Een NMBS-trein bij station Ruisbroek, foto

NMBS: treinverbinding Hamont-Weert is niet rendabel

Het doortrekken naar Weert van het Belgische spoortraject Mol-Neerpelt-Hamont is volgens de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) niet rendabel. Dat is de belangrijkste conclusie uit een eerder deze maand gepresenteerd haalbaarheidsonderzoek van de NMBS.

De Belgische minister van Mobiliteit Georges Gilkinet heeft de resultaten van het NMBS-onderzoek vorige week gedeeld met het parlement. Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is bekend met de uitspraken van de minister, maar heeft de resultaten van de studie nog niet ontvangen, meldde een woordvoerder van staatssecretaris Stientje van Veldhoven eerder op dinsdag.

Verwacht reizigersaantal niet onaanzienlijk

Uit het onderzoek, uitgevoerd door het Belgische onderzoeksbureau voor mobiliteit Stratec, blijkt dat het potentieel aan reizigers op de verbinding in beide richtingen samen “in de buurt van 1.000 reizigers per dag” ligt. Daarmee is het traject Harmont-Weert niet rendabel. Dit komt onder meer door (personeels)kosten die voor de dienst noodzakelijk zijn en vraagtekens rond de beschikbaarheid van treinstellen.

Tijdens de bespreking van de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek door de Commissie Mobiliteit van het Belgisch parlement riepen enkele parlementsleden minister Gilkinet op niet zomaar voorbij te gaan aan het verwachte aantal reizigers. Volgens enkele commissieleden is een aantal van mogelijk 1.000 reizigers per dag niet onaanzienlijk.

Vervolgstappen

Over de vervolgstappen liet Gilkinet zich vorige week niet in detail uit. Wel zei hij dat hij minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen, ondanks de demissionaire staat van het kabinet, zou voortellen om zijn administratie de opdracht te geven “om de bestaande stuurgroep Nederland-België samen te roepen die het grensoverschrijdende verkeer opvolgt.”

Zo wil de de minster ervoor zorgen dat het plan voor het traject Harmont-Weert, wat nog altijd op steun van de de Belgische Tweede Kamer kan rekenen, niet stil komt te liggen. Op die manier kunnen ook de gesprekken over “de mogelijkheden rond de financiering van het project” doorgang vinden, aldus Gilkinet.

Lees meer:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

6 reacties op “NMBS: treinverbinding Hamont-Weert is niet rendabel”

Marc Busio|16.02.21|14:10

Een weinig verrassende conclusie m.b.t. een spoorlijn die oorspronkelijk enkel en alleen is aangelegd voor het goederenvervoer. Zelfs grensoverschrijdende spoorlijnen tussen Nl en B vanuit grotere steden (Tilburg, Eindhoven en Maastricht) hebben het niet gered omdat ze eveneens voor het goederentransport en niet voor het passagiersvervoer bedoeld waren.

A C F Sierts|17.02.21|01:30

@ Marc: niet mee eens. De werkelijke reden is dat het irrelevante plaatsje Weert een krankzinnig eind/beginpunt is. Die trein moet razendsnel kopmaken en door naar Eindhoven. DAT is vervoerskundig gezien een relevante bestemming/herkomst.

Er wordt hier dezelfde systeemautismefout gemaakt als eerder bij Enschede-Gronau (-Muenster/Dortmund), Almelo-Marienberg (-Hardenberg & tzt Coevorden-Emmen) en Nijmegen-Kleef (- Ruhrgebiet). Je *moet* DOORRIJDEN. Overstappen is dodelijk richting klant/markt.

A C F Sierts|17.02.21|01:44

Systeemgerichte technoburocraten proberen ons steeds weer te doen geloven dat klanten dol zijn op overstappen. Totale onzin. De (potentiele) klant / markt *HAAT* overstappen.
Met een overstap in Weert verliest de verbinding elke vorm van ruimtelijk-economische relevantie. Het wordt een leegrijdende flutboemel van bijna niks naar heel erg weinig. Dat kan zelfs een kleuter voorspellen.

Ger Essers|18.02.21|13:25

In de Tweede Kamer verkiezingsprogramma is er wel aandacht voor treinverbindingen met Duitsland, doch niet met België. Dit is het negeren van de belangen van de Nederlands-Belgische grensbewoners. http://www.geengrens.eu
Ger Essers

Pat Rick|19.02.21|16:58

Het beleid is te korte termijn. Tot de jaren 90 van de vorige eeuw lagen er nog delen van het Bels lijntje: Vanaf Geldrop via Valkenswaard naar Hamont-Achel met daar de aansluiting op de lijn naar Mol. Jammer dat men toen niet verder vooruit heeft gekeken en de lijn helemaal heeft opgebroken, want dan had men helemaal geen kop te maken in Weert.

Wees moedig, voorzichtig en houd vol!

kees boer|20.02.21|01:04

Dieptreurig is ook dat er tussen Hamont en Budel zelfs niet eens een busverbinding is terwijl het een hiaat is van een kleine 2 km;dit moet toch als een alternatief te realiseren zijn ;het zij met een Belgische bus of dat buurtbusje van uit Heeze ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.