van personeel.

Voor de aanpassingen aan het spoor zal het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat meer dan 300 miljoen euro uittrekken. Daarnaast bedragen de kosten voor het ombouwen van zo’n 70 treinen en het opleiden van 200 FTE personeel 90 miljoen euro. Hiervan zal 60 miljoen euro door het Rijk worden betaald, 20 miljoen euro door de provincie Groningen en 10 miljoen euro door de provincie Friesland. Naar verwachting kan in 2026 op het traject Harlingen Haven- Leeuwarden met ERTMS worden gereden.

Vervanging ATB

Het huidige treinbeveiligingssysteem ATB (Automatische Trein Beïnvloeding) is aan vervanging toe. Door nu niet meer te investeren in het oude systeem, maar eerder dan gepland over te stappen op ERTMS bespaart het Rijk 60 miljoen euro. Dit bedrag wordt geïnvesteerd in materieel en opleidingen. Hierdoor dalen de kosten voor de provincies Groningen en Friesland die als concessieverlener verantwoordelijk zijn voor het vervoer op deze regionale lijnen.

Programmadirecteur Wim Knopperts gaf in juli vorig jaar in de uitzending van SpoorProTV al aan dat het logisch zou zijn om de noordelijke lijnen op te nemen in het ERTMS-programma. Volgens hem zijn het ideale ‘early deployment-lijnen’ waar je rustig kunt testen.”

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven: “Door de Noordelijke regionale spoorlijnen van ERTMS te voorzien, creëren we een proeftuin waar we veel van kunnen leren. Groningen en Fryslân hebben eerder al laten zien dat ze graag vooroplopen met innovatieve spoorprojecten. De proeven met zelfrijdende treinen en waterstoftreinen zijn hier mooie voorbeelden van.”

Zelfrijdende treinen

Ook voor reizigers heeft het treinbeveiligingssysteem ERTMS voordelen. Zo verhoogt het systeem de veiligheid op het spoor en kan het spoor efficiënter worden gebruikt, waardoor er meer treinen kunnen rijden en de betrouwbaarheid van de dienstregeling wordt vergroot. Ook kunnen in de toekomst mede dankzij ERTMS zelfrijdende treinen worden ingezet.

Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk van de provincie Groningen: “Nu al kiezen voor ERTMS is een goed en logisch besluit. Hierdoor kunnen we de regionale treinen uitrusten met het modernste beveiligingssysteem en kan personeel al worden opgeleid om te werken met ERTMS. En zetten we stappen om zelfrijdende treinen in de toekomst mogelijk te maken. We laten hiermee opnieuw zien dat wij innovaties omarmen en koploper willen zijn als het gaat om een modern en duurzaam OV.”

Gedeputeerde Avine Fokkens van de provincie Friesland: ”We zijn trots op onze spoorverbindingen in Noord-Nederland. ERTMS maakt die nóg betrouwbaarder. Ook wordt het aanpassen van treindiensten eenvoudiger en goedkoper.”

Praktijkervaring opdoen met ERTMS

ProRail-topman John Voppen ziet de uitrusting van de noordelijke lijnen me ERTMS als een mooie kans om eerder praktijkervaring op te doen met het beveiligingssysteem en de bijbehorende processen. “Met ERTMS gaan we treinen digitaal besturen en beveiligen. De invoering van ERTMS is van levensbelang voor het spoor en voor Europa. Niet invoeren is geen optie, het is noodzakelijk: we moeten met de tijd mee. Het huidige systeem is gebaseerd op oude analoge techniek.”

Directeur Anne Hettinga van Arriva: “Wij hechten als Arriva veel waarde aan veiligheid en innovatie. In Limburg doen we al ervaring op met de inbouw van ERTMS. Het is fijn dat dit in het Noorden nu opvolging krijgt en we ook daar het spoor veiliger en beter kunnen benutten.” Arriva exploiteert het reizigersvervoer op de noordelijke lijnen.

Spoorlijnen in heel Nederland worden voor 2050 van het treinbeveiligingssysteem ERTMS voorzien. Ook worden er zo’n 1300 treinen omgebouwd en ruim 15.000 medewerkers opgeleid om met ERTMS te kunnen werken. Op een aantal baanvakken in Nederland is ERTMS al in bedrijf, bijvoorbeeld op de Betuweroute, de HSL-Zuid, het traject Amsterdam-Utrecht en de Hanzelijn.

Lees ook:

‘ATB voor 2030 vervangen door ERTMS op Noordelijke lijnen is logische stap’

ERTMS Kaart NL_update Noordelijke lijnen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Regionale spoorlijnen Groningen en Friesland krijgen ERTMS”

asierts|20.05.21|20:44

Het gaat hier om invoering van ETCS.
De noordelijke lijnen voldoen al aan de ERTMS-norm.

Sébastiaan De Groot|21.05.21|09:48

Als Friesland en Groningen voorzien word van ERTMS dan vind ik dat de spoorlijnen Groningen Zwolle en Leeuwarden Zwolle voorzien van #ERTMS

Peter Voorheijen|23.05.21|13:16

Hoe zit het met de spoorlijn Dordrecht Roosendaal toename van zwaar goederen transport en giftreinen door de woonkernen van de gemeente gelegen aan deze spoorlijn. Veroorzaken veel ellende voor de omwonenden. Onveilige woon omgeving al jarenlang overschrijding van de geluidsnorm. Schade aan de huizen door trillingen veroorzaakt door het zware transport.

Wat doet Mw. S. van Veldhoven verder wegzakken in het pluche mooie beloftes en verhalen. Die ze beter kan vertolken in de Efteling.

Rgd’s P.V

asierts|23.05.21|22:07

@Sebastiaan De Groot: waarom zou invoering op Mpl-Gn/Lw nuttig zijn ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.