Een NMBS-trein bij station Ruisbroek, foto

NMBS: treinverbinding Hamont-Weert is niet rendabel

Creative Commons: https://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:Ruisbroek_NMBS_08154_als_stoptrein_L3659_Leuven_(16956962488).jpg

Het doortrekken naar Weert van het Belgische spoortraject Mol-Neerpelt-Hamont is volgens de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) niet rendabel. Dat is de belangrijkste conclusie uit een eerder deze maand gepresenteerd haalbaarheidsonderzoek van de NMBS.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

7 reacties op “NMBS: treinverbinding Hamont-Weert is niet rendabel”

Marc Busio|16.02.21|14:10

Een weinig verrassende conclusie m.b.t. een spoorlijn die oorspronkelijk enkel en alleen is aangelegd voor het goederenvervoer. Zelfs grensoverschrijdende spoorlijnen tussen Nl en B vanuit grotere steden (Tilburg, Eindhoven en Maastricht) hebben het niet gered omdat ze eveneens voor het goederentransport en niet voor het passagiersvervoer bedoeld waren.

A C F Sierts|17.02.21|01:30

@ Marc: niet mee eens. De werkelijke reden is dat het irrelevante plaatsje Weert een krankzinnig eind/beginpunt is. Die trein moet razendsnel kopmaken en door naar Eindhoven. DAT is vervoerskundig gezien een relevante bestemming/herkomst.

Er wordt hier dezelfde systeemautismefout gemaakt als eerder bij Enschede-Gronau (-Muenster/Dortmund), Almelo-Marienberg (-Hardenberg & tzt Coevorden-Emmen) en Nijmegen-Kleef (- Ruhrgebiet). Je *moet* DOORRIJDEN. Overstappen is dodelijk richting klant/markt.

A C F Sierts|17.02.21|01:44

Systeemgerichte technoburocraten proberen ons steeds weer te doen geloven dat klanten dol zijn op overstappen. Totale onzin. De (potentiele) klant / markt *HAAT* overstappen.
Met een overstap in Weert verliest de verbinding elke vorm van ruimtelijk-economische relevantie. Het wordt een leegrijdende flutboemel van bijna niks naar heel erg weinig. Dat kan zelfs een kleuter voorspellen.

Ger Essers|18.02.21|13:25

In de Tweede Kamer verkiezingsprogramma is er wel aandacht voor treinverbindingen met Duitsland, doch niet met België. Dit is het negeren van de belangen van de Nederlands-Belgische grensbewoners. http://www.geengrens.eu
Ger Essers

Pat Rick|19.02.21|16:58

Het beleid is te korte termijn. Tot de jaren 90 van de vorige eeuw lagen er nog delen van het Bels lijntje: Vanaf Geldrop via Valkenswaard naar Hamont-Achel met daar de aansluiting op de lijn naar Mol. Jammer dat men toen niet verder vooruit heeft gekeken en de lijn helemaal heeft opgebroken, want dan had men helemaal geen kop te maken in Weert.

Wees moedig, voorzichtig en houd vol!

kees boer|20.02.21|01:04

Dieptreurig is ook dat er tussen Hamont en Budel zelfs niet eens een busverbinding is terwijl het een hiaat is van een kleine 2 km;dit moet toch als een alternatief te realiseren zijn ;het zij met een Belgische bus of dat buurtbusje van uit Heeze ?

Mark Wulms|19.03.21|12:01

Antwerpen – Eindhoven via Hamont en Weert zou wel een rendabele verbinding moeten kunnen blijken. Op dit traject hoeft er slechts 8 kms spoor in orde gemaakt te worden.
Als reactie op Sierts : Weert is verreweg de grootste gemeente tussen Antwerpen en Weert.
Alle andere stopplaatsen in Belgie hebben significant minder inwoners.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NMBS: treinverbinding Hamont-Weert is niet rendabel | SpoorPro.nl
Een NMBS-trein bij station Ruisbroek, foto

NMBS: treinverbinding Hamont-Weert is niet rendabel

Creative Commons: https://fr.wikipedia.org/wiki/Fichier:Ruisbroek_NMBS_08154_als_stoptrein_L3659_Leuven_(16956962488).jpg

Het doortrekken naar Weert van het Belgische spoortraject Mol-Neerpelt-Hamont is volgens de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) niet rendabel. Dat is de belangrijkste conclusie uit een eerder deze maand gepresenteerd haalbaarheidsonderzoek van de NMBS.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

7 reacties op “NMBS: treinverbinding Hamont-Weert is niet rendabel”

Marc Busio|16.02.21|14:10

Een weinig verrassende conclusie m.b.t. een spoorlijn die oorspronkelijk enkel en alleen is aangelegd voor het goederenvervoer. Zelfs grensoverschrijdende spoorlijnen tussen Nl en B vanuit grotere steden (Tilburg, Eindhoven en Maastricht) hebben het niet gered omdat ze eveneens voor het goederentransport en niet voor het passagiersvervoer bedoeld waren.

A C F Sierts|17.02.21|01:30

@ Marc: niet mee eens. De werkelijke reden is dat het irrelevante plaatsje Weert een krankzinnig eind/beginpunt is. Die trein moet razendsnel kopmaken en door naar Eindhoven. DAT is vervoerskundig gezien een relevante bestemming/herkomst.

Er wordt hier dezelfde systeemautismefout gemaakt als eerder bij Enschede-Gronau (-Muenster/Dortmund), Almelo-Marienberg (-Hardenberg & tzt Coevorden-Emmen) en Nijmegen-Kleef (- Ruhrgebiet). Je *moet* DOORRIJDEN. Overstappen is dodelijk richting klant/markt.

A C F Sierts|17.02.21|01:44

Systeemgerichte technoburocraten proberen ons steeds weer te doen geloven dat klanten dol zijn op overstappen. Totale onzin. De (potentiele) klant / markt *HAAT* overstappen.
Met een overstap in Weert verliest de verbinding elke vorm van ruimtelijk-economische relevantie. Het wordt een leegrijdende flutboemel van bijna niks naar heel erg weinig. Dat kan zelfs een kleuter voorspellen.

Ger Essers|18.02.21|13:25

In de Tweede Kamer verkiezingsprogramma is er wel aandacht voor treinverbindingen met Duitsland, doch niet met België. Dit is het negeren van de belangen van de Nederlands-Belgische grensbewoners. http://www.geengrens.eu
Ger Essers

Pat Rick|19.02.21|16:58

Het beleid is te korte termijn. Tot de jaren 90 van de vorige eeuw lagen er nog delen van het Bels lijntje: Vanaf Geldrop via Valkenswaard naar Hamont-Achel met daar de aansluiting op de lijn naar Mol. Jammer dat men toen niet verder vooruit heeft gekeken en de lijn helemaal heeft opgebroken, want dan had men helemaal geen kop te maken in Weert.

Wees moedig, voorzichtig en houd vol!

kees boer|20.02.21|01:04

Dieptreurig is ook dat er tussen Hamont en Budel zelfs niet eens een busverbinding is terwijl het een hiaat is van een kleine 2 km;dit moet toch als een alternatief te realiseren zijn ;het zij met een Belgische bus of dat buurtbusje van uit Heeze ?

Mark Wulms|19.03.21|12:01

Antwerpen – Eindhoven via Hamont en Weert zou wel een rendabele verbinding moeten kunnen blijken. Op dit traject hoeft er slechts 8 kms spoor in orde gemaakt te worden.
Als reactie op Sierts : Weert is verreweg de grootste gemeente tussen Antwerpen en Weert.
Alle andere stopplaatsen in Belgie hebben significant minder inwoners.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.